کد خبر: ۶۵۳۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

بورس در هفته جاری به کدام سمت و سو می‌رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد در معاملات هفته جاری شاهد روند مثبت برای بازار خواهیم بود اما روند صعودی بازار برخلاف چند وقت گذشته چندان پرشتاب نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

«امیرعلی امیرباقری» ارزیابی خود از روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را این گونه بیان کرد: در نخستین هفته خردادماه، اصلاح معاملاتی در نمادهای بزرگ بازار ادامه پیدا کرد و کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی ادامه داد: این اصلاح ناشی از چند عامل بود که مهمترین علت آن مربوط به آزادسازی سهام عدالت، انتخاب روش مدیریت به صورت مستقیم توسط برخی از سهامداران و ابهام در شیوه آزادسازی به روش مستقیم بود.

بورس در هفته جاری به کدام سمت و سو می‌رود؟

امیرباقری اظهار داشت: برخی از عوامل مانند ابهامات موجود در زمینه آزادسازی سهام عدالت، رشد چند برابری شاخص بورس در چند وقت اخیر و سودهای چشمگیری که فعالان بازار کسب کرده بودند دست به دست یکدیگر دادند تا شناسایی سود از جانب سهامداران ایجاد و زمینه شکل گیری صفوف فروش در بازار فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صف های فروش موجود در بازار از یک جایی به بعد شکل هیجانی به خود گرفت و کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار داد، گفت: صف‌های سنگین فروش ایجاد شده در بازار تناسب چندانی با چشم انداز اقتصادی، صنایع و سهام بنیادی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه سهام گروه پالایشی در بازار رشد چندانی را همسو با رشد کلی بازار تجربه نکردند، افزود: این گروه از رشد کلی بازار جا ماندند و حتی می توان گفت شرایطی بدتر از شرایط کنونی را برای این گروه نمی‌توان تصور کرد.

وی با بیان اینکه قیمت نفت و سطح تقاضای فرآورده های نفتی در پایین ترین سطح خود قرار دارند، گفت: بنابراین به نظر می رسد از این به بعد اخبار منتشر شده در خصوص این گروه اخبار خوب و مثبتی باشد.

امیرباقری افزود: با توجه به هیجانی که چند وقت اخیر در کلیت بازار شکل گرفت، این گروه همراه با سایر نمادهای بزرگ بازار مانند گروه بانکی‌ها که رشدهای چند برابری را تجربه کرده بودند به استقبال اصلاح رفتند که این اصلاح تناسبی چندانی با واقعیات صنعت و کلیت اقتصاد ندارد.

امیرباقری با بیان اینکه موضوع تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر گستردگی اصلاح شاخص بورس در بازار هفته گذشته بود، گفت: این اقدام چنین تصوری را برای برخی از فعالان بازار ایجاد کرد که به احتمال زیاد مقداری نقدینگی از طریق اوراق بدهی از بدنه بازار سرمایه خارج خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به موضوع هدف گذاری تورم از طرف بانک مرکزی و انتشار اوراق بدهی توسط دولت، این احتمال وجود دارد که نرخ بازده مورد انتظار بازار همگام با تورم کمی کاهش پیدا کند که این موضوع تا حدودی قضیه را برای سهامی که رشدهای سنگین و چند برابری داشتند دشوار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که در میان مدت راه سهام از یکدیگر جدا شود و کلیت بازار به صورت هیجانی شاهد جهش و ریزش نخواهد بود، گفت: مسیر حرکت سرمایه و نقدینگی به سمت سهامی خواهد رفت که رشد کمتری داشتند و از چشم انداز بهتری برخوردارند.

امیرباقری با بیان اینکه درست است که کلیت بازار با رشد مواجه شده و همه سهم ها فارغ از عملکرد خود به دلیل دارایی و تورم انتظاری از رشد بهره مند شدند، گفت: برخی از عرضه های اولیه از جو بازار استفاده می کنند و با ارقامی بیشتر از ارقام متناسب با سودسازی خود در بازار عرضه می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه همه عرضه اولیه ها در بازار از سوی فعالان بازار با استقبال مواجه می شوند به همین دلیل برخی از سهام بیشتر از ارزش ذاتی خود در روز عرضه اولیه قیمت گذاری می شوند که این موضوع باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا جو بازار تاثیرگذار بر عرضه های اولیه نباشد.

وی روند بازار را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: اصلاح در بازار در میان مدت و بلندمدت درخصوص برخی از سهام ادامه پیدا می کند و یک سری از سهام که نسبت به کلیت بازار از رشد کمتری برخوردار بودند بیشتر مورد توجه فعالان بازار واقع خواهند شد.

امیرباقری گفت: در هفته جاری به دلیل شفاف سازی هایی که از سوی مسوولان در زمینه روش مستقیم سهام عدالت ایجاد می‌شود، احتمالا وزنه سمت تقاضا سنگین‌تر از عرضه باشد و شاهد روند مثبت برای بازار در هفته جاری خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند صعودی بازار برخلاف چند وقت گذشته چندان پرشتاب نخواهد بود، افزود: این روند مثبت شدت چندانی ندارد و برای تداوم روند صعودی بازار باید برخی از تصمیمات، واقعیات و چشم اندازهای اقتصادی موجود در بازار و خارج از بازار همگام با بازار سرمایه مثبت باشد تا بتوان شاهد تداوم روند صعودی شاخص بورس برای میان مدت و بلندمدت در بازار باشیم.

وی در پایان به فعالان بازار توصیه کرد و گفت: سهامداران نباید صرفا جریان نقدینگی را ملاک تصمیم گیری خود برای خرید سهام قرار دهند زیرا هیجانات موجود در بازار زودگذر است و چیزی که در نهایت در بورس موجب کسب انتفاع از سوی فعالان بازار می شود واقعیات شرکت ها، دارایی ها و سودسازی و عملکرد آنها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین