کد خبر: ۶۵۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

اعتراضات به مرگ فلوید در سراسر جهان ادامه دارد

تصاویر منتشر شده از افسر پلیس سفید پوستی که زانوی خود را بر گردن جورج فلوید، شهروند آمریکایی-آفریقایی می‌فشرد و همین امر باعث مرگ وی شد، موجی از اعتراضات را از آمستردام گرفته تا نایروبی در سراسر جهان به راه انداخته اما این اعتراضات همچنین بیانگر نارضایتی عمیق‌تری نسبت به روابط نژادی پرتنش در خود این کشورها نیز هست.
اعتراضات به مرگ فلوید در سراسر جهان ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال درگرفتن درگیری‌های خشونت‌آمیز میان معترضان و مقامات در آمریکا، هزاران تن از فعالان ضد خشونت پلیس در حمایت از جنبش "جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد" در شهرهای مختلف اروپایی و آفریقایی گردهم آمدند.

معترضان صلح‌جو بر پیگیری اتهامات سوءاستفاده از زندانیان سیاه‌پوست توسط زندان‌بانانشان، نابرابری اجتماعی و اقتصادی، و نژادپرستی نظام‌مند به جا مانده از گذشته‌های استعماری هلند، بریتانیا و فرانسه تاکید کرده‌اند.

جنیفر تاش، بنیان‌گذار "تورهای میراث سیاه آمستردام" به جمعی از مردم در آمستردام گفت: اگر می‌خواهید باور کنید که ما در هلند مشکلی با نژاد نداریم، اینجا نمانید و به خانه‌هایتان بازگردید.

تاش و برخی دیگر مرگ فلوید را با رفتار صورت گرفته با برده‌ها در قرن‌های گذشته مقاسیه کردند. آنها گفتند: ما این تصویر را خیلی قبل دیده بودیم، تصویری که در آن آزاردهندگان و برده‌داران سفید پوست برده‌ها را به غل و زنجیر در آورده و آنها را با آهن، داغ می‌کردند.

در لندن، یک معترض پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود "بریتانیا بی‌گناه نیست" در حالی که در برلین حدود ۲۰۰۰ تن در مقابل سفارت آمریکا دست به اعتراض زدند و دو تن از فوتبالیست‌های بوندس‌لیگا نیز تی‌شرت‌هایی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود "عدالت برای جورج فلوید".

پیام مشابهی نیز از سوی رئیس یک سازمان غیردولتی ضد نژادپرستی مطرح شد که یک راهپیمایی کوچک را در مقابل سفارت آمریکا در پاریس سازماندهی کرد.

فعالان فرانسوی همچنین می‌گویند که در بحبوحه تعطیلات سراسری به خاطر شیوع ویروس کرونا موارد متعددی از خشونت پلیس در مناطق فقیرنشین که ساکنان آن عمدتا اهل آفریقا هستند، وجود داشته است.

اما در استانبول چند دقیقه پس از آغاز اعتراضات نسبت به مرگ فلوید، بیش از ۵۰ تن از معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند. در این رویداد دست‌کم پنج تن بازداشت شدند و دیگر معترضان نیروی پلیس مرگبار و ممنوعیت اعتراضات در ترکیه را محکوم کردند.

در نایروبی، معترضان در مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "جان سیاه‌ پوستان اهمیت دارد" و "کشتارهای غیرقانونی را متوقف کنید".

آنها تاکید داشتند که خشونت علیه سیاه پوستان بین‌المللی است و برای این اظهارات خود به کشتار زندانیان در کنیا اشاره کردند.

آنها گفتند: در کنیا، سیستمی که به پلیس اجازه اعمال خشونت می‌دهد بر مبنای طبقه قرار دارد. در آمریکا این سیستم بر مبنای نژاد و طبقه است.

اعتراضاتی نیز طی روزهای آتی در گامبیا، انگلیس، اسپانیا و پرتغال برنامه‌ریزی شده است.

در اسپانیا، معترضان درگذشت فلوید و تمامی افرادی که به دست نژادپرستی نظام‌مند در خیایان‌ها کشته شده‌اند، گرامی خواهند داشت.

اما همگان در اروپا با این معترضان هم عقیده نیستند.

حزب راست افراطی "بکس" در اسپانیا و حزب ضد اسلام "آزادی" هلند افرادی را که برای مرگ فلوید دست به اعتراض می‌زنند، "تروریست" خوانده و از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حمایت کردند.

در همین حال در آمریکا سه شنبه شب علیرغم فرارسیدن ساعات اعمال مقررات منع تردد در شهرهای مختلف، تظاهرکنندگان به تجمع و راهپیمایی ادامه داده‌اند.

در شهر واشنگتن پایتخت این کشور گروه بزرگی از تظاهرکنندگان علیرغم شروع ساعت مقررات منع تردد در ساعت هفت عصر همچنان به تحصن خود ادامه دادند.

در نیویورک هم معترضان از رعایت این مقررات که از هشت شب شروع می شد سرباز زدند. فرماندار نیویورک بعد از غارت فروشگاه‌ها در طول دوشنبه شب در منهتن برای دومین شب متوالی مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است.

همزمان مقام‌ها در لاس وگاس می‌گویند یک مامور پلیس هنگامی که تلاش داشت معترضان نافرمان را مهار کند به ضرب گلوله زخمی شد و حال او وخیم است.

در سن لوئیس هم چهار مامور پلیس در طول شب گذشته هدف تیراندازی قرار گرفتند اما حال هیچ یک وخیم نیست.

مراسمی برای جورج فلوید

خانواده جورج فلوید که مرگ او در جریان بازداشت توسط پلیس به اعترضات گسترده در آمریکا منجر شده، روز سه شنبه در تجمعی در شهر هوستون تگزاس که به تخمین مقام‌ها ۶۰ هزار نفر در آن شرکت کردند، حضور یافتند.

شهردار و رئیس پلیس هوستون هم در این مراسم شرکت کردند.

فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله که دوشنبه هفته پیش زیر فشار زانوی یک افسر سفیدپوست پلیس برای مدت ۹ دقیقه، جان باخت، در ناحیه هوستون بزرگ شده بود و قرار است هفته آینده مراسم خاکسپاری و بزرگداشت او در این شهر برگزار شود. او در سال‌های اخیر برای کار به مینیاپولیس رفته بود؛ جایی که کشته شد.

در همین حال در شهر دالاس، گرگ ابت، فرماندار تگزاس که جمهوری خواه است، گفت که این ایالت درخواست اعزام نیروهای نظامی نخواهد کرد. این پس از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد برای مقابله با خشونت ها نیروهای ارتش را در سراسر کشور مستقر خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس روز شنبه تظاهرکنندگان از "پارک هوستون" در مرکز شهر به سوی ساختمان شهرداری راهپیمایی کردند و در آنجا شماری از چهره های محلی و کنگره و اعضای خانواده فلوید برای جمعیت صحبت کردند.

سیلوستر ترنر، شهردار هوستون به جمعیتی که گردآمده بودند گفت که هدف این تجمع حمایت از "روحیه دادن به خانواده جورج فلوید است... امروز می خواهیم محبت خود را به آنها ابراز کنیم. می خواهیم بدانند که مرگ جورج بیهوده نبوده است."

به گفته او ۱۶ عضو خانواده فلوید در این راهپیمایی شرکت کردند.

چند نفر از اعضای خانواده فلوید هم در این گردهمایی صحبت کردند که ضمن قدردانی از تظاهرکنندگان از آنها خواستند هرگاه در اعتراضات شرکت می کنند از خشونت بپرهیزند.

"بان بی" خواننده رپ که در کنار "تری تا تروت" دیگر خواننده ترتیب دهنده این مراسم بود از جمعیت خواست مواظب باشند کسی با کارهای خشن دردسر نیافریند. او در میان جمعیت فریاد زد "نامش چه بود؟" و جمعیت در پاسخ فریاد می زد "جورج فلوید."

شیلا جکسون لی، نماینده دموکرات کنگره آمریکا از حوزه انتخابیه‌ای که زمانی محل سکونت جورج فلوید بود به جمعیت گفت که به افتخار فلوید روز پنجشنبه طرحی را برای اصلاح پلیس در کنگره ارائه خواهد کرد.

ادامه اعتراضات

به گزارش بی.بی.سی تظاهرات در نقاط مختلف آمریکا امروز چهارشنبه بار دیگر درحال گسترش است.

اورلاندو، فلوریدا: به گفته پلیس جمعیتی بیش از دو هزار نفری به طرف شهرداری راهپیمایی میکنند.

لس آنجلس، کالیفرنیا: عصر سه شنبه گروه بزرگی در برابر محل اقامت شهردار شهر تجمع کردند.

فیلادلفیا، پنسیلوانیا: گروه بزرگی راهپیمایی در شهر را شروع کرده که پیش از آغاز مقررات منع تردد در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی است. شیکاگو، ایلینوی: برای دومین روز متوالی، تظاهرکنندگان درحال تجمع در محله "نورت ساید" این شهر هستند.

نشویل، تنسی: تظاهرکنندگان درحال خواندن یک آواز جنبش مدنی سیاهان با اعضای گارد ملی در مقابل مجلس ایالتی رو در رو شدند. در نهایت نیروهای گارد ملی با زمین گذاشتن سپرهای ضدشورش خود موافقت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین