کد خبر: ۶۵۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

ارتش آمریکا: شمار جت‌های جنگنده روسیه در لیبی افزایش یافت

ارتش آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه شمار بیشتری هواپیمای جت جنگنده برای حمایت از نیروهای روس مستقر در لیبی، به این کشور شمال آفریقا اعزام کرده است.
ارتش آمریکا: شمار جت‌های جنگنده روسیه در لیبی افزایش یافت
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز از تونس؛ فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در بیانیه ای افزود: ماموریت هواپیماهای جنگی روسیه احتمالا پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای روس گروه واگنر و عملیات تهاجمی در حمایت از ارتش ملی لیبی است که با دولت مستقر در طرابلس می جنگند.

این بیانیه حاکیست: این هواپیماهای جنگی که از یک پایگاه هوایی روسیه به پرواز درآمده و پس از تغییر رنگ در سوریه برای پنهان کردن کشور مبدا، در لیبی مستقر شده اند.

بنا بر گزارش رویترز، مقام های روسیه برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبودند.

این در حالیست که نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی آنچه را نقض تحریم تسلیحاتی این کشور با هجوم بزرگ تسلیحات و جنگجویان خواند، محکوم کرده است.

بحران در کشور آفریقایی لیبی در شمال این قاره بعد از ۹ سال، وارد مرحله جدیدی شده است و کشورهای طرفدار هر دو دولت مستقر در آن تلاش دارند تا با استفاده از این فرصت، حساب های خود را در دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان در کشور بحران زده لیبی تسویه کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده ای رو به رو بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها مانند ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات، یونان و قبرس حمایت می شود.

۱۰ سال قبل پنج کشور همسایه سوریه، برخی کشورهای عرب نظیر عربستان، برخی دول غربی و رژیم صهیونیستی با تشکیل دو اتاق هماهنگی و مدیریت در ترکیه و اردن و استقرار نیروهای امنیتی حرفه ای خود همه با هم به دنبال بسیج تروریست هایی از سراسر جهان با هزینه های میلیاردی برای بحران در سوریه بودند و چون بعد از ۱۰ سال شکست خورده و صف آنها از هم جدا شده و برخی اختلاف های عقیدتی مانند حمایت از اخوانی ها و تلاش برای سرمایه گذاری بیشتر در افریقا و حفظ جایگاه قبلی آنها به خطر افتاده است، اکنون بعضی از این کشورها در لیبی در برابر هم قرار دارند و به دنبال تسویه حساب های خود در این کشور نفت خیز آفریقایی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین