کد خبر: ۶۵۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۵

عذرخواهی نخست‌وزیر میتعفی ژاپن از مردم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر سابق ژاپن به دلیل ایجاد مشکلات ناشی از کناره گیری خود از این سمت از مردم پوزش خواسته است.  شینزو آبه، که یازده روز پیش استعفای خود از سمت نخست وزیری ژاپن را اعلام داشت، در یک پیام تلویزیونی به خاطر اینکه کناره گیری او باعث بروز سردرگمی سیاسی در این کشور شده از مردم عذر خواست.

به گزارش بی بی سی پیام  آبه از بیمارستانی در توکیو، پایتخت، ارسال شد که نخست وزیر مستعفی به دلیل آنچه که عارضه گوارشی ناشی از فشار عصبی خوانده شده در آن بستری است.

در این تصویر، آبه همراه با دو پزشک بیمارستان دیده می‌شد که پیام خود را با صدایی ضعیف قرائت می‌کند.

شینزو آبه، که 53 سال دارد، در این پیام گفت که مایل است به خاطر مشکلاتی که برای مردم ژاپن پدید آورده است از همه عذرخواهی کند.

وی گفت: از اینکه قادر نبودم انتظارات مردم از خود را به خوبی برآورده سازم عمیقا متاسفم. 

آبه در روز 12 سپتامبر و پس از حضور در جلسه هیات اجرایی ائتلاف حاکم تصمیم خود به کناره گیری را در یک نشست خبری اعلام داشت.

گرچه پس از ناکامی حزب در انتخابات مجلس اعلای ژاپن در ماه ژوئیه، ظاهرا  آبه تحت فشار قرار داشت تا از رهبری حزب و نخست وزیری استعفا دهد، اما رسانه‌های همگانی در ژاپن تصمیم او در روز 12 سپتامبر را غیر منتظره توصیف کردند و برخی از آنها این نوع کناره گیری را مورد انتقاد قرار دادند.

شینزو آبه یک روز پس از اعلام استعفا از مقام نخست وزیری برای معالجه و انجام آزمایش های پزشکی در بیمارستان بستری شد. 

آبه در پیام تلویزیونی روز دوشنبه گفت از اینکه هنگام اعلام کناره گیری از سمت نخست وزیری در مورد بیماری خود صراحت بیشتری به خرج نداد متاسف است.

وی گفت پس از اینکه در خلال ماه قبل از استعفا احساس کرد سلامتی خود را از دست می دهد به این نتیجه رسید که به مرز توانایی جسمی خود رسیده است و از سلامتی لازم برای عمل به وظایف نخست وزیر برخوردار نیست.

روز یکشنبه این هفته، حزب حاکم لیبرال دموکرات یاسائو فوکودا، وزیر مشاور پیشین در امور هیات دولت و فرزند تاکئو فوکودا، از نخست وزیران پیشین ژاپن، را که به جناح میانه رو حزبی تعلق دارد، به عنوان جانشین شینزو آبه به رهبری حزب انتخاب کرد.

نخست وزیر ژاپن با رای اعتماد نمایندگان مجلس نمایندگان - مجلس سفلای پارلمان - به این سمت منصوب می‌شود و از آنجا که حزب لیبرال دموکرات اکثریت کرسی‌های مجلس را در دست دارد، انتخاب فوکودا به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن قطعی است. 

فوکودا، که 71 سال دارد، روز سه شنبه، 25 سپتامبر، خواستار رای اعتماد نمایندگان مجلس خواهد شد و پس از ادای سوگند، کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی پس از انتخاب به رهبری حزب، بونمای ابوکی را به جای تارو آسو، رقیب خود در انتخابات رهبری حزب، به دبیرکلی حزب لیبرال دموکراتیک، که مقام دوم پس از رهبر حزب محسوب می شود، منصوب کرد.

پس از اعلام انتصابات جدید، فوکودا گفت که با توجه به شرایط کنونی، افراد مناسبی را برای سمت های دولتی بر می گزیند و افزود که هدف او کسب مجدد اعتماد مردم به ساختار سیاسی کشور است.

کابینه شینزو آبه در خلال یک سال زمامداری وی با بحران های متعدد ناشی از رسوایی‌های مالی مقامات ارشد دولت و مخالفت مردم با برخی از سیاست های او مواجه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین