از اوایل اسفند مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شد؛ تا آن زمان دانشآموزان پایه دوازدهم حدود 80 درصد محتوای آموزشی کتاب درسی فرا گرفته بودند و در ایام تعطیلی مدارس، آموزشهای دانش آموزان از طریق تلویزیون و فضای مجازی ادامه داشت.
وقتی تعطیلی ادامهدار شد، عملا فرصت برای آموزش حضوری فراهم نشد و کم کم دانشآموزان به روزهای امتحانات نزدیک میشدند، به همین دلیل دغدغه مدل برگزاری امتحانات نهایی مطرح شد که قرار است این امتحانات چگونه و از چه محتوایی برگزار شود.
در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم گرفته شد که امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود و البته پروتکلهای بهداشتی کاملا رعایت شود تا نگرانی برای خانوادهها و دانش آموزان وجود نداشته باشد.
اما نگرانی دوم محتوای آموزشی بود و مقرر شد برای طراحی سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم دو بخش در نظر گرفته که در بخش اول به 80 درصدی که به صورت حضوری تدریس شده، 16 نمره اختصاص یافته که سؤالات آن به صورت الزامی طرح میشود و دانشآموزان ملزم هستند به تمام سؤالات این بخش پاسخ دهند و برای کسب 4 نمره باقیمانده دو نوع سؤال است؛ نوع اول از 20 درصدی که به صورت غیر حضوری تدریس شده و نوع دوم مجدداً از 80 درصدی که به صورت حضوری تدریس شده طرح میشود که دانشآموزان مجاز هستند از بین این دو نوع سؤالات برای کسب 4 نمره، سؤالاتی را که آمادگی بیشتری دارند انتخاب کرده و پاسخ دهند.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت در خصوص جدول محدوده ۸۰ و ۲۰ درصد کتب درسی گفت: مبنا در امتحانات نهایی جدولی است که در سایت مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش و در کنکور سراسر، جدولی است که در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است. لذا برای کسب اطلاعات دقیق به سایتهای مذکور مراجعه کنند.