کد خبر: ۶۵۲۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸

لاریجانی:تکرار فساد فساد علیه نمایندگان ورژن همان بگم بگم سابق است/برخی بی انصافی را به نهایت رساندند/به مصلحت کشور نبود رکن مهم دموکراسی اینگونه تخریب شود

رئیس مجلس دهم در آخرین روز کاری مجلس گفت:سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نطق خود در مجلس علنی مجلس دهم، گفت: ما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم. به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.

وی افزود: مجلس دهم در ۴ سال پیش در همین روزها تشکیل شد. آن روزها خیلی از نمایندگان با افکار هم آشنا نبودیم، در گذر این چهار سال در کنار هم در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و امنیتی به بحث نشستیم، گاه نتایج این بحث‌ها قانون شد، گاهی به تحلیل دقیق تری رسیدیم، گاهی به قوای دیگر مطالبی که لازم بود را گفتیم و گاه منجر به اعلام بیانیه شد.


لاریجانی:تکرار فساد فساد علیه نمایندگان ورژن همان بگم بگم سابق است/برخی بی انصافی را به نهایت رساندند/به مصلحت کشور نبود رکن مهم دموکراسی اینگونه تخریب شوداهم اظهارات رئیس مجلس را بخوانید؛

*به هر تقدیر با این طرق به یک مفاهمه و کار کردن باهم رسیدیم و پس از این ۴ سال یک دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت که این امر خیلی امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

*از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد. ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دو سوم آن لوایح بودند. من برخی این لوایح را که جنبه پایه ای دارند و مهم بودند را ذکر می کنم.

* در این مجلس قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، تصویب شد، قانون برنامه ششم توسعه با زحمت زیادی در مجلس تصویب شد، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها که قانون مهمی بود و برای جلوگیری از مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه تصوب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک و قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی که قانون مهم و ضروری بود در همین مجلس تصوب شد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، قانون ساعات کار بانوان شاغل اداری را هم به تصویب رساندیم.

* قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد.

* قوانینی در زمینه تنقیح قوانین تصویب شد. ۷ بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آنها در روزهای پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شوراها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست.

مجلس بی عرضه نبود، جرات داشت

* قانون تاسیس و اداره مدارس مراکز آموزش و پرورشی غیر دولتی، قانونی بود که این مجلس جرئت تصویب آن را پیدا کرد. مجلس دهم جرئت تصویب قانون تجارت را داشت برخی در رسانه‌ها مجلس دهم را بی عرضه نام گذاری می‌کنند که این ظلمی به مجلس است. همین قانون تجارت از زمان آقای خاتمی که رئیس جمهور بود تا همین امروز در مجلس مانده بود. این مجلس بود که جرات تصویب چنین قانونی را پیدا کرد.

*قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب شد. نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهرها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد اما در فاصله زمانی 3 ساله اجازات آن را بگیرند.

*{با اشاره به تصویب قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی}: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود. همچنین قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم به تصویب رسید و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

*موافقت نامه های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورآسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اورآسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

* کشور ما دچار بحران هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد. قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد.

*قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می شدند.

* قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه های کوچک را می دهد.

*قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شدو در این زمینه اقدامات پایه ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می کند و اجازه می دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

* قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد،قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص ها و هرم حرفه ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می کند.

*اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه های جهش اقتصادی دراین مجلس گذاشته شد، قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام های افراد و تسویه بدهی آنها که مشکلاتی را برای میلیون ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس به تصویب رسید.

*قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، حل مشکل موسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش ها نیز در آن نقش داشت. 200 قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آنها اشاره کردم.

*در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته ای فرمودند که این جمله بود: مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.

مجلس دهم با حوادث عجیبی مواجه بود که هرکدام می توانست یک بحران ایجاد کند

*مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال های اخیر که گاه هرکدام می توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می بخشید.

روزی که همه نمایندگان لباس سپاه بر تن کردند

*به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن ها می خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن ها نیز متوجه شوند.

* قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن ها نیز سپاهی هستند.

*قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

*ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

*سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی در سال 96 از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود.

*دو نشست در سال 96 علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن ها بود و همچنین نشست تروئیکا مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد.سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس 6 کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می کند نشست های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کارهای مهم بوده است.

هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور کمک نکرده است

*علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

بکار بردن الفاظ تحقیرآمیز علیه مجلس از سر معرفت نبود

* در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس 10 هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، 3 هزار سوال از وزرا که 183 سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین 5 سوال از رئیس جمهور و 6 استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و 63 بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

*همچنین 53 جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده 40 و 45 آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون ها در مسأله نظارت فعال بودند.

کمیسیون‌های مجلس هزار و 818 جلسه نظارتی برگزار کردند

* 39 گزارش نظارتی از سوی کمیسیون ها ارائه شد،کمیسیون ویژه، 10 گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و 17 گزارش در زمینه ماده 234 ارائه شد و باز در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده ها به قوه قضاییه داده شد.

*هزار و 818 جلسه نظارتی در کمیسیون های مجلس، برگزار شد. این میزان بدون نظارت هایی بود که در منطقه آنها صورت می گرفت. همچنین 133 نماینده در 73 مجمع و هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و 279 نماینده در هیأت ها و شوراهای استانی، هزار و 600 گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود مثل شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه.

هیأت تطبیق قوانین و مصوبات تمام مصوبات دولت را به روز کرد

*کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس 13 گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو تا از آنها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به 2 هزار و 425 آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و 110 مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

*دیوان محاسبات 8 هزار و 516 گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد 3 هزار و 285 پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود 50 هزار میلیارد تومان و 4 میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت ها بالفعل انجام شد.

دیوان محاسبات موضوع حقوق‌های نجومی را بررسی کرد

*زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی 100 هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

*مرکز پژوهش های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش ها تشکر کردند.

* یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه گذاری بود، این موضوع نیاز به تنقیح قوانین داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین 7 گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شوراها و شهرداری ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می کردیم.

*حضرت آقا امسال را سال جهش تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانونگذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.

*من تنها گوشه‌ای از کارنامه این مجلس را ارائه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس شورای اسلامی که مستقیم از رادیو – تلویزیون پخش می‌شد و در برابر چشم همگان بوده باید بگویم که این مجلس در بزنگاه‌ها هر آنچه وظیفه داشته انجام داده است یعنی در هر مقطع یا هر مرحله‌ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود نمایندگان وارد صحنه شدند. عمده کوشش مجلس شورای اسلامی این بود که گره‌ای از مشکلات مردم باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست ابراز کردند.

به مصلحت نبود رکن دموکراسی در کشور تخریب شود

*هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که به این میزان تلاش داشته با الفاظ سبک با تحقیر و با تخریب مواجه شود. طی این ۴۰ سال گذشته هیچ یک از این مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود نه تنها از سوی دشمنان که البته دشمنان باید دشمنی کنند بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت حرمت قوه مقننه و نهاد مهمی را از نظام پاس بدارند.

مجلس دهم مظلوم واقع شد/بی انصافی علیه مجلس را به نهایت رساندند

*واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد این موضوع به این معنا نیست که نباید انتقادی انجام شود یا مجلس دهم ضعفی نداشته بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

*امام علی (ع) نامه ای دارد به کمیل، که بسیار درس آموز است. امام با همه علاقه ای که به کمیل دارد و کمیل رازدار شب های امام علی (ع) بود و شیفته مقامات معنوی امام بود، اما در مقام مسئولیت بلادی که امام علی (ع) او را منظور کرده بود، به درستی عمل نکرد و امام در نامه ای او را ملامت کرد. البته در پرانتز بگویم برخی معتقدند این کمیل آن کمیل نیست، اما بیشتر معتقدند همان کمیل است، امام فرمود چرا سپاه دشمن را که از حوزه ماموریت او گذشته و در پی غارت و چپاول بود، دفع نکردی؟ و بعد فرمودند؛ از دست دادن چیزی که انسان برای آن گماشته شده است و پرداختن به چیزی که از آن خواسته نشده، ناتوانی آشکار و اندیشه ای تباه است.

*دو اشتباه را امام در این نامه به کمیل می گوید؛ در مقام حکومت افراد ممکن است به لحاظ فردی مقید و معتقد باشند، اما وظیفه حکومتی خود را به درستی انجام ندهند، با اعوجاج انجام دهند یا با رخوت انجام دهند. یعنی تقوای فردی همیشه مقارن با تقوای سیاسی نیست. امام دو اصل را ذکر کردند که پایه های تقوای سیاسی است. یک فرد مسئولیت پذیر باشد و به آنچه مقدور شده است استوار باشد و آن را به درستی انجام دهد. همچنین او در چیزی که حکومت از او نخواسته است وارد نشود.

مجلس ریل گذار حکومت است

*در حکومت مردم سالار وظیفه قوای مجریه و قضائیه و سایر بخش های حکومت را کدام بخش مشخص می کند؟ بدون تردید قوه مقننه و مجلس است که وظایف بخش های مختلف حکومت را مشخص می کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات ها با نمایندگان فرمودند: مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین در جایگاه دیگر فرمودند: مجلس ریل گذار حکومت است؛ و امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت، تدبیر، فکر و فرمان راندن است.

*هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس سر باز زند، این همان مطلبی است که امام علی (ع) نسبت به آن کمیل را تنبه داد.

*چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقش‌های مختلف حکومت، وظیفه شناسی خود را از این طریق فهم و اجرا کند و از طرفی که امام علی (ع) به کمیل می‌فرماید؛ به چیزی اقدام کردی که به آن مأمور نبودی، نشان می‌دهد که هر بخشی از حکومت از آن چه مجلس به عنوان وظیفه برای آنها مشخص کرده است نباید به امور دیگری بپردازند.

تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم بگم سابق نیست

* شهید مدرس می‌گفت دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند، به نظرم با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.

*علاوه بر این نزد عوام یک مثلی است که می‌گوید ظلم بالسویه عدل است، حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از بیان این حرف‌ها چیست؟ مقصود آن است که اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا توطئه‌های خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد.

ایران قبل از بیماری کرونا، به کرونای ترامپ دچار شده بود

* اکثر وقت مجلس در مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، گرد و غبار و کرونا و حتی مهمتر کرونای ترامپ گذشت. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.

*از اردیبهشت 96 که دولت خبیث آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم که این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش می آمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم اما در همین شرایط همه فعالیت‌های مجلس در بحث تقنین و نظارت مدام در جریان بود.

مجلس دهم، مجلسی یکدست و به فرمان نبود

*همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در برابر این موضوع مجلس تجاوب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد البته به خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.

رهبر انقلاب هیچ دستوری به مجلس دهم ندادند

*البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند.

* مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات ، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.

* این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن ها رقم می زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می طلبد، با چکش که نقاشی نمی کشند.

با تخریب نمی توان انقلاب را حفظ کرد

*سیاست ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می طلبد اما برخی فکر می کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه ای، انقلاب و نظام را حفظ می کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این 40 سال چقدر وجاهت داشته است.

*فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نیست، ایراد مبنای عقلانی این برداشت است این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و مانع رشد جامعه می شود و همین کفایت می کند جامعه ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می شود.

*رشد وقتی رخ می دهد که فقط در مسیر آزادی فکر و عمل محقق شود، سال ها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید آیت الله مطهری فرمودند ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح، حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت و تکامل استعدادها را فراهم کرد که ایشان در فلسفه تربیت گفته اند در جامعه نیز باید زمینه حرکت و تعاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد.

همه بخش های حکومتی چه تقنینی، اجرایی و قضایی از یک فلسفه حکومتی برخوردارند

*استاد مطهری فرمودند القای برخی تصمیمات ممکن است حتی برای کوتاه مدت مفید باشد ولی استمرار اینگونه تصمیمات مانع رشد جامعه می شود و جامعه هیچ گاه به بلوغ سیاسی نمی رسد، باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری اگر یک جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگی های فطری برخوردار است خصوصیت فطرت در این است که باید استعدادها رشد یابد و رشد استعدادها در فضای آزادی و مسابقه رخ می دهد.

*امر و القای تصمیم به معنای نداشتن ضوابطی است که قانون مشخص کرده است در مقام اجرا نباید سختگیری کرد که فلسفه هستی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخش های حکومتی چه تقنینی، اجرایی و قضایی از یک فلسفه حکومتی برخوردارند و بدون فهم این مبانی حکمرانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا می تواند طوری عمل کرد که آسیب نرسد به همین جهت اکثر حکمای ما فضیلتی سیاسی را در رفتار اعتدال آمیز بین دو حد افراط و تفریط معرفی کردند.

*مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت.در غیراین صورت به طور قطع جامعه از نظر رشدیافتگی دچار خسران می‌شود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دور افتادگی از حکومت پیدا می‌کند که زیان‌ ملی برای کشور است.

*اما از نظر تجربه در این 40 سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سرکار بود برآیند کار اینگونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند، علت این است که ظرفیت فکری ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چارچوب یک جناح نمی‌گنجند و یا جناح‌ها کوچکتر از این هستند که ظرفیت وسیع را حل کند و هر چه این مسیر را تنگ‌تر کنند حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و بالعکس باید وسعت به این دامنه داد و همدیگر را به رسمیت بشناسند.

* کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودی‌ها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

*جوانان فعال در این عرصه گام دوم انقلاب که رهبری فرمودند جوانان فعال در این عرصه باشد به طور قطع توجه به تجربیات گذشته انقلاب خواهد بود و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول می‌شوند؛ درنظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم‌افزار این نظام است.

چرا گفته می شود حقوقدان شورای نگهبان خارج از کشور تحصیل کرده

* مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده است و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم.

*از تلاش‌های کارکنان مجلس در تمامی بخش‌ها تشکر می کنم اگر زحمات آنها نبود نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به آسانی کارشان را انجام دهند؛ از تلاش‌های رئیس مرکز پژوهش‌ها و همکارانشان؛ مرکز پژوهش‌های اسلامی قم و همکارانشان، معاون قوانین و همکاران، معاون نظارت و مدیران معاونان ایشان، معاون اجرایی و همکاران ، رئیس دیوان محاسبات، مستشاران و دادستان این دیوان، رئیس کتابخانه مجلس و مدیران و کارکنان، دبیر هیأت رئیسه و مدیرکل این بخش، رئیس حراست و کارکنان، رئیس حفاظت سپاه و همکاران، نیروی انتظامی، خانواده شهدای حمله تروریستی مجلس در این دوره مجلس تشکر و قدردانی کرد.

*تشکر اصلی من از نمایندگان مجلس است، من صمیمانه به شما ارادت دارم و در این مدت سلوک، رفتار اخلاقی و منش بسیار پسندیده به من درس آموز بود.نمایندگان تلاش می کردند تا کار مجلس در حل مشکلات کشور انجام شود و این ارزشمند بود، از اینکه گاهی نمایندگان عصبانی می شدند برای اینکه مسئله ای را محقق کنند من در دلم آن ها را تحسین می کردم زیرا در انجام وظایف نمایندگی کوشا هستند برای مثال آقای فولادگر برای اینکه یک موضوع از کمیسیون متبوعش در دستورکار قرار گیرد حداقل 10 بار به هیات رئیسه مراجعه می کرد.

از مخالفیم می گذرم

*ممکن است عده‌ای با بنده مخالف باشند اما اشکالی ندارد اما نباید نهادی را تضعیف می‌کردند. همه مخالفینم نزد من محترم هستند اگر در ا ین مخالفت حقی بر گردن این جانب بود از آن می‌گذرم و آنها را حلال می‌کنم و اگر آنها هم حقی دارند من را حلال کنند.تلاش‌های من در طول حضور 12 ساله‌ام در مجلس حل مشکلات کشور بوده و این مسیر را در مجلس دنبال می‌کردم.از همه نمایندگان مجلس و مردم می‌خواهم از من بگذرند.شرایط کشور پیچیده است و باید کمک کنیم که مجلس آینده به همراه سایر قوا در رفع مشکلات مردم گام بردارند.مجلس تمام گشت ولی باید گفت در تو پایانی نیست و آغازی دیگر باید تو را .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
مجلس دهم مظلوم نشد بلکه مردم بودند که مظلومند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین