کد خبر: ۶۵۳۱۷۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
تکان‌های گسل مشا از زمان زلزله ۵.۲ ریشتری تهران، ادامه دارد

مدیریت بحران تهران: "گسل مشا" فعال است/ باید آماده وقوع زلزله باشیم

تکان‌های گسل مشا از همان زمانی که زلزله ۵.۲ دهم ریشتری رخ داده، ادامه داشته که برخی مواقع حس نمی‌شود و برخی مواقع حس می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درخصوص لحظات قبل زلزله تهران گفت: این زمین‌لرزه در همان محدوده گسل مشا روی داده است و این گسل در حال تکان خوردن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ «رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا در خصوص زلزله لحظات قبل شهر تهران گفت: این زمین‌لرزه در همان محدوده گسل مشا روی داده و گسل مشا در حال تکان خوردن است. تکان‌های گسل مشا از همان زمانی که زلزله ۵.۲ دهم ریشتری رخ داده، ادامه داشته که برخی مواقع حس نمی‌شود و برخی مواقع حس می‌شود.

مدیریت بحران تهران:

کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد؟ اظهار داشت: شدت زلزله به حدی نبود که بخواهیم در حالت آماده‌باش قرار بگیریم، اما سیستم مدیریت بحران آماده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران تاکید کرد: شهروندان همیشه باید این آمادگی را داشته باشد و این یک یادآوری است که ما در یک ناحیه لرزه‌خیز قرار داریم و ممکن است هر لحظه اتفاقی رخ دهد، در نتیجه باید همیشه آمادگی وجود داشته باشد و به تعبیری همان طور که با کرونا زندگی می‌کنند، با زلزله نیز زندگی کنند.

وقوع یک زوج زلزله، می‌تواند نشانه زلزله شدیدتری باشد

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، در رابطه با این زلزله به خبرآنلاین گفت: می‌توانیم بگوییم این زلزله با بزرگای ۴.۴ ریشتر، احتمالا پس لرزه زلزله قبلی تهران بوده است و روی همان گسل مشاء رخ داده است.

او در رابطه با این که وقوع این زلزله نشانه پایان پس‌لرزه‌هاست یا نه، توضیح داد: نمی‌توانیم با قطعیت چنین حرفی بزنیم، خیلی وقت‌ها دو زلزله با بزرگای بالای ۴ یا یک زوج زلزله با هم رخ می‌دهند و بعد یک زلزله شدیدتری می‌آید، مثال این موضوع در نپال رخ داده است. برای مردم نمی‌توان توصیه‌ داشت، اما بهتر است مسئولان برای هر نوع اتفاقی آماده باشند.

زارع در رابطه با اظهارات مربوط به اتمام انرژی گسل گفت: این هم یک سناریو است و ممکن است این آخرین اتفاق رخ داده مربوط به زلزله ۵.۱ باشد و بعد هم هیچ اتفاقی رخ ندهد.

زمین‌لرزه امروز، بزرگترین پس‌لرزه زلزله ۱۹ اردیبهشت بود

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نیز گفت: زلزله دقایق قبل در تهران به بزرگی ۴ ریشتر، پس لرزه‌ زمین لرزه ۵.۱ ریشتری اردیبهشت ماه تهران بود که تاکنون بزرگترین پس لرزه محسوب می‌شود.

«علی بیت‌الهی» امروز چهارشنبه در گفت‌و گو با ایرنا درباره جزییات زلزله‌ای که چند دقیقه پیش در تهران حس شد، گفت: بزرگی این پس‌لرزه ۴ ریشتر بود که باز هم مربوط به آزاد شدن بخشی از انرژی نهفته گسل مشاء است.  از زمان شکستگی گسل مشاء تا کنون ۱۹پس‌لرزه بیش از ۲.۵ ریشتر ثبت شده است که پس لرزه دقایق قبل از همه بزرگتر بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، اضافه کرد: مدتی بود که گسل مشاء در ناحیه شکسته شده سکون پیدا کرده بود که در اثر این سکون انرژی زیادی نهفته شده است؛ حدس ما وقوع پس لرزه‌ای به بزرگی بیش از ۲.۵ ریشتر بود. پس لرزه‌های کوچکتر - که دستگاه‌های شتاب نگار آن را ثبت می‌کند و مردم آنرا احساس نمی‌کنند - نیز از بعد از وقوع زلزله اردیبشهت ماه تا چند روز گذشته به حدود ۱۰۰ پس لرزه می‌رسد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، با تاکید بر اینکه وقوع پس لرزه‌ها می‌تواند در کاهش بزرگی زلزله تاثیرگذار باشد، گفت:انرژی زمین در این منطقه به صورت تدریجی در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم پس لرزه‌ها تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد، گفت: بر اساس مدل‌های رایج اگر یک زلزله ۵.۱ ریشتری را زلزله اصلی حساب کنیم تا دو ماه باید منتظر پس لرزه باشیم و بعد از آن، هم از تعداد و هم از بزرگی زمین لرزه‌ها کاسته می‌شود. پس‌لرزه‌ها تا دو ماه ادامه دارد و نشانه‌ای مثبت از عدم وقوع زلزله با بزرگی بیشتر است.

مرکز لرزه نگاری کشوری امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: زلزله‌ای به بزرگی ۴ ریشتر دقایقی پیش تهران را لرزاند. بر اساس اعلام این مرکز، محل وقوع زلزله مرز استان های تهران و مازندران - حوالی دماوند بوده است.

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه و ۳۷ ثانیه،‌ طول جغرافیایی ۵۲.۰۴، عرض جغرافیایی ۳۵.۷۸ و عمق زمین‌لرزه ۱۲ کیلومتر گزارش شده است.

نزدیک‌ترین شهرها به محل وقوع زلزله ۷ کیلومتری دماوند (تهران)،‌ ۱۲ کیلومتری رودهن (تهران) و ۱۵ کیلومتری بومهن (تهران) هستند.

نزدیکترین مراکز استان به محل وقوع زلزله نیز ۵۷ کیلومتری تهران و ۹۵ کیلومتری کرج گزارش شده است.

گسل شمال تهران و گسل مشاء در محدوده جنوب لواسان و شرق روستای ایران در حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری غرب رومرکز زلزله ۵.۱ با هم تلاقی دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
3
0
از بالا تا پایین این خبرگزاری ایجاد ناامیدی ست، انگار که وظیفه اش را این تعریف کرده،
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
0
تبلیغ پنهان کرده
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
خدا به داد برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
6
از بس مسئولین مسکن دروغ گفتند و ریا کردند زلزله تصمیم به ارزانی مسکن گرفته
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
3
وقتی یه گسل فعال میشه تا غیرفعال شدنش چندین زلزله اتفاق خواهد افتاد دیگه بستگی به شانس ما. داره که زلزله قوی باشه یا ضعیف
Kدروغه
|
Azerbaijan
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
3
دروغه دروغ. حتما تصمیم دارند قیمت زمین های مشا رو برا چند ماه پایین بیارند خودشون از مردم بخرند بعد یه خبر دیگه میزارند که گسل غیر فعال شد اونوقت همون زمین هارو با چندین برابر قیمت میفروشند. یه دو سه نفر هم میشه سلطان زمیهن های مشا و قضیه توجیه اقتصادی میشه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین