کد خبر: ۶۵۳۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷

سرکردگان طالبان در دام کرونا؛ فرزند ملاعمر بر کرسی ریاست

ابتلای شماری از سرکردگان طالبان به کرونا، راه را برای پسر ملا محمد عمر سرکرده فوت‌شده این گروه برای تکیه بر کرسی ریاست و فرماندهی بر آن هموار کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش نشریه فارین پالسی، بیماری سرکردگان طالبان و غیبت شان از روند تصمیم گیری در برهه ای حساس برای افغانستان روی داده است، زیرا آمریکا قصد خارج کردن نیروهایش از این کشور درپی توافقی دوجانبه با طالبان را دارد.

هر اشاره ای به نبود اتحاد و چند دستگی در طالبان و احتمال رقابتی شدید در این گروه، می تواند بر مرحله بعدی روند به اصطلاح صلح افغانستان یا مذاکراتی مستقیم بین طالبان و دولت کابل با هدف پایان دادن به دو دهه جنگ و درگیری در این کشور تاثیر گذارد.

سرکردگان طالبان در دام کرونا؛ فرزند ملاعمر بر کرسی ریاست

یک مقام اطلاعاتی کابل درحالی که خواست نامش فاش نشود، خبر ابتلای سرکردگان طالبان به کووید – ۱۹ را تائید کرد.

در همین حال، مقام های طالبان در شهر کویته پاکستان و همچنین منابع اطلاعاتی غرب به شرط فاش نشدن نامشان، اعلام کردند که ملا محمد یعقوب پسر ملاعمر سرکردگرده سابق طالبان نقش هدایت عملیات های این گروه را دراختیار گرفته است.

ملا یعقوب قدرت خود را از زمان شکست در جانشینی پدرش در زمان مرگ وی، تثبیت کرده است.

مقام های طالبان در کویته گفتند که پسر ملاعمر در هفته های اخیر کنترل نظامی اش بر ۲۸ ولایت را گسترش داده است. انتظار می رود که وی بزودی کنترل ۶ ولایت باقی مانده را نیز در دست گیرد و بر سراسر افغانستان کنترل نظامی یابد.

یک مقام طالبان در کویته در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: یعقوب در میان فرماندهان میدان جنگ، محبوب است، از این رو آنها مایل به پذیرش نقش رهبری (سرکردگی) وی دارند.

گفته می شود که ملا یعقوب با عربستان که از فرآیند صلح افغانستان حمایت می کند، ارتباطاتی دارد. گمان می رود که ریاض، وی را برای تثبیت قدرت تامین مالی می کند. وی همچنین با دولت کابل و سرویس اطلاعاتی افغانستان که در تضمین خارج نشدن توافق صلح از مسیر اصلی، موثر تلقی می شود، روابط نزدیکی دارد.

به گفته منابع طالبان در کویته، ملا یعقوب از زمان مرگ پدرش، درجهت کنترل بر درآمدهای هنگفت طالبان گام برداشته و کمیسیون مالی جدیدی را برای رقابت با کمیسیون مالی «گل آغا اسحاقزی» دستیار نزدیک پدرش تاسیس کرده است.

براساس اعلام دو منبع مطلع از امور مالی طالبان، توان مالی این گروه در سایه کنترل وی افزایش یافته و در حال حاضر درآمد سالانه طالبان حدود ۱.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

بین ملا یعقوب و اسحاقزی از زمان علنی شدن خبر مرگ ملاعمر، رنجش و دلخوری ایجاد شده است. مرگ ملاعمر از طرف اسحاقزی و «اختر منصور» که تا قبل از کشته شدن در حمله پهپادی آمریکا در ماه می ۲۰۱۶ سرکردگی این گروه را برعهده داشت، مخفی نگه داشته شده بود. «هیبت الله آخوندزاده» جانشین منصور شد.

هنوز مشخص نیست که آیا اسحاقزی با قصد و نیت ملا یعقوب برای کنترل کامل بر طالبان موافقت کرده است یا نه.

به گمان شورای امنیت سازمان ملل، طالبان حداقل ۴۰۰ میلیون دلار در سال از فروش مواد مخدر کسب درآمد می کند. همچنین بخش قابل توجه درآمد این گروه از استخراج غیرقانونی مواد معدنی و منابع دیگر، مالیات، اخاذی، فروش خدمات تجاری و دولتی و کمک های خارجی تامین می شود.

جزئیاتی از درآمدهای سالانه فعلی طالبان که نشریه فارین پالسی به آن دست یافته است، درآمد این گروه از محل فروش مواد مخدر را ۴۱۶ میلیون دلار و درآمد حاصل از معدن و فروش مواد معدنی از جمله صادرات را ۴۶۴ میلیون دلار در سال ارزیابی می کند.

این گزارش در پایان آورد: طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکمرانی کرد و در جریان حملات آمریکا به این کشور به تلافی حملات یازدهم سپتامبر، از افغانستان بیرون رانده شد. سرکردگی طالبان سپس در مرز پاکستان با حمایت دولت اسلام آباد تجدید قوا کرد و با تشکیل دولت در تبعید، درصدد مبارزه برای سرنگونی دولت کابل برآمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین