کد خبر: ۶۵۲۱۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴

هشدار نسبت به تکرار وضعیت قرمز کرونایی خوزستان در سایر شهرها

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به امکان تکرار سناریو کرونا در خوزستان در سایر شهرها هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، روز سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در تهران هنوز به افول نسبی پایدار نرسیده‌ایم و بخش عمده‌ای از ابتلاهای جدید را داریم. بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز کانون‌های آلودگی در تهران وجود دارد و هنوز کسانی در معرض ابتلاء هستند.

وی تاکید کرد: اگرچه در ۱۰ روز اخیر با افت مراجعات و بستری روبه‌رو بوده ایم و تعداد بیماران با شیب ملایم رو به تقلیل و کاهش است، با این حال نباید فریب بخوریم و احساس کنیم که بیماری در شهر تهران به پایان رسیده است، چرا که از اسفند تا به امروز شاهد فراز و فرودها و نوسانات زیادی در شهر تهران روبه‌رو هستیم.

هشدار نسبت به تکرار وضعیت قرمز کرونایی خوزستان در سایر شهرها

زالی افزود: اگرچه بردار عمومی بیماری رو به کاهش است اما شرایط شکننده تلقی می‌شود و نباید منجر به این شود که فکر کنیم در تهران کرونا به پایان رسیده است، بلکه کرونا همچنان پابرجاست و این رفتار و رعایت نکات بهداشتی از سوی ماست که منجر می‌شود بر این ویروس مقابله کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره اینکه دلیل افت بیماری در تهران ضعیف شدن ویروس است یا کاهش ابتلاء، گفت: در تهران می‌توان درباره علت افت بیماری به دانش شهروندان تهرانی و تغییر رفتار بهداشتی مردم اشاره کرد.

وی ادامه داد: از هفته سوم اسفند در تهران متوجه شدیم که افراد پرخطر کمتر در معرض این ویروس قرار می‌گیرند بدین معنی که اگر خانواده‌ای فرد کهنسال دارد یا کسی که شرایط بیماری‌های زمینه را دارد کمتر در سطح شهر تردد کرده و در منزل مانده است.

زالی یادآور شد: این موضوع باعث شد افرادی که در معرض خطر بیشتری چه از نظر ابتلاء و چه از نظر فوت بودند ایزوله شوند و شرایط بهتری را شاهد باشیم، بنابراین ایزولاسیون گروه‌های پرخطر به عنوان یک راهبرد همچنان باید ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: در نظرسنجی که در اواسط اردیبهشت‌ماه انجام دادیم، ۷۲ درصد تهرانیان به شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه اعتقاد داشتند و بدان عمل هم می‌کردند.

زالی با ابراز نگرانی از عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم اظهار کرد: تنها نگرانی که برای ما وجود دارد این است که در اپیدمی‌ها ممکن است مردم آرام آرام از رعایت نکات بهداشتی خسته شوند، بنابراین درخواست من از شهروندان تهرانی این است که همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند چرا که قطعاً دلیل کاهش بیمار در شهر تهران در روزهای اخیر به دلیل رعایت ملاحظات بهداشتی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره مدت زمان ادامه کرونا توضیح داد: با کرونا به سه شکل می‌توان خداحافظی کرد. اولین راه این است که خود ویروس در طبیعت تضعیف شود و قدرت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد، این اتفاق برای اجداد کرونا مثل مرس و سارس اتفاق افتاده است اما کرونا تاکنون این رفتار بیولوژیک را از خود نشان نداده و هنوز هم شاهد بیماری‌زایی آن در سراسر جهان هستیم.

وی افزود: با این حال گفته می‌شود که با هر بار عبور ویروس از میزبانی به میزبان دیگر طبیعتاً ضعیف می‌شود اما عدد این رفت و آمدها بالا است و شاید بین ۳۵ تا ۵۰ نفر باید این بیماری را بگیرند تا کمی از قدرت آن کاسته شود.

زالی تاکید کرد: در علم ویروس‌شناسی اصطلاحی به نام سقط خود به خودی در طبیعت داریم، بعضی ویروس‌ها پس از این که مدتی در طبیعت ماندند و شرایط زیست خود را پیدا نکردند آرام آرام از بین می‌روند که از آن جمله می‌توان به ویروس آنفلوانزا H۱N۱ یا مرس اشاره کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، یادآور شد: این اتفاق تاکنون در مورد کووید ۱۹ یا سارس ۲ رخ نداده است و هیچ گزارشی در دنیا از این مسئله داده نشده است، البته خوشبختانه تا کنون گزارشی هم از تغییر جهش در ویروس داده نشده است.

وی درباره سایر سناریوها برای پایان کرونا، گفت: راه دوم از بین رفتن کرونا پیدا شدن درمان قطعی برای آن است و راه سوم نیز واکسن است، در غیر این صورت باید کرونا را همچنان مهمان جامعه بشری بدانیم.

زالی در مورد زمان کشف واکسن بیماری کرونا، گفت: در طول دو هفته اخیر اخبار نویدبخشی در مورد کشف واکسن این بیماری داده شده است، همکاران ما در شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور، معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری، ستاد اجرایی فرمان امام و … در حال تلاشند تا واکسن این بیماری کشف شود اما پروسه ساخت واکسن در مورد ویروسی نوپدید که ساختارش هنوز معلوم نیست زمانبر است.

وی ادامه داد: با این حال گزارش‌های خوبی از آکسفورد، فرانسه، ایالات متحده و … می‌رسد. به صورت کلی برای کشف واکسن یک بیماری ۱۸ ماه زمان لازم است اما پیش بینی من با توجه به سرعت بالای مراکز تحقیقاتی این است که این زمان باید کاهش پیدا کند.

زالی این که آیا کسی که این بیماری را بگیرد از ابتلاء مجدد به آن در امان است، یا خیر، گفت: گزارشات مختلفی وجود دارد، اما تاکنون هیچ گزارش قطعی مبنی بر این که اگر کسی یکبار کرونا گرفت دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شود وجود ندارد.

وی تاکید کرد: البته اگر در فردی که به کرونا مبتلا شده آنتی بادی g به میزان کافی شکل بگیرد و بقا داشته باشد فرد نسبت به بیماری مصون می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در مورد شرایط خوزستان و قرمز شدن آن گفت: این موضوع دو دلیل دارد؛ اول اینکه در خوزستان ۵ آزمایشگاه تخصصی وجود دارد و حتی کسانی که به صورت خفیف مبتلا شده‌اند نیز شناسایی می‌شوند.

زالی ادامه داد: دوم اینکه بخش زیادی از فاصله گذاری مخدوش شد و شهرهایی که در خطر کمتری بودند با تغییر رفتار مدنی و اجتماعی خود در معرض بیماری قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: دقت داشته باشید که سناریوی خوزستان در هر شهری ممکن است تکرار شود و نگرانی‌ها و هشدارهای ما به همین دلیل است.

زالی با اشاره به علائم جدید این بیماری، گفت: در تهران شاهد شیفت علائم تنفسی به سمت علائم گوارشی بودیم. یعنی به غیر از تب، سرفه و درد عضلانی شاهد اسهال‌های گوارشی نیز هستیم. البته از دست دادن حس بویایی و چشایی نیز علامت جدید این بیماری است که در جهان گزارش شده است.

وی افزود: به نظرم کرونا را باید بیماری هزار چهره بدانیم که علائم متعدد آن در کشور ما نیز گزارش شده است. از بروز سکته مغزی در جوانان تا مشکلات قلبی، تنفسی و … این ویروس بسیار عجیب و فریبنده است.

زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد این ویروس ساخته بشر باشد یا خیر، گفت: بعضی نکاتی که در این بیماری وجود دارد این ظن را تقویت می‌کند که ساخته دست بشر باشد. برای مثال بعضی وقت‌ها داروی ضد ابولا روی آن کار می‌کند، بعضی وقت‌ها پاسخ مثبتی به داروهای ضد ایدز می‌دهد و…، تقریباً چنین ویروسی را در آرشیو پزشکی سراغ نداریم. البته فرض غالب سازمان بهداشت جهانی این است که این ویروس یک ویروس طبیعی است که میزبان اصلی آن خفاش‌ها بودند و سپس از طریق یک واسطه به انسان منتقل شده و انسان را مبتلا کرده است.

وی در پایان با اشاره به زمان بازگشایی رستوران‌ها، گفت: دوستان ما در وزارت بهداشت پروتکل بسیار خاصی را نوشتند که بعد از عید فطر برای رستوران‌ها اجرا خواهد شد. البته باید با رعایت نکات بهداشتی باشد. سفرها آغاز شده است اما توصیه ما به مردم این است که نکات بهداشتی را حتماً رعایت کنند. هر شرایط سفیدی شکننده است و می‌تواند اتفاقات بدی رخ بدهد. البته باید بگویم که شرایط فعلی برای سفر رفتن مناسب نیست و شاید بهتر باشد سفر را به زمان دیگری موکول کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین