کد خبر: ۶۵۲۱۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

رییس جمهوری تایوان در مراسم تحلیف: "یک کشور، دو سیستم" چین را نمی‌پذیریم

رییس جمهوری تایوان در میانه فشارهای فزاینده چین بر این جزیره، برای دومین دوره به عنوان رییس جمهور تحلیف شد.
آفتاب‌‌نیوز :

تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان که برای دومین دوره ریاست جمهوری این جزیره را بر عهده گرفته، نماینده حزب "دموکراتیک پیشرو" است که از استقلال رسمی تایوان از چین حمایت می‌کند. پکن اما گفته برای جلوگیری از استقلال تایوان به زور متوسل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تسای ۶۳ ساله به دنبال مراسم تحلیفش که امروز، چهارشنبه برگزار شد، به همین مناسب سخنرانی‌ای ایراد کرد و پس از آن رژه‌ای در گرامیداشت میراث آیینی این جزیره برگزار شد.

رییس جمهوری تایوان در مراسم تحلیف:

در این مراسم تحلیف، نمایندگان ۱۵ کشوری که با تایوان روابط دیپلماتیک رسمی دارند، حضور یافتند.

پیش از سخنرانی تسای، متن اظهارات مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرائت شد که ضمن تبریک، "شجاعت و دیدگاه تسای را در رهبری دموکراسی پویای تایوان" تحسین کرده و آن را "الهام بخش منطقه و جهان" توصیف کرد.

پامپئو افزود: آمریکا همواره تایوان را نیرویی مثبت در جهان و شریکی قابل اعتماد دانسته است. ما چشم اندازی مشترک برای منطقه داریم که شامل حاکمیت قانون، شفافیت، موفقیت و امنیت برای همه است.

رئیس جمهور تایوان پس از آغاز دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری خود اظهار کرد: تایوان خواستار گفت‌وگو با چین است، اما نمی‌تواند پیشنهاد "یک کشور، دو سیستم" چین را بپذیرد.

تسای اینگ ون تصریح کرد: در اینجا می‌خواهم کلمات صلح، برابری، دموکراسی و گفت‌وگو را دوباره تکرار کنم. ما پذیرای استفاده مقامات پکن از وضعیت "یک کشور، دو سیستم" در جهت پایین آوردن موقعیت تایوان و تضعیف وضع موجود در دو سوی تنگه تایوان نیستیم.

چین از سیستم "یک کشور، دو سیستم" که تضمین‌ کننده درجه بالایی از خودمختاری است، در جهت حکمرانی بر مستعمره سابق بریتانیا، هنگ‌کنگ که در سال ۱۹۹۷ به حاکمیت چین بازگشت، استفاده می‌کند. این سیستم به تایوان تحت ادعای چین نیز پیشنهاد شده، در حالی که احزاب مهم تایوان آن را رد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین