کد خبر: ۶۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

وزیر دفاع: کمربند امینت خلیج فارس و بویژه تنگه هرمز محکم‌تر می‌شود

وزیر دفاع گفت: با طراحی، ساخت، تولید و تحویل شناورهای تندرو هجومی و رزمی به نیروی دریایی سپاه پاسداران ، کمربند امنیتی خلیج فارس و بویژه تنگه حیاتی هرمز محکم‌تر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

امیر سرتیپ امیر حاتمی روز پنجشنبه در آیین الحاق تندروهای هجومی رزمی از نوع عاشورا ذوالفقار، حیدر به نیروی دریایی سپاه پاسدراران در بندرعباس افزود: بطور حتم در سال جهش تولید و با تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری (مدظلله العالی) مبنی بر اینکه قدرت و توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی باید در شان و تراز نظام اسلامی و تاریخ این کشور باشد عمق حضور در آبهای آزاد را با طراحی ، ساخت و تولید انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی افزایش خواهیم داد و شاهد افزایش میزان تولید در حوزه های مختلف رزم زمینی ، دریایی ، هوایی ، الکترونیک و هوا فضا خواهیم بود.

وی، تحویل ناوشکن دماوند، ناوموشک انداز سپر، انواع زیر دریایی های سبک و نیمه سنگین از جمله غدیر و فاتح به نیروهای مسلح و همچنین تحویل شناورهای گشتی، جستجو و نجات به نیروی انتظامی را از جمله اقدامات وزارت دفاع در تجهیز ناوگان نیروهای مسلح در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برشمرد.

وزیر دفاع: کمربند امینت خلیج فارس و بویژه تنگه هرمز محکم‌تر می‌شود

وزیر دفاع با اشاره به شناورهایی که امروز به ناوگان نیروی دریایی سپاه ملحق شد، گفت: این شناورها به همت متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است و از قابلیت های پیشرفته بسیار خوبی در حوزه رزم دریایی برخوردار هستند که از جمله می‌توان به هوشمندی، رادار گریزی، تحرک بالا، مانور پذیری و سرعت بالای آنها اشاره کرد.

امیر حاتمی افزود: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات شامل مخابرات، رادارها و سیستم کنترل و مانیتورینگ بکار رفته در شناورهایی که امروز تحویل نیروی دریایی سپاه شد، ساخت داخل بوده و تمامی سامانه‌ها و سیستم های هدایت سلاح‌ها و پردازش بومی سازی شده وزارت دفاع است.

وزیر دفاع با اشاره به وجود آبراه های مهم در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران با پنج هزار کیلومتر مرز آبی، سواحل و ذخایر متعدد دریایی در کنار ذخایر قابل توجه و عظیم نفت در عمق دریاها، همواره کانون توجه قدرت ها بوده و خواهد بود .

وی در بیان اهمیت خلیج فارس به عنوان یک مکان اقتدار آفرین برای ایران اسلامی یاد آور شد: این خلیج محل اتصال های جنوب غربی آسیا به شمار می رود که به آن موقعیت ژئو پلتیکی خاصی بخشیده است؛ خلیج فارس به عنوان بزرگترین و مهمترین مرکز ارتباط میان سه قاره با وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق مهم به شمار برود.

وی با اشاره به حساسیت این منطقه و نقش بازیگران بین المللی برای دسترسی به خلیج فارس تصریح کرد: سابقه حضور فیزیکی و نظامی کشورهای قدرتمند به گذشته‌های دور مانند حضور نظامی کشورهای چون پرتغال، هلند، فرانسه ، انگستان و آمریکا بر می‌گردد و اکنون نیز ابرقدرتها تمام تلاش خود را جهت حضور مستقیم در منطقه، شدت می بخشند.

وزیر دفاع، وجود تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس را شاهراهی حیاتی برای جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: بیشتر سوخت مصرفی جهان صنعتی از این تنگه استراتژیک به سایر کشورهای دنیا انتقال می‌یابد و حفظ امنیت این منطقه در کانون تمرکز و توجه جمهوری اسلامی قرار دارد و حتی تصیم های استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می شود.

امیر حاتمی با اشاره به رزمایش مهم سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند محل تلاقی مسیر ۳ تنگه بسیار کلیدی جهان ( تنگه مالکا، تنگه هرمز وتنگه باب المندب ) خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از کل تجارت جهان ازاین سه تنگه انجام می شود و با عنوان مثلث طلایی از آن یاد می شود،مساله حفظ امنیت این سه تنگه درشرایط کنونی جهان یکی از مسائل مهم بین المللی است چرا که قدرت های جهانی برای تسلط بر امنیت این تنگه ها تلاش می کنند موضوع زمینه رویایی های بزرگی میان قدرت های منطقه ای و جهانی را به وجود آورده است.

وی، با اشاره به اهمیت تنگه هرمز به عنوان مورد مناقشه ترین تنگه در سراسر جهان بیان داشت: هرچند حفظ امنیت این تنگه برعهده ایران است اما تلاش برای نا امن سازی آن از سوی گروهی از دولت های فرا منطقه ای دهه هاست که ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس از دهه ۱۹۸۰میلادی گفت: مساله ناامن سازی خلیج فارس و تنگه هرمز برای بهانه سازی برای تسلط بیشتر آمریکا به صورت پیوسته دنبال می شود و این کشور در اقدام اخیر خود نیز تلاش کرد تا از طریق ایجاد یک ائتلاف نظامی ضدایرانی با حضور تعدادی از متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود امنیت این آبراه بین المللی را به مخاطره بیندازد تا با تسلط ایران بر این آبراه جهانی مقابله کند.

در آیین تحویل بیش از ۱۰۰ فروند شناور در کلاس‌های مختلف به ناوگان نیروی دریایی سپاه سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیردریادار رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین