کد خبر: ۶۵۳۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۳

کاهش مراجعات کرونایی در تهران/ بیش از 80 درصد مبتلایان در تهران بهبود یافته‌اند

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: معدل مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به میزان مراجعه در استان تهران ۱.۶۹ بوده است که نسبت به نرم جهانی عدد مطلوب تری است. همچنین میزان بهبود یافتگارن قطعی ما نیز ۸۸.۷ درصد است.
کاهش مراجعات کرونایی در تهران/ بیش از 80 درصد مبتلایان در تهران بهبود یافته‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا زالی در در مراسم جشنواره فرشته مهر که برای پاسداشت ۱۱۰ شهید سلامت در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، گفت: امیدوارم هرچه زودتر با لطف الهی و همت کادر درمانی و دعای مردم فهیم ایران، ظفرمندانه جشن پیروزی و فائق آمدن بر ویروس منحوس کرونا را در اقصی نقاط کشور به جشن بنشینیم.

وی افزود: خوشبختیم که آمار نویدبخشی را اعلام کنیم که در سایه همت سترگ سپیدپوشان عرصه سلامت در استان تهران حاصل شده است. امروز به پاسداشت زحمات و جهد جهید فرزندان این مرزوبوم کنار هم نشسته‌ایم. پزشکان، پرستاران، بهیاران، عزیزان خدماتی و بخش‌های پشتیبانی، بهورزان، مراقبین سلامت و ... همه تلاش کردند. امروز بالاترین میزان ارائه خدمات بستری، درمانی، بهداشتی، غربالگری، بیماریابی، انجام آزمایشات تشخیصی و حجم بالای مداخلات طبی و درمانی در سایه همت کادر درمانی در استان تهران محقق شده است.

زالی ادامه داد: معدل ارائه خدمات عدد بسیار خوبی است. علی رغم حجم زیاد بیماران و افرادی که در روزهای سخت به بیمارستان های استان تهران مراجعه کردند، معدل مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به میزان مراجعه ۱.۶۹ بوده است که نسبت به نرم جهانی عدد مطلوب تری است. میزان بهبود یافتگارن قطعی ما ۸۸.۷ درصد است که بخشی از این بیماران از آنجایی که هنوز دو هفته بهبودی شان سپری نشده، در زمره بهبودیافتگان محاسبه نشدند. این دو عدد کافی است که ببینیم چه دستاوردهای بزرگی محقق شده است.

فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران همچنین گفت: خوشبختانه با همت عزیزان عرصه بهداشت، بالغ بر ۸۱ درصد از جمعیت استان تهران غربالگری شدند و در فاز دوم غربالگری هم توفیقات فراوانی در تهران حاصل شده است. در عین حال ۱۲۸ پروژه بالینی نوظهور با بالاترین سطح بضاعت علمی و قابل طرح در عرصه جهانی در بیمارستان های دانشگاه تهران در حال انجام است و ۸۹۰ پروژه تحقیقاتی در ذیل وزارت بهداشت و در حوزه سلامت در حال انجام است. میزان روزی که بیماران در استان تهران از زمان بروز علائم در بیمارستان‌های ما بستری شده‌اند، ۳.۱۶ روز بوده است. یعنی در کوتاه ترین زمان ممکن میزبانان بیماران کرونایی بودیم و زمان ترخیص در بخش های عادی ۵.۱۷ روز بوده است که نشان دهنده رکوردی دست نیافتنی است. بیمارانی که از بخش آی سی یو ترخیص می شدند، به طور میانگین ۵.۶۹ روز در آی سی یو بودند.

زالی اظهار کرد: نمی‌توان از تمام این دستاوردهای سترگ در استان تهران صحبت کرد و قدرشناسانه به حمایت حکیمانه و بصیرانه مقام معظم رهبری اشاره نکرد که در شروع و بزنگاه بحران مقام معظم رهبری از تلوزیون به طور مستقیم با کادر بهداشتی و درمانی صحبت کردند که در ۲۰ سال گذشته تقریبا بی نظیر بوده که انرژی سازنده ای را به سربازان عرصه سلامت تزریق کرد. وزیر بهداشت نیز بیش از سه ماه است که در حال تلاش در حوزه کنترل کرونا هستند که با کارنامه ای درخشان سند افتخاری برای نظام سلامت و کشور را برجای گذاشتند. بروز همبستگی اجتماعی آحاد مردم در تلخکامی های کرونا اتفاقی خوب بود. همه مردم در کنار هم قرار گرفتند، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انظامی و ... نقش آفرینی بی بدیلی کردند. همه نهادهای اجرایی، اداری انتظامی و قضایی در تهران هر آنچه که در توشه اجرای فنون داشتند، به میدان آوردند. در تهران تمام نهادهای اجرایی حضور پیدا کردند و ۴۵۶ خرده نهاد را در کنار هم تعریف کردیم.

امیدوارم بتوانیم هرچه سریع تر بر این ویروس منحوس پیروز شویم. باید توجه کرد که امروز جشن پایان کرونا نیست، بلکه پرده ای از سناریوی تجلیل از مدافعان سلامت است و امیدوارم در آینده ای نه چندان دور جشن پایان کرونا را بگیریم.

زالی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: در تهران با فراز و فرودهای متفاوتی روبرو هستیم و از ابتدای اسفند ماه تا کنون تَموج یا شناور بودن آمار را داریم. البته دامنه تغییرات ما در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه کمتر و محدودتر شده است. بالاترین میزان مراجعین ما در تهران در تاریخ ۱۹ اسفند ماه بود و بعد از آن در چهارم، ۱۲ و ۲۴ فروردین بیشترین مراجعات را داشتیم. به تدریج از اردیبهشت ماه شاهد بودیم که از دامنه مراجعین به بیمارستان ها کاسته شد که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بود، افراد پرمخاطره و مسن در منزل ماندند که در تقلیل آمار بسیار نقش آفرین بود. به ویژه همکاری و همیاری شهروندان تهرانی در طرح غربالگری منجر شد که میزان مراجعات کاهش یابد.

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که زمان ثبات و پایداری ویروس کرونا برخلاف ویروس‌های اجدادی خودش، به صورت متفاوتی طولانی تر بوده و شرایط غیرمتعارف محیطی و تغییرات اقلیمی هم قادر به زدودن این ویروس نبوده است و خود ویروس هم رفتار از بین رفتن خود به خودی را در طبیعت طی نکرده است. بنابراین مجموعا کرونا در کالبد زندگی انسان ها حضور خواهد داشت و فعلا باید اسلوب جدیدی از زندگی را در کنار کرونا تجربه کنیم. طبیعتا مساله رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. زیرا ویروس کرونا بسیار فریبکار است و در کوتاه ترین زمان می تواند با فرصت طلبی منجر به ابتلای افراد شود. بنابراین رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. از طرفی مدت مدیدی نباید دست داد، بسیاری از مهمانی‌ها تعطیل می‌شوند و افراد در معرض خطر باید ملاحظات بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه آمارها با شیب ملایمی در تهران در حال کاهش است. البته در تهران فراز و فرودهایی داشتیم که بخشی از آن به دلیل ماهیت این بیماری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین