کد خبر: ۶۵۲۵۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
"بعضی وقت‌ها تا ۶ روز در عسلویه و روستاهای مجاور آب نداریم"

پایتخت انرژی ایران آب آشامیدنی ندارد؛ کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟!

ساکنان عسلویه و روستاهای آن روزهاست که از کم‌آبی گلایه دارند، چرا که در طول ۲۴ ساعت تنها چند ساعت سهمیه آب دارند و در بعضی روستاها و محلات نیز ممکن است تا ۶ روز متوالی آب شرب و لوله‌کشی در دسترس شهروندان نباشد.
آفتاب‌‌نیوز :

در شهر عسلویه و دیگر شهرها مانند نخل تقی و چاه مبارک مشکل آب شهری وجود دارد این در حالی است که در روستاهایی چون "سهمو شمالی"، "زبار"، "بساتین"، و "بستانو" وضعیت بسیار حادتری در جریان است. این روستاها همگی در مداری واقع شده اند که خط لوله طرح محرم از آن عبور می کند و فاصله زیادی تا آن ندارند؛ یکی از اهالی این روستاها به ایسنا می گوید آب این خط از کنگان به شرق می‌رود اما در این میان روستاها و شهرهای ما بدون آب هستند.

ساکنان شهرستان عسلویه از نبود آب گلایه دارند، به گونه ای که در بسیاری از مناطق در طول ۲۴ ساعت تنها چند ساعت سهمیه آب دارند و در بعضی روستاها و محلات نیز ممکن است تا ۶ روز متوالی آب شرب و لوله کشی در دسترس شهروندان نباشد.

پایتخت انرژی ایران آب آشامیدنی ندارد؛ کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟!

کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟

به گفته مردم محلی چندین سال است که شرایط بی آبی و سایر محرومیت‌ها در جنوب کشور و عسلویه جریان دارد، آن هم در شرایطی که ثروت عسلویه و تولیدات میلیاردی آن همواره موجب غرور ملی و استانی شده است و از بوشهر و عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور یاد می شود. سوال اینجاست که آیا شایسته است پایتخت انرژی، از آب محروم باشد؟ شما کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید.

ساکنان عسلویه می گویند: بخش چاه مبارک به شدت درگیر بی آبی است، و با توجه به شرایط سهمیه‌بندی آب سهمیه‌ها بسیار محدود است. جمعیت و جایگاه شهرستان عسلویه با این حجم و سهمیه‌گذاری‌ها تناسب ندارد و منطقی به نظر نمی‌رسد. به راستی چرا باید آب از کنار این خانه‌ها رد شود اما این مردم سهم کمی ار آن داشته‌ باشند؟

یک تابستان کامل بی‌آبی

یکی از اهالی عسلویه با اشاره به مشکلات آب در این منطقه اظهار کرد: بعضی وقت‌ها تا ۶ روز در عسلویه و روستاهای مجاور آب نداریم، و دیگر منبع آب و آب ذخیره جواب نمی‌دهد. مجبوریم آب آزاد بخریم و آنها که شغل و پولی ندارند هیچ راهی ندارند. ما هم که شغل و درآمد داریم ماهیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان آب خریداری می‌کنیم، که اصلا پذیرفته نیست.

وی ادامه می‌دهد: گاهاً بعضی منازل و روستاهایی که در ارتفاع هستند یک تابستان کامل آبی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. کاش یک روز به عسلویه می‌آمدید، آلایندگی که مردم را خفه کرده، وضعیت فاجعه بار انبارهای گوگرد و نفت که حتی یک درخت هم برای مردم نکاشته؛ این کم‌آبی و بی آبی نیز بدتر از آن زندگی ما را سخت کرده است.

خطوط آب بیش از این ظرفیت ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در این باره عنوان کرد: نیروهای ما بازدید میدانی از منطقه انجام داده‌اند، طی چند روز اخیر در عسلویه بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مکعب از سهمیه شهرستان‌های دیگر به ظرفیت آب عسلویه اضافه شده است و در تمام روستاها به ازای هر نفر سرانه آب ۱۵۰ لیتری دریافت می‌کنند.

عبدالحمید حمزه‌پور ادامه داد: همچنین طی یک هفته گذشته دو حلقه چاه تجهیز و وارد مدار شده است، و در حوزه منابع آبی پیگیر هستیم تا بتوانیم از ظرفیت سد اخند نیز استفاده کنیم که این کار نیاز به لوله‌گذاری دارد؛ علاوه بر تجهیز ۲ آب شیرین‌کن که جزو برنامه‌های آینده است در حال حاضر نیز ۲ آب شیرین‌کن اجاره کرده‌ایم که استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه توزیع شده بیش از ۱۵۰ لیتر و دو برابر سرانه است، گفت: تنها مردم باید در مدیریت مصرف با ما همکاری کنند، چون واقعا خطوط آب و منطقه بیش از این ظرفیت ندارد. ضمن اینکه مجوز یک آبشیرین کن ۵۰۰۰ متر مکعبی در خلیج نایبند نیز اخذ شده است که تنها یک مشکل زیست محیطی داشت که الان حل شده و مکان و زمین آن تعیین شده و به زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد.

بیش از ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز در چاه‌مبارک

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات، بابت نوسازی شبکه و لوله‌ها و بهسازی تجهیزات فرسوده با کمک دهیاران در حال برنامه‌ریزی هستیم که هدر رفت آب به حداقل برسد، در کنار اینها مردم باید در خصوص انشعابات غیرمجاز همکاری کنند، طی جلسه ای که با شوراها داشتم مشخص شد در بستانو فقط ۱۰۰ انشعاب غیرمجاز وجود دارد، یا در چاه‌مبارک بیش از ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز هست که هیچ کنتوری ندارند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر تاکید کرد: خواهشی که از شورا، دهیاری‌ها و مردم داریم که در این خصوص همکاری لازم را با مجموعه آب انجام دهند تا انشعابات غیرمجاز ساماندهی شود، از سوی دیگر مردم پرداخت هزینه آب‌بهای خود را انجام نمی‌دهند و بیش از یک سال است که ریالی پرداخت نشده است، این هم مشکل دیگری است.

حمزه‌پور یادآور شد: در هر صورت ما هرکاری که از دستمان برمی‌آمده را انجام داده‌ایم، از اجاره و اخذ مجوز آبشیرین‌کن گرفته تا استفاده از ظرفیت چاه‌ها، و غیر از آن مورد همکاری مردم در مدیریت و مصرف بهینه آب موردنیاز است. احتمال دارد در نقاطی از روستاها به دلیل ازدیاد انشعاب غیرمجاز و استفاده از دینام و اینکه خانه‌ها در ارتفاع قرار گرفته‌اند آب به برخی از منازل نرسد ولی الان در منطقه عسلویه ظرفیت حداکثری آب توزیع می‌شود و نیاز به همکاری بیشتری برای حل مشکلات و رسیدن به شرایط بهتر داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
2
1
به نظرت با انرژی میشه آب درست کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
7
داستان این دولت این که برای فرار از پاسخگویی دیگران رو متهم میکنه، پول دست شماس خب کار کنید دیگه آه و ناله کردن نداره.
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
1
این نوع مدیریت امنیت ملی کشور را با خطر مواجه می کند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
3
همه کشورهای حاشیه خلیج فارس کل اب مورد نیازشان را از اب دریا استحصال میکنند، اما معلوم نیست منابع کشور را چیکار میکنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین