کد خبر: ۶۵۲۰۱۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
کار مجلس دهم تا ۷ خرداد ادامه دارد

لاریجانی: مجلس دهم پشتوانه قوی رای مردم را داشت/ به دانشگاه برمی‌گردم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که پس از پایان دوران وظیفه‌اش در مجلس به دانشگاه که به گفته او خانه اصلی‌اش است، برمی‌گردد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی لاریجانی در برنامه زنده تلویزیونی در آخرین روزهای مجلس دهم گفت: دو جلسه از مجلس دهم باقی مانده و کار مجلس تا ۷ خرداد ادامه دارد. این مجلس همزمان با گام دوم انقلاب کارش را انجام داد که برای اجرایی کردن آن تلاش‌های خوبی صورت گرفت. قبل از پرداختن به این موضوع باید به ارزیابی از عملکرد مجلس دهم پرداخت.

وی توضیح داد: با نگاه دموکراسی هر چه پشتوانه رای مجلس قوی‌تر باشد نماینده واقعی‌تری داشته و از قدرت بیشتری برخوردار است. مجلس دهم ۶۲ درصد آرای مردم را به همراه داشت این یعنی این دوره مجلس دارای پشتوانه خوب مردمی بود. بعد از انقلاب تنها یک دوره مجلس با ۷۲ درصد رای مردم روی کار آمد و مابقی پایین‌تر بودند به همین دلیل رای ۶۲ درصدی مجلس دهم نشان‌دهنده پشتوانه قوی‌اش بوده و نمایندگان واقعی‌تر مردم بودند.

لاریجانی: مجلس دهم پشتوانه قوی رای مردم را داشت/ به دانشگاه برمی‌گردم

لاریجانی با اشاره به ترکیب مجلس گفت: در دوره دهم ۱۰۳ نماینده ایثارگر با سابقه جبهه، ۱۶ نماینده فرزند شهید و ۸۰ درصد آنها سابقه اجرایی داشتند. هر چه سابقه اجرایی بیشتر باشد نمایندگان مشکلات را بیشتر می‌شناسند. در بین آنها چهار نفر سابقه وزارت، چهار نفر استاندار، پنج نفر معاون وزیر، ۱۱ نفر سابقه فرماندار و تعداد زیادی سابقه کار اجرایی داشتند. مدرک ۱۶۷ نفر دکتری و فوق دکتری بود که اینها همه نشان‌دهنده کارآمدی افراد است که می‌توانستند به خوبی تصمیم‌گیری کنند. ۸۰ نفر تدریس دانشگاهی داشته که به معنای آن است که مجلس بخش زیادی از نخبگان را تشکیل داده و دارای ظرفیت خوبی بود.

وی افزود: مجلس دهم در شرایطی کار را انجام داد که از یک طرف تلاشش بر اجرای گام دوم بود و از یک طرف مشکلات پیش آمده از تحریم‌ها را پیش‌رو داشت که باید هر دو را مدنظر قرار می‌داد. در گام دوم تاکید مقام معظم رهبری حضور جوانان بخصوص متخصصان در عرصه و فعالیت کشور بود. مجلس به این مساله توجه کرد و قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تصویب و اصلاح کرد تا بخش‌های اجرایی مجبور به استفاده از جوانان شود. همچنین هیچ مجلسی به اندازه دوره دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه نکرد. ما هر سال مبالغ قابل توجهی از صندوق توسعه ملی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفتیم. اینکه در شرایط فعلی شیوع کرونا بسیاری از شرکت‌ها فعالانه کار می‌کردند دلیلش آن است که شرایط برای آنها از قبل فراهم شد و مورد حمایت قرار گرفتند. ما این کار را کردیم تا موتور این شرکت‌ها راه بیفتد.

لاریجانی توجه به فضای کسب و کار و برداشتن موانع تولید را از دیگر اقدامات مجلس دهم برشمرد و توضیح داد: کشور ما از نظر مقررات دیوانی مشکلاتی دارد یعنی اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند باید کفش آهنی بپوشد. مجلس با قانونی سعی کرد در جهت تسهیل فضای کسب و کار حرکت کند که قانون حداکثر استفاده از توان تولید نمونه آن است. همچنین مجلس قانونی را تصویب کرد که برای حمایت از تولید جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دیگر قوانین مصوب مجلس تاسیس و اداره مدارس غیردولتی، حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری بود. یکی از مشکلات مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرهاست که برای رفع آن اجازه دادیم که وامی از صندوق توسعه به میزان یک میلیارد با پرداخت چهار درصد به افراد داده شود تا در روستاها و مناطق عشایری سرمایه‌گذاری کنند. با این کار اشتغال برای جوانان فراهم شد و مهاجرت هم کاهش پیدا می‌کند.

وی یکی دیگر از قوانین مصوب مجلس را لزوم استاندارد بودن محصولات تولیدی و نظارت بر آن عنوان و اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات کشور مساله پسماندها در مناطق جنوبی و شمالی کشور و حتی تهران بود. قانونی تصویب کردیم که بخش دولتی پسماندهای عادی را ساماندهی کند. همچنین درباره ارزش افزوده و صندوق‌های مکانیزه فروش هم قوانینی به تصویب رسید. اکنون که کرونا شیوع پیدا کرد و موضوع خریدهای آنلاین بیشتر شد این قانون بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

لاریجانی با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام‌ها و جرایم آنها افزود: میلیون‌ها نفر وام‌های خرد گرفته که نتوانسته بودند به موقع آن را پرداخت کنند چون جرایم سنگینی هم داشتند. مجلس برای رفع این مشکل قانونی تصویب کرد که با اصرار به مجمع رفت و در نهایت تصویب شد. با این قانون جرایم بخشیده شده و وام‌گیرندگان نفسی گرفته تا بتوانند وام‌هایشان را پس دهند.

وی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی را از دیگر مصوبات مجلس دهم برشمرد و اضافه کرد: بخش مهمی از نیاز و تولید کشور به محصولات فرهنگی برمی‌گردد که ما با این قانون از آن حمایت کردیم. همچنین قانون اصلاح چک را تصویب کرده که پیش از آن افراد زیادی به خاطر صدور چک به زندان می‌رفتند. درباره موضوع موسسات مالی و اعتباری که گرفتاری‌هایی برای چندین میلیون نفر ایجاد کرده بود، چندین جلسه علنی و غیرعلنی برگزار شد. موسسات مالی و اعتباری که بی‌حساب و کتاب تاسیس شده بودند که توانستیم مشکل مردم را رفع کنیم. در موضوع مسکن هم جلساتی با وزیر راه برگزار شد که در نهایت مقرر شد در شهرهای کوچک اراضی به افراد واجد شرایط داده شده و در شهرهای بزرگ این افراد وام بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس در حوزه نظارت گفت: برای بررسی این موضوع باید کارنامه مجلس و مقایسه آن با ادوار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. مقام معظم رهبری درباره نظارت تاکید داشتند که نظارت و همکاری صمیمانه دو بخش تفکیک‌ناپذیر هستند. یعنی نظارت به معنای جدال با قوای دیگر نیست بلکه هدف از آن حل مشکل است. گاهی برخی فکر می‌کنند نظارت بدان معناست که مجلس مرتب یقیه دولت و قوه قضاییه را بگیرد. حال اینکه مقام معظم رهبری بیان کردند که نظارت به معنای دخالت در کار سایر قوا نیست و باید تنگناها در نظر گرفته شود کمااینکه ما در چهار سال کاری خود موضوع تحریم‌ها را داشتیم که با شیوع کرونا وضعیت بیشتر مشخص شد؛ ویروسی که همه دنیا را بهم ریخت.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که باید به قوه مجریه کمک کرد. ما هم تلاش کردیم در موضوع نظارت به تنگناها توجه کنیم و همکاری و تعامل داشته تا کار مردم حل شود و دعوا راه نیفتد.

رئیس مجلس درباره شفافیت آرا و دلیل تصویب نشدن طرح مربوط به آن در مجلس گفت: به نظرم موضوع شفافیت آرا حتی در رادیو و تلویزیون هم به خوبی باز نشده است. مذاکرات مجلس به صورت مستقیم از رادیو پخش شده و درهای کمیسیون‌ها به روی خبرنگاران باز است. تنها آرایی که نمایندگان می‌دهند طبق آیین‌نامه معلوم نیست. پس قبل از هر چیزی باید این میزان شفافیت را با عملکرد سایر دستگاه‌ها مقایسه کرد. مثلا آیا مذاکرات مجمع تشخیص یا شورای نگهبان پخش می‌شود یا اینکه در شورای قوه قضاییه یا همین جلسات صداوسیما مردم اطلاعی از صحبت‌های مطرح شده دارند؟ همه ما جزء یک حکومت هستیم. نمی‌توان گفت که یک بخش مردمی نیست و سایر دستگاه‌ها مردمی هستند. پس برای پرداختن به این موضوع باید اول همسنگ جلو برویم یعنی هر وقت همه دستگاه‌ها مثل مجلس مذاکراتشان پخش شد آن وقت گام بعدی را برداریم. در حکومت نمی‌توان یک بام و دو هوا بود.

وی افزود: حال اینکه چرا برخی از نمایندگان با شفافیت آرا مخالف هستند دلیل آن است که برخی از نمایندگان از شهرهای کوچک می‌آیند. در برخی از شهرها بخش‌های قدرتمندی هستند که وقتی نماینده می‌خواهد رای دهد اگر بنا بر معلوم شدن رای او باشد ممکن است به او فشار آورده و خدای نکرده باعث لغزش نماینده شود. این فشارها وجود دارد پس باید جلوی هر عملی که باعث می‌شود بر رای نماینده اثر گذارد را گرفت. راهکار آن است که انتخابات از سطح خرد فراتر رود که این با حزبی شدن انتخابات میسر می‌شود. اگر پشتوانه مردم حزب باشد حزب است که نظرش را درباره لایحه و طرح اعلام می‌کند و مسئولیت را قبول می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
2
10
بیچاره دانشگاه، مظلوم دانشگاه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
2
9
بود و نبودتان فرقی به حال مملکت نداشت.. آقای رییس!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
1
11
فرموده بودید چند نفر مدرک عالی دانشگاهی داشتند پس چرا موزه لوور را درست تلفظ نمی کردند ومایه خنده شدند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
1
5
بازنشسته نمی شه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
1
4
بهتره بازنشسته بشی تا جوانان جای شما را بگیرن
بی نام
|
Italy
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
0
منظورش از دکترا و فوق دکترا چیه؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین