کد خبر: ۶۵۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
شجریان باید از ایرانسل شکایت کند؟

ایرانسل رابطه همایون شجریان و طرفدارانش را شکرآب کرد

مشکلاتی که برای تماشای آنلاین کنسرت شجریان پیش آمد، موجب اعتراض مخاطبان این هنرمند شد، چراکه چند روز قبل از آن، کلهر راهی ساده برای ارتباط با مخاطبانش انتخاب کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

توفان کرونا بیش از آن که فکرش را می‌کردیم، باعث تغییر سبک زندگی و کار مردم شده است. حالا هنردوستان به‌جای رفتن به سینماها و سالن‌ها برای تماشای فیلم و کنسرت، در خانه‌هایشان می‌نشینند و از دریچه رایانه و گوشی‌هایشان فیلم می‌بینند و کنسرت موسیقی زنده تماشا می‌کنند.

بعد از اجرای کنسرت‌های آنلاین به همت شهرداری تهران، حالا هنرمندان دیگری که طرفداران زیاد دارند هم وارد گود اجرای آنلاین شده‌اند. کسانی که شاید حضور در کنسرت‌هایشان برای عده‌ بسیار کمی امکان‌پذیر باشد، مانند کیهان کلهر و همایون شجریان که هر کدام در اوج شهرت و محبوبیت هستند و دور از دسترس بیشتر مردم.

ایرانسل رابطه همایون شجریان و طرفدارانش را شکرآب کرد

کیهان کلهر نوازنده‌ای بین‌المللی است که در بسیاری از رویدادهای فرهنگی دنیا شرکت کرده است. کلهر که بسیاری با صدای کمانچه‌ او خاطره دارند، نخستین روز خرداد در موزه آبگینه تهران کنسرت برگزار کرد. او که با دریافت جایزه «وومکس» به‌عنوان مرد سال موسیقی جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی شده، به‌جای کمانچه، یک ساعت سه‌تار نواخت و این‌بار هم دل‌ها را برد. «از غم عشق تو ای صنم» و «مرغ سحر» از آثاری بودند که کلهر با سه‌تار اجرا کرد.

این کنسرت کاملاً رایگان بود و تماشای آن برای هرکس که به اینترنت دسترسی داشت، ممکن بود. کلهر یک ساعت اجرای خود را از صفحه اینستاگرامش پخش کرد و با استقبال ۲۵ هزار نفری مخاطبانش همراه شد.

کنسرت شجریان برای همه رایگان نبود

کنسرت همایون شجریان تفاوت‌هایی با تکنوازی کلهر داشت. در این کنسرت که «نسیم وصل» نام داشت، قطعات ماندگار و پرطرفدار همایون شجریان به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان از جمله «هوای گریه»، «خانه سودا»، «افسونگر»، «غریبانه»، «ای عاشقان»، «باستاره‌ها»، «حاصل عمر»، «دفتر دل»، «نسیم وصل» و «مرغ سحر» اجرا شد. پیش از برگزاری کنسرت شجریان، آن را بزرگ‌ترین کنسرت آنلاین برگزار شده در ایران نامیده بودند چراکه ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس همراه با ۳۵ نوازنده، همایون شجریان را همراهی و ۱۰ دوربین به‌صورت همزمان، آن را تصویربرداری کردند.

چند روز قبل از برگزاری کنسرت شجریان در سطح شهرهای ایران بیلبوردهای بزرگی نصب شد. همچنین ایرانسل به‌عنوان اسپانسر این رویداد فرهنگی، لنز را به‌عنوان اپلیکیشنی که مخاطبان می‌توانند با استفاده از آن کنسرت را به‌صورت رایگان مشاهده کنند، معرفی کرد. عضویت در اپلیکیشن لنز موجب شد این کنسرت برای کسانی که خط ایرانسل ندارند رایگان نباشد، اما این تنها نکته منفی این کنسرت نبود. به گفته ایرانسل، تماشای همزمان بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر در لحظات ابتدایی، موجب غافلگیری و بروز اشکالاتی از جمله قطعی چندین باره پخش برنامه شد و بسیاری از علاقه‌مندان نتوانستند اجرای زنده این برنامه را ببینند و پشت ترافیک مجازی ماندند تا ضعف زیرساخت‌های داخلی بیشتر از قبل آشکار شود.

مبلغ حق اشتراک بازگردانده می‌شود

بعد از اعتراض گروهی که حق اشتراک لنز را پرداخته بودند، اما امکان تماشای کنسرت برایشان مهیا نشده بود، روابط عمومی ایرانسل اعلام کرد: «علاقه‌مندانی که به دلیل استقبال گسترده، موفق به مشاهده کامل برنامه به‌صورت زنده نشده‌اند، می‌توانند طبق اعلام قبلی، بازپخش آن را تا روز ۱۳ خرداد در اپلیکیشن یا نسخه تحت وب لنز مشاهده کنند. با تأکید مجدد بر عدم انجام بلیت‌فروشی برای این کنسرت و صرفاً دریافت حق اشتراک اپلیکیشن برای کاربران غیرایرانسلی، ضمن دلجویی از برخی هواداران همایون شجریان که به دلیل استقبال گسترده، موفق به تماشای کنسرت به‌صورت زنده نشده‌اند، اعلام می‌دارد که به مناسبت عید سعید فطر و با دستور بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل، مبلغ حق اشتراک به حساب کاربرانی که حق اشتراک ویژه خریداری کرده‌، ولی موفق به مشاهده کامل برنامه نشده‌اند، بازگردانده می‌شود.»

شاید برای باز گرداندن مبلغ حق اشتراک به حساب کاربران لنز، دیر شده باشد. فضای مجازی پر است از افرادی که برای نخستین بار این اپلیکیشن را برای تماشای کنسرت شجریان روی سیستم خود نصب کردند، اما با مشکلات اجرای آن، تعداد زیادی از آنها اعلام کردند که این اپلیکیشن را از سیستم خود پاک می‌کنند.

شجریان باید از ایرانسل شکایت کند؟

مخاطبان کلهر و شجریان بعد از برگزاری این دو کنسرت نظرهای متفاوتی داشتند. کلهر با تکنوازی خود توانست لحظات آرامش بخشی به مردم هدیه دهد، اما اسپانسر و نفع اقتصادی‌اش این آرامش را از اجرای شجریان گرفت. گرچه کنسرت کلهر یک‌نفره بود، ولی کنسرت همایون شجریان با یک ارکستر بزرگ و تعداد زیادی نوازنده که به هر حال هزینه‌بردار است.

بیشتر مخاطبان با اینکه نسبت به اجرای همایون شجریان نظر مثبتی دارند، اعتراض خود را نسبت به ایرانسل و تلویزیون اینترنتی لنز که قرار بود پلتفرمی برای بزرگ‌ترین کنسرت آنلاین باشد، اعلام ‌کرده‌اند. شاید با توجه به حجم بالای تبلیغات و هزینه‌ای که برای آن شده بود، مسئولان این پلتفرم می‌توانستند ساز و کاری برای سرور در نظر بگیرند تا این‌گونه موجب تلخ کامی مردم نشود. هرچند تعداد ۷۰۰هزار نفری را می‌توان نوعی رکورد در اجرای زنده دانست.

انتخاب یک اپلیکیشن و یک شرکت خدمات ارتباطی برای تماشای کنسرت شجریان، موجب محدودیت و هزینه برای مخاطبان این خواننده شد. با مشکلاتی که در پخش کنسرت به‌وجود آمد، توجه منتقدان نسبت به حجم اینترنتی که مردم برای تماشای کنسرت شجریان از ایرانسل خریداری کرده‌اند، بیشتر شد و اعداد متفاوتی درباره میزان سود این شرکت از این رویداد فرهنگی مطرح می‌شود. تا جایی که برخی از هواداران شجریان ادعا کردند این خواننده باید از ایرانسل برای عدم ارائه خدمات مناسب شکایت کند.

در روزهای گذشته با توجه به دو کنسرت کلهر و شجریان، به نظر می‌آید هنوز برای اعتماد کامل به اسپانسرها و شرکت‌ها و نرم‌افزارهای خدمات دهنده ایرانی برای برگزاری یک رویداد هنری بزرگ زود است و می‌توان به امکاناتی بیرون از هیاهوی تجارت بسنده کرد تا پل ارتباطی میان هنرمند و مردم آسیب نبیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین