آفتابنیوز : آفتاب: «ابوالفضل درخشنده» نویسنده مجموعه داستانهای «تخریبچی دوران»، در نامهای به «عزتالله ضرغامی» رییس سازمان صداوسیما با طرح انتقاداتی شدید از فیلم «اخراجیها» ساخته «مسعود دهنمکی» از وی خواست مانع پخش این فیلم از سیما شود.
متن کامل این نامه که در شماره روز سهشنبه سوم مهرماته روزنامه «جمهوری اسلامی» درج شده، از این قرار است:
ریاست محترم سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای مهندس ضرغامی
احتراما باستحضار می رساند : در تاریخ 18/2/86 نقد خود را در خصوص اكران فیلم تخیلی اخراجیها در روزنامه جمهوری اسلامی به عرض رساندهام.
متاسفانه اخباری منتشر گردیده است كه آن سازمان در نظر دارد فیلم تخیلی و سراسر اهانت آمیز «اخراجیها» را در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش كند! از آنجا كه نویسنده و كارگردان محترم فیلم اخراجیها مدعی است كه در فیلمش سعی كرده است ارزشها را به بهترین نحو ممكن نمایش دهد بالاجبار لازم دانستم تا نكاتی را بعرض حضرتعالی برسانم:
1 ـ حضور روحانیت در جبهه ها به دلیل شرایط آموزشی و رزمی با لباس متداول بسیجی ها (خاكی ) یكسان بود و تنها عمامه بر سر می گذاشتند و همگام با سایر نیروها در تمامی آموزش ها و عملیات های رزمی شركت می كردند . در اصل هیچ فرقی بین روحانی و غیر روحانی در تمامی عرصه ها ی رزم وجود نداشت . در حالی كه در فیلم اخراجی ها تنها یك روحانی آن هم با عبا و قبا مشاهده می شود! نه در لباس رزم ! آیا این امر چه چیزی را به مخاطب القا مینماید! بغیر از این است كه روحانیت معظم كه نقش محوری در تمامی عرصه ها ی جنگ داشته اند تنها در پشت جبهه و نهایت خط دوم جنگ به ارشادات مولوی وار بسنده می كردند! البته نادیده گرفتن این امر در لباس رزمی روحانیت ناشی از غفلت نویسنده و كارگردان محترم فیلم اخراجی ها بوده و مطمئن هستم ایشان نخواسته اند همگام با رسانه ها ی معاند اینگونه القا كنند كه حضور روحانیت در جبهه ها تنها به مراسم مذهبی پشت خط خلاصه می شده است!
2 ـ از ضعف علمی و مذهبی فیلم نامه در خصوص نقش لقمه حلال در زمینه سازی استحاله شخصیت ها ی اصلی فیلم كه بگذریم از این نكته نمی توان به سادگی گذشت كه درست است خیلی ها به دلیل خبر زمان و مكان توفیق حضور در جبهه نصیبشان شد ولی خیلی از این افراد با شنیدن اولین صدای انفجار یا راهی شهرهای خود شدند و یا جایی در تداركات و آشپزخانه برای خود دست و پا كردند و مابقی اگر در جبهه ماندند و در عملیات ها شركت كردند تحت تاثیر فضای خاص معنوی جبهه استحاله شدند.
در حالی كه در این فیلم كمترین توجه به نقش تاثیرات معنوی و فرهنگ ناب ایثار و از خودگذشتگی در روند بازسازی و خود سازی افراد شده است.
صحنه های توسل و توكل و خودسازی رزمندگان ما در جبهه ها در این فیلم كجاست! بگذریم كه حتی در سكانسی این تحول نیز به سخره گرفته شده است! به برخورد آقای حیایی با شخصیت كریم (سوسكه ) توجه بفرمایید. آیا از مجموع این صحنه ها مخاطب چه تصوری از رزمندگان ما در جبهه در ذهنش به تصویر كشیده می شود! آیا این تصور در ذهن بینندگان فیلم اخراجی ها شكل نگرفته است كه آنان كه ظاهر مذهبی دارند افرادی متظاهر هستند ! بر عكس امثال مجید سوزوكی و دارو دسته اش افرادی صادق شجاع و...
3 ـ در صحنه پایانی فیلم مجید سوزوكی در حالی كه آرپی جی زن پشت سر او قرار دارد با قمه به شكار تانك می رود! این صحنه چه چیزی را در ذهن مخاطب القا می كند!
جناب آقای مهندس ضرغامی! رزمندگان ما با شجاعت شهید شدند نه مثل شخصیت فیلم اخراجی ها با حماقت! آیا این ظلم به شهدای والا مقام ما نمی باشد! رزمندگان ما نرفتند كه كشته شوند و حتی نرفتند كه بكشند ! بلكه رفتند تا به تكلیف خود عمل نمایند . كشته و كشته شدن فرع ماجراست. حتی به آرزوی خود شهادت رسیدن نیز با واقع نگری و شجاعت بود نه به مانند مجید فیلم اخراجی ها با حماقت!
4 ـ در آیات و احادیث بسیاری آمده است كه هنگام جان دادن شهید دو ملك سر او را به زانو می گیرند و ... بزرگوارانی كه شاهد جان دادن بسیاری از همرزمان شهیدشان بوده اند عرایض این حقیر را تایید می نمایند كه هنگام جان به جانان تسلیم كردن شهدا ذكر می گفتند نه به مانند شخصیت فیلم اخراجی ها كه در لحظه ی آخر نیز می خواهد دشنام دهد كه جلوی دهان او را می گیرند! آیا این جفا به شخصیت والای شهدا نیست! از این ها گذشته فرمانده با تجربه ای كه بالای سر مجید سوزوكی است به جای داد و فریاد برای سیگار گذاشتن گوشه ی لب مجید سوزوكی چرا شهادتین را به وی القا نمی كند! مجید سوزوكی دهان خود را نجس می دانست فرمانده چرا شهادتین را برای او زمزمه نمی كند!
5 ـ صحنه میدان مین ظاهرا بزرگترین شاهكار نویسنده و كارگردان فیلم اخراجیها بوده است! در حالی كه فرمانده در كنار میدان مین درخواست داوطلب برای رفتن روی مین می كند مجید سوزوكی قهرمانانه گیوه هایش را ور می كشد و درست مثل لات های دهه 50 پا به عرصه میدان می گذارد . و با هر قدمش دنیا و تمام علاقه های خود را پشت سر می گذارد و هر قدمش محكم تر از قدم قبلی برداشته می شود. زیرا تمام علاقه ها و عشق های دنیایی كه دست و پای او را بسته است از سر بدر می كند و محكم تر قدم بعدی را برمی دارد. این سكانس كه در اصل شاهكار فیلم اخراجی ها می باشد آیا می دانید چه ذهنیتی را به مخاطب القا می كند!
این سكانس فیلم اخراجیها میگوید: تمام سرداران فرماندهان و یادگاران باقی مانده از جنگ كسانی هستند كه در هنگام خطر دیگران را به قربانگاه فرستادند و خود نظاره گر بودند! دیگران را به كشتن دادند تا خود زنده بمانند! در حالی كه واقعیت چیزی بغیر از این دروغ چندش آور است! واقعیت این است كه در هنگام خطر و یا طبق فیلم اخراجی ها در هنگام روی مین رفتن اولین كسی كه خود را فدا می كرد فرمانده بود. ولی در فیلم اخراجی ها فرمانده دیگران را قربانی می كند تا خود سالم باقی بماند! به عبارت دیگر فیلم اخراجی ها با هنرمندی كامل میگوید: «سرداران باقی مانده از جنگ دیگران را به كشتن دادند تا خود باقی بمانند!» این دروغ تاریخی در فیلم اخراجی ها آنقدر مشمئز كننده است كه نمی توان هیچ توجیهی برای آن قایل شد.
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران!
همانگونه كه نویسنده و كارگردان فیلم در مصاحبه ها ی بسیار از نقاط قوت فیلم خود و توجه به ارزشها به كرات داد سخن داده اند ولی متاسفانه ارزشهای مورد نظر كارگردان به صورت شعاری در دیالوگ ها آمده است (یعنی پست ترین شكل طرح موضوع ) و ضد ارزشها بصورت كاملا حرفه ای در صحنه ها نمایش داده شده است ! یعنی حرفه ای ترین روش ممكن صرف القا ضد ارزشها و دروغ ها به نسل جنگ شده است. یقین دارم كه هنوز هم خود كارگردان محترم فیلم اخراجی ها نفهمیده است كه در این فیلم چه خیانتی به واقعیت های جبهه های جنگ هشت ساله ما شده است!
جان كلام !
نویسنده و كارگردان فیلم اخراجی ها با ساخت این فیلم دل خیلی از رزمندگان جبهه ها ی هشت سال دفاع مقدس را سوزانده است. پس به ما حق بدهید كه اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (كه بودن این كشور و به طبع آن صدا و سیمایش مرهون جانفشانی دلاورمردان رزمنده در جبهه های جنگ تحمیلی می باشد) بخواهد این فیلم سراسر دروغ و توهین و اهانت را در هر زمانی پخش كند ما نیز حق داشته باشیم كه عكس العمل نشان دهیم.
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای مهندس ضرغامی! اگر خدای ناكرده این خبط صورت گیرد و بخواهید با پخش این فیلم سراسر دروغ و اهانت به مقام شامخ شهدای والا مقام و رزمندگان غیور هشت سال جبهه های جنگ از تریبون رسمی كشور اهانت نمایید بنده حقیر در اعتراض به این هتك حرمت در مقابل مرقد مطهر شهدای والا مقام گمنام در مسجد بلال شكایت شما را به شهدا خواهم برد.
با تقدیم احترامات شایسته
ابوالفضل درخشنده
نویسنده مجموعه داستان ها ی تخریبچی دوران
اون توی ذهنش یک فیلمی که حرفهای جدی برای گفتن داره را تجسم میکرد بعد که دید همه دارن به فیلمش میخندن و هیچکسی از کارخانه انسان سازی و قدرت تغییر دادن و جفنگیات دیگه آن محیط حرفی نمیزنه و فقط تمسخر کردنهای ریش و پشم و ... هست که ورد زبان همه شده اولش ناراحت شد ولی بعد مزه پول زیر زبونش مزه کرد و خودشم بی خیال اصول اعتقادیش شد و تا جائی پیش رفت که شماره دو آن را هم ساخت.
این نشون میده که بی خیالی مردم از فرهنگ جنگ و جبهه انقدر قویه که آقای ده نمکی را هم به دنبال خودش میکشونه و البته ایشان بابت این تغییر 180 درجه در اعتقادات و تمسخر آنچه که تاکنون سنگش را به سینه میزد دستمزد هنگفتی دریافت نمود.