کد خبر: ۶۵۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
دکتر حسن روحانی در پارلمان آلمان:

در موضوع هسته‌ای یک پارچه هستیم

آفتاب‌‌نیوز : آقتاب- «دکتر حسن روحانی» در جمع نمایندگان پارلمان آلمان و نخبگان سیاسی این کشور گفت: «سیاست آمریکا در منطقه باعث به وجود آمدن چالش های فراوانی از جمله کشتار، اعمال خشونت بیشتر و بسط دامنه تروریسم گردید». 

دعوت اروپا به واقع بینی و احترام به ملت‌ها و مقررات بین‌المللی

           گفتگوی تلفنی دکتر روحانی و خاویر سولانا

به گزارش آفتب، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصیلحت نظام که برای یک سفر کوتاه به آلمان سفرکرده است در برلین طی یک سخنرانی اعلام کرد: «کارکرد سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه کاملا برعکس اهدافی بود که سیاست مداران نومحافظه کار آمریکایی برای خود ترسیم و به جهان اعلام کرده بودند».

وی افزود: «کاخ سفید ابتدا اهداف خود را در سیاست خاورمیانه‌ای، مبارزه با تروریسم در افغانستان، مبارزه با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و بسط دموکراسی و ایجاد خاورمیانه بزرگ اعلام کرده بود».

روحانی اظهار داشت: «اما آمریکا در افغانستان بعد از شش سال جنگ و خونریزی، دادن تلفات جانی از مردم بیگناه و از جنگجویان منطقه و سربازان آمریکایی، اتلاف منابع مالی و تحمیل جنگ روانی بر مردم و کشورهایی که مستقیماً درگیر جنگ و نزاع نبوده‌اند، نه تنها به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست نیافت بلکه سیاست‌های این کشور درست برعکس عمل نتیجه داده است».

دکتر روحانی افزود: «مبارزه با تروریسم از آن نوعی که آمریکا در افغانستان انجام داد، باعث از بین بردن گروه القاعده و طالبان را در افغانستان نشد و صلح و آرامش و رونق را به این کشور بازنگرداند».

وی گفت: «بلکه برعکس، القاعده که دامنه فعالیتش بیشتر در افغانستان محدود بود پا را فراتر گذارده و امروزه در عراق و برخی دیگر از کشورهای عربی با جذابیت بیشتر و نیروهای جدیدتر به مواجهه با آمریکا و عملکرد آن در منطقه برخاسته است. از این طریق برحجم و کیفیت خشونت در منطقه افزوده شده است و مردم عادی این کشورها و سایر کشورهایی که در جنگ دخالتی ندارند قربانیان ناخواسته توسعه خشونت و تروریسم القاعده که نتیجه عملکرد کوتاه بینانه آمریکا است می‌باشند».

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: «طالبان و القاعده روزبروز بیشتر مطرح شده و بر سیاست‌گذاری و اجرای آن در افغانستان تأثیر گذارند. برمبنای قرائن و شواهد اطلاعاتی، برخی کشورهای اروپایی و خود آمریکا با توجه به این نکته در صدد برقراری تماس با طالبان و رسیدن به تفاهمی با این گروه برای ادامه کار در افغانستان می‌باشند».

وی با اشاره به شرایط موجود در عراق نیز گفت: «علی‌رغم ادعای آمریکا برای مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی، بازگرداندن صلح و امنیت به عراق، ایجاد دموکراسی، حاکمیت قانون و شکوفایی اقتصادی بر پایه نفت عراق، بعد از قریب به 5 سال جنگ و تحمیل خونریزی و مشقت بر مردم عراق و بیش از سه هزار تلفات آمریکایی و میلیاردها دلار هزینه، نتیجه سیاست یکجانبه‌گرایانه و جسورانه آمریکا در عراق، تشدید خشونت داخلی و بسط تروریسم، ورود تروریست‌های خارجی از طریق کشورهای متحد آمریکا به عراق، تشدید اختلافات قومی و مذهبی، ادامه کشتار مردم بی‌گناه عراق، ادامه تخریب و بی‌حرمتی به اماکن مقدس و ادامه و تشدید فقر و عدم برخورداری از خدمات اولیه شهری است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در سخنرانی خود برای مقامات آلمانی افزود: «سیاست آمریکا در مورد ایجاد خاورمیانه بزرگ و بسط دموکراسی ، کلمات زیبا و بلند پروازانه‌ای بود که مبدعین آنها را فقط می‌توان خوش خیال و کوته بین خواند. بسیج کشور بزرگی همانند ایالات متحده آمریکا برای حمایت از ایجاد خاورمیانه بزرگ و بسط دموکراسی، صرفاً شعارگونه بوده و به ملزومات و مقدمات آن و به فرهنگ بومی منطقه توجه نشده باشد کمتر از خیانت به مردم آمریکا و از دست دادن حیثیت و آبروی آمریکا در سطح بین‌المللی نیست».

دکتر روحانی با انتقاد از سیاست های منطقه‌ای کاخ سفید افزود: «وقتی به این نکته توجه می‌کنیم که دوستان آمریکا در منطقه کمترین تجانس و نزدیکی با اصول دموکراسی را دارند، مشخص میشود که دورویی و نفاق صفت مشخصه این سیاست و سیاست‌مداران حامی آن می‌باشد».

وی افزود: «آثار اشتباه محاسبه صدام حسین بیشتر در سطح منطقه خلیج فارس قابل ارزیابی است. ولی اشتباه محاسبه کشور بزرگ و قدرتمندی همانند آمریکا، هزینه همه را به صورت تصاعدی بالا می‌برد. با تهاجم نظامی آمریکا به عراق و ادامه اشغال این کشور، سیاستمداران نومحافظه‌کار آمریکا عملا سازمان ملل را تضعیف و روابط بین‌الملل و سیستم تصمیم‌سازی جهانی را با سردرگمی مواجه و یکجانبه‌گرایی را سرلوحه عمل خود ساختند، بین دوستان خود در اروپا اختلاف آفریدند، قتل و کشتار و بی‌رحمی و خشونت را در عراق رواج دادند، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را بین مردم و در زندان‌های عراق و در گوانتانامو به شدت نقض کردند و با محاکمات فرمایشی ناقضین حقوق بشر در زندان ابوغریب، نمک به زخم جریحه‌دار شده بشریت پاشیدند».

دکتر روحانی آمریکا را مسوول ناامنی در مرزهای عراق خواند و تصریح کرد: «سیاست های نادرست حاکمان این کشور به تدریج بی‌ثباتی و عدم امنیت در عراق و سرخوردگی از شکست سیاسی آمریکا در این کشور به سایر کشورها در خاورمیانه از جمله لبنان و فلسطین سرایت کرد به نحوی که بحران در سرتاسر منطقه فراگیر شده است».

وی گفت: «مقامات و مسئولین آمریکایی عابدانه مردم خود و افکار عمومی جهان را فریب می‌دهند. آنها به راحتی به مردم خود دروغ می‌گویند. گزارش اخیر آقای پطرایاس و سفیر آمریکا در عراق آقای کراکر مملو از دروغ بود. آنها توفیق خود در برقراری امنیت را بزرگ جلوه داده و نامی از آیت الله سیستانی که فتاوا و دستورات ایشان عامل خنثی کردن بسیاری از خشونت‌ها بوده و همچنین نقش دولت مالکی در برقراری امنیت را نادیده می‌گیرند».

نماینده رهبری در شورایی عالی امنیت ملی افزود: «تشویق اسرائیل به ادامه حمله هوایی به لبنان و ممانعت از تصمیم‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا برای قطع حملات در جنگ 33 روزه، حتی دبیر کل سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا اعلام کند که سیاست آمریکا و اسراییل در ادامه حملات به لبنان شکست قاطع «قدرت معنوی» سازمان ملل و کشورهای بزرگ است. با جنگ 33 روزه و با حمایت بی‌دریغ آمریکا از اسراییل علیه لبنان و مردم فلسطینی خصوصاً حماس، آمریکا اعتبار و حیثیت خود را تا آنجا از دست داده است که نمی‌تواند به عنوان یک واسطه بی‌طرف مطرح باشد».

دکتر روحانی در پایان سخنرانی خود گفت: «برای جلوگیری از خشونت و کشتار بیشتر و برای به حداقل رساندن لطمه به حیثیت و آبروی خود، آمریکا باید سیاست نفاق و دورویی را کنار گذارده و اقداماتی اساسی مانند؛ احترام به حاکمیت ملی و استقلال و تمامیت ارضی عراق و همسایگانش، اظهار ندامت و پشیمانی از کشته شدن هزاران عراق بی‌گناه در این کشور، اعلام یک جدول زمانی برای خروج کامل از عراق و پایان دادن به ساخت و ساز پایگاه جهت استقرار دائمی یا بلند مدت در عراق، چشم پوشی از اعمال کنترل بر منابع نفتی عراق، تلاش جهت درک صحیح از ظرائف و خصوصیات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی در منطقه، سپردن مسایل امنیتی به دست مردم عراق و نیروهای عراقی، سپردن بازسازی عراق به دست مکانیسم‌های بین‌المللی با تکیه بر پتانسیل موجود در منطقه و در کشورهای همسایه عراق، را انجام دهد».

وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: «با روشن شدن مسایل باقیمانده از پرونده هسته‌ای ایران، بیش از پیش مشخص شده است که آمریکا به دنبال بهانه جویی از ایران می‍باشد، گاه ادعا می‌کند ایران برنامه نظامی هسته‌ای دارد، گاه ادعا می‌کند ایران در عراق و لبنان و فلسطین دخالت می‌کند. بهانه جویی آمریکا از ایران و سوریه در راستای برنامه توخالی خاورمیانه بزرگتر ارزیابی می‌شود».

وی افزود: «تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تأثیری در اراده مردم و سیاستمداران ایران ندارد چون آنها به صورت متحد و یکپارچه به غیرقانونی بودن تحریم‌ها و اعمال نفوذ آمریکا در به تصویب رساندن آنها اعتقاد دارند».

روحانی تاکید کرد: «غرب و آمریکا و رژیم حقوقی خلع سلاح و عدم اشاعه از مسیر گفتگو و یافتن راه حل مرضی الطرفین نفع بیشتری می‌برد تا از مسیر رویارویی و تحریم. مردم و سیاستمداران ایران بر ایفاء حقوق هسته‌ای خود متفق‌القول و مصمم می‌باشند. مذاکرات ایران با غرب در خصوص «عدم انحراف» برنامه هسته‌ای ایران و اعتمادسازی متقابل خواهد بود و نه در مورد تعلیق غنی سازی که از حقوق ناشی از معاهده می‌باشد».

دکتر روحانی با اشاره به افزایش تهدیدات لفظی علیه ایران گفت: «اقدام نظامی احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نه موفقیت نظامی است و نه به عنوان تلاش جهت عدم اشاعه قابل توجیه است. برنامه هسته‌ای ج.ا.ا. زیر نظر آژانس به صورت صلح‌آمیز ادامه پیدا خواهد کرد و با بمباران نمی‌توان دانش بومی هسته‌ای را در ایران از بین برد».

وی در پایان خاطرنشان ساخت: «تحولات اخیر در مورد سوخت هسته‌ای از جمله تلاش ناموفق بین‌المللی در جهت بوجود آوردن بانک سوخت جهانی و همچنین مشکلاتی را که روسیه برای ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر بوجود می‌آورد، همگی نشان دهنده این امر هستند که استدلال مقامات ایران برای داشتن چرخه سوخت هسته‌ای و توان تولید سوخت به صورت مستقل، کاملاً توجیه دارد و ایران نمی‌تواند و نباید نسل آینده خود را به گروگان چند تولید کننده غربی سوخت هسته‌ای یا روسیه درآورد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین