کد خبر: ۶۵۳۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰

عبدالله عبدالله: کار شورای عالی مصالحه آغاز شده است

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان امروز (شنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت که شورای عالی مصالحه کارش را آغاز کرده و هیات مذاکره‌کننده برای گفت‌وگوهای بین افغان‌ها هم تعیین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالله عبدالله افزود که اعلام آتش‌بس و کاهش خشونت در روزهای گذشته و تسریع روند آزادی زندانیان طالبان و دولت "علامت خوب" روند صلح افغانستان است. عبدالله آزادی زندانیان از طرف دولت افغانستان و طالبان را یک روند امیدوارکننده برای آغاز گفت‌وگو و رسیدن به صلح دانست.

در پی جنجال پنج ماهه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یک توافقنامه سیاسی امضا کردند که براساس آن ریاست شورای عالی مصالحه ملی به عبدالله واگذار شد. براساس توافقنامه سیاسی، شورای عالی مصالحه دارای بخش‌های مجمع عمومی، کمیته رهبری، هیات مذاکره‌کننده و دبیرخانه است.

عبدالله گفت که اعضای مجمع عمومی و کمیته رهبری این شورا بعد از مشورت با اقشار مختلف جامعه تکمیل شده است. او گفت که در روزهای آینده اسامی اعضای شورای عالی مصالحه نشر خواهد شد.

این سیاستمدار افغان در صفحه فیسبوک خود نوشت که امروز با هیات مذاکره‌کننده افغانستان دیدار کرده است. فهرست این هیات چندی پیش از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده بود.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از مخالفت صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت با توافقنامه سیاسی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله منتشر شده بود.

از ربانی نقل شده است که "معرفی اعضای این جریان سیاسی در شورای عالی مصالحه وابسته به عبدالله نیست، این حزب نظر خود را دارد و عبدالله نیز نظر خود را دارد، بنابراین شورای رهبری حزب جمعیت تحت تاثیر تصمیم‌های عبدالله قرار نمی‌گیرد."

امروز عبدالله عبدالله گفت که نماینده مورد نظر حزب جمعیت نیز در هیات مذاکره‌کننده شامل شده است.

عبدالله اختلاف در میان اعضای شورای عالی مصالحه را رد کرد و گفت که درباره ترکیب این شورا از قبل مشورت همه‌جانبه صورت گرفته بود و یک مشورت مجدد نیاز است تا فهرست نهایی اعضای این شورا اعلام شود.

بیشتر رهبران طالبان در فهرست سیاه شواری امنیت سازمان ملل قرار دارند. عبدالله گفت: نام‌های رهبران طالبان از فهرست سیاه، البته کسانی که صلح می‌کنند، نیز آهسته‌ آهسته از این فهرست خارج خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین