کد خبر: ۶۵۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴
انتقاد روحانی از مطالب خلاف واقع

راهبرد هسته‌ای از ابتدا زیر نظر رهبری بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخص مصلحت نظام طی نشستی صمیمی با مدیران و نمایندگان رسانه های کشور در خصوص موضوعات متنوعی چون پرونده هسته ای، اتهامات مطرح شده علیه موسویان و تیم سابق هسته ای، مذاکره با آمریکا ، توافقات ایران و آژانس، سفر به آلمان و همچنین لغو دیدار با سولانا دیدگاههای خود را بیان و تاکید کرد: در پیگیری حقوق هسته ای ملت ایران تمام مسوولان یکصدا هستند.

عصر دوشنبه ، همچون سالهای گذشته مراسم افطاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با میزبانی دکتر حسن روحانی ریاست این مرکز و حضور مدیران رسانه های کشور برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر روحانی، در ابتدای سخنان خویش با اشاره به لزوم "هماهنگی ملی" در مدیریت مسائل مهمی چون پرونده هسته ای، گفت: در خارج از کشور تنها باید یک صدا در دفاع از حقوق ملی شنیده شود. اما در بین خودمان باید فضا به گونه ای باشد که در یک محیط آزاد بحث و گفتگو و تحلیل با استفاده از همه صاحبنظران و متخصصان انجام و سپس نتیجه گیری شود. چرا که تصمیم در پرونده های ملی هر چه برآمده از خرد ملی باشد از استحکام بیشتری برخوردار می شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به سفر اخیر خود به آلمان و گفتگو با فرانک اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان و سخنرانی در پارلمان این کشور اشاره کرد و گفت: قرار بود این سفر در اردیبهشت ماه امسال انجام شود ولی به دلایلی به تاخیر افتاد تا اینکه در هفته اخیر انجام شد.

وی با "بی اهمیت و دروغ" خواندن مطالب برخی سایت ها و رسانه ها در مورد بدون هماهنگی بودن این سفر و عدم اطلاع مقام معظم رهبری گفت: من در 18 سال گذشته هیچ سفری را بدون اطلاع و هماهنگی با مقام معظم رهبری نرفته ام . این هماهنگی ها در موارد مهم بی واسطه و گاهی نیز از طریق واسطه ها انجام شده است و همواره از رهنمودها و ملاحظات ایشان در تنظیم سفرها بهره برده ام. در مورد سفر اخیر نیز شایعه نارضایتی ایشان از این سفر دروغ و یک اقدام و نسبت غیر پسندیده بود.

روحانی ادامه داد: در مورد این سفر، همچنین تلفنی با متکی حرف زدم و با شخص دکتر لاریجانی هم حضورا ملاقات داشتم. این سفر در تفاهم و هماهنگی لازم شروع شد. ولی نمی دانم چرا عده ای و با چه انگیزه ای ، در مورد این سفرعادی جوسازی کردند. و متاسفانه سخنگوی دولت هم در این مورد، حرفهایی زد که فاقد صحت و عجولانه بود.

وی سپس به جزییات دیدار با وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و گفت: در ملاقات با اشتاین مایر ، از مواضع وزیر خارجه فرانسه، گله کردم. گفتم مواضع فرانسوی ها واقعا غیردیپلماتیک بود و کاملا با آمریکایی ها همراهی می کنند. گفت شما راه حلی دارید. گفتم بله مثل همیشه. گفتم که اگر شما سه "ت" را رها کنید، مشکل حل می شود. یعنی "تحریم"، "تهدید" و "تعلیق" در برابر ایران هرگز جواب نمی دهد. به آنها در مورد وضعیت خاص منطقه توضیح دادم که الان جو منطقه، جوری نیست که این حرفهای تند را بزنند و تنش را تشدید کنند. با هم تفاهم کردیم که سخنان مسوولان فرانسه هزینه ساز و غیر سازنده است.

وی افزود: اشتاین مایر از من پرسید که فکر می کنید توافقات ایران و آژانس به جایی برسد، گفتم : بله، چرا که نه. مگر موضوع پولوتونیم حل نشد؟

روحانی در مورد لغو سفر به بروکسل و دیدار با خاویر سولانا نیز گفت: روزی که قرار بود به بروکسل بروم به خاطر اینکه برنامه کاری ما و همچنین سولانا به هم خورد ، با گفتگوی تلفنی و تفاهم طرفین قرار شد این دیدار در وقت مناسب صورت پذیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر اینکه فناوری هسته ای یک دستاورد ملی و نتیجه زحمات مسوولان نظام در 20 سال گذشته است افزود: منصفانه این است که دستاوردهای ملی را مصادره نکنیم. از ابتدا یعنی در سال 1366 که ما اولین گام عملی را برداشتیم، تا همین الان من در بطن موضوع هسته ای بوده ام . اما اگر نقدی بر حرفها هست ، باید بخاطر مصلحت کشور و نظام، سکوت کنیم .

وی تاکید کرد: مثلا می گویند که تعلیق داوطلبانه را من ابداع و اختراع کرده ام ، در حالی که طبق قطعنامه سپتامبر 2003 (تابستان 82) شورای حکام، تعلیق اجباری را از ایران خواسته بودند.

روحانی خاطر نشان کرد: روسها در موضوع هسته ای، متاسفانه با ما بازی می کنند و با برگ ما بازی می کنند و مدام خلف وعده می کنند. قرار بود نیروگاه بوشهر را در 2004 تمام کنند، پوتین در این زمینه شخصا به من این قول داد. ولی همچنان که می بینید، هنوز هم بهانه می آورند و کار را تمام نکرده اند.

دبیرسابق شورای عالی امنیت در مورد احتمال صدور قطعنامه سوم گفت: اجلاس وزرای 1+5 در نیویورک، بعید است به جایی برسد، ولی خوب آمریکایی ها تندرو هستند، امیدواریم صدور قطعنامه، منتفی شود یا به تاخیر بیفتد. آنها باید بفهمند شرایط جوری نیست که به ایران فشار بیاورند. اگر آنها احساس کنند که بدون کمک ایران نمی توانند اوضاع منطقه، عراق و افغانستان و لبنان را حل کنند، ممکن است صدور قطعنامه منتفی شود یا به تاخیر بیفتد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت:اگر آمریکایی ها در عراق موفق می شدند، نه تنها برای ما، که برای همه کشورهای منطقه، خطرناک می شدند و یکی از اشتباهات بزرگ آنها این است که وقتی کشوری را اشغال می کنند، حتی چند کار ظاهری برای بهبود وضع زندگی مردم انجام نمی دهند و فکر می کنند با قلدری می توانند کارشان را جلو ببرند. وی در این زمینه اهداف آمریکا در افغانستان ، عراق و طرح خاورمیانه بزرگ را کاملا شکست خورده ارزیابی کرد.

مسئول سابق پرونده هسته ای در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت اتهامات مطرح شده علیه موسویان گفت: پیشداوری و سیاسی کردن این قبیل موضوعات قبل از هر چیز به ضرر کشور است. وزارت اطلاعات حتما به عنوان ضابط قضایی حق و بلکه ماموریت قانونی دارد هرگونه ابهامی در عملکرد مسوولان را بررسی کند. اما احراز جرم و اثبات اتهام طبق قانون فقط بر عهده دادگاه صالحه است. لذا اکنون پرونده ایشان در اختیار قوه قضاییه است و بهتر است که افراد غیر مسوول به جای اظهار نظر در انتظار نظر دستگاه محترم قضایی باشند. وی خواستار تسریع اعلان نظر دادگاه در این زمینه شد.

روحانی با گلایه از مسائلی که برخی سایت ها و رسانه ها و حتی افراد مسوول به تیم سابق هسته ای و اعضای آن نسبت می دهند، گفت: همه این چیزهایی که می گویند، ناشی از اطلاعات ناقص و خلاف واقع است. حتی اینکه برخی می گویند تیم سابق هسته ای برای داشتن 20 سانتریفیوژ،می خواست 10 سال مذاکره کند و یا اینکه تیم سابق ، ممنوعیت تحصیل و تحقیق در رشته های هسته ای را به پذیرفته بود، غیر مستند و دروغ محض است.

وی با انتقاد از فاصله گرفتن رسانه ها و گفتمان سیاسی کشور از اخلاق اسلامی و حریم و حیثیت افراد افزود:متن و نوار مشروح مذاکرات ما با اروپایی ها، موجود است و این سخنان کاملا بی پایه است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: همچنین اینکه می گویند البرادعی برای اولین بار، به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد، این هم نادرست است، برای اولین باردر آذر ماه 1382 بود که آژانس این موضوع را اعلام کرد و شورای حکام آژانس هم در آذر 83 به اتفاق آراء این موضوع را تصویب کرد و حتی افزود که ایران اقدامات اصلاحی را هم انجام داده است.



دکتر روحانی در مورد سرنوشت و ماهیت توافقات اخیر ایران-آژانس و چگونگی ایجاد ضمانت اجرا برای این تصمیمات گفت: از ابتدا، دو نظریه مطرح بود، عده ای می گفتند که آژانس می خواهد به هرقیمت، از ما اطلاعات بگیرد. عده ای هم اثبات تعهد ایران به مقررات بین المللی را نتیجه بخش می دانستند. چرا که بر این اساس وقتی ما برنامه ای برای مقاصد نظامی نداریم، دلیلی برای عدم همکاری در چارچوب قوانین نخواهیم داشت. رضایت اژانس به عنوان یک نهاد بین المللی یکی از برگ های برنده ماست و حتی دیدم اخیرا آقای هاینونن، معاون آژانس در مقاله ای که در سایت رسمی آژانس نوشته ، اقرار کرده که همکاری های اخیر ایران "مافوق پروتکل الحاقی" است.

وی افرود: همکاری ها ما با آژانس، می تواند زیربنای ادامه طرح پرونده ایران در شورای امنیت را شل و سست کند، اما اینکه عده ای گمان می کنند که با همکاری با آژانس، پرونده ایران به آژانس برمی گردد، یک اشتباه خطرناک است. چون اصلا چنین چیزی نیست.شورای امنیت ساز و کار خود را دارد و اگر تدبیر به خرج دهیم این مساله هم غیرممکن نیست .

وی در پایان و در مورد مذاکره با آمریکا و نتایج عملی آن اظهار داشت: فراموش نکنیم که مذاکره ایران با آمریکا، هیچ گاه صویب نشد.، آنچه که تصویب و انجام شد، فقط گفتگو در مورد عراق و به خاطر آرامش ملت این کشور بود و نظام هیچ گاه مستقیما با آمریکا مذاکره نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین