کد خبر: ۶۵۴۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵

آیا ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بازنده خواهد بود؟‌

حدود ۱۵۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و مشخص نیست افکار عمومی آمریکائیان به چه سمتی حرکت کند، بنابراین پیش‌بینی‌های متفاوتی از احتمال پیروزی یا عدم پیروزی ترامپ وجود دارد.
آیا ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بازنده خواهد بود؟‌
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالله شهبازی استاد علوم سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

حدود ۱۵۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۳ نوامبر ۲۰۲۰/ ۱۳ آبان ۱۳۹۹) باقی مانده و در این فاصله معلوم نیست چه حوادثی رخ دهد و بر افکار عمومی آمریکائیان چه تأثیراتی بگذارد. ولی هم‌اکنون، در فضای تنش‌های سیاسی و اقتصادی گسترده و کم‌سابقه در تاریخ آمریکا، بنظر می‌رسد ترامپ بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

نتایج نظرسنجی‌ شبکه فاکس نیوز درچند ایالت به شرح زیر است: ایالت آریزونا:بایدن ۴۶ درصد، ترامپ ۴۲ درصد؛ ایالت اوهایو: بایدن ۴۵ درصد، ترامپ ۴۳ درصد؛ ایالت ویسکانسین: بایدن ۴۹ درصد، ترامپ ۴۰ درصد. بعلاوه، نظرسنجی دانشگاه کونیپی‌یَک فاصله بسیار کم بایدن با ترامپ را در ایالت تکزاس نشان می‌دهد: ترامپ ۴۴ درصد، بایدن ۴۳ درصد.

چرا نتایج نظرسنجی در بعضی ایالت‌های آمریکا مهمتر از بعضی ایالت‌های دیگر است؟‌ برای پاسخ به این پرسش باید نهادی بنام الکتورال کالج را شناخت.

«الکتورال کالج» (مجمع انتخاباتی) نهادی است تعبیه شده در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا که وظیفه نهایی انتخاب رئیس‌جمهور را به عهده دارد.

این نهاد دارای ۵۳۸ عضو است که الکتور خوانده می‌شوند و هر یک از ۵۰ ایالت، و از سال ۱۹۶۴ واشنگتن دی. سی. (پایتخت) نیز، دارای سهمیه‌ معینی در آن است. این سهمیه‌ها یکسان نیست. برای مثال سهمیه کالیفرنیا ۵۵ و تکزاس ۳۸ و نیویورک ۲۹ و فلوریدا ۲۹ الکتور است و سهمیه ایالت‌هایی چون آلاسکا، مونتانا، داکوتای جنوبی، داکوتای شمالی، ورمونت و دلاوار هر یک تنها ۳ الکتور.

در انتخابات ریاست جمهوری، نتایج آراء انفرادی مردم هر ایالت تعیین می‌کند که الکتورهای آن ایالت باید به چه کسی بعنوان رئیس جمهور رأی دهند و رئیس‌جمهور کسی است که بتواند حداقل ۲۷۰ رأی الکتورها را به دست آورد.

به این ترتیب، آراء آحاد مردم برای یک نامزد ریاست جمهوری می‌تواند بیش از نامزد دیگر باشد ولی سهم ایالت‌هایی که به او رأی داده‌اند در الکتورال کالج کمتر از نامزد دیگر باشد و رئیس‌جمهور نشود. به دلیل این سازوکار بود که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ با کسب ۳۰۶ رأی الکتورال (در مقابل ۲۲۷ رأی هیلاری کلینتون) رئیس‌جمهور شد در حالی که آراء فردی کلینتون ۲٫۸ میلیون بیش از آراء ترامپ بود.

به این ترتیب، سهمیه ایالتی در الکتورال کالج در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش اصلی را ایفا می‌کند و از دست دادن یک ایالت با سهمیه بالای الکتورال می‌تواند به بهای شکست یک نامزد تمام شود.

گفتیم که ترامپ برای رسیدن به ریاست جمهوری به ۲۷۰ رأی از کل ۵۳۸ رأی الکتورال کالج نیاز دارد و تعداد آراء الکتورال ترامپ در انتخابات پیشین ریاست جمهوری ۳۰۶ رأی بود. کریس سیلیزا، تحلیل‌گر شبکه سی. ان. ان.، بر اساس نظرسنجی‌های کنونی این‌گونه پیش‌بینی کرده است:

اگر ترامپ در همه ایالت‌هایی که سال ۲۰۱۶ رأی آورد برنده شود ولی در ایالت تکزاس ببازد، بایدن با ۲۷۰ رأی الکتورال (در مقابل ۲۶۸ رأی ترامپ) برنده خواهد شد.

اگر ترامپ در همه ایالت‌هایی که سال ۲۰۱۶ رأی آورد برنده شود ولی در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ببازد، ۲۷۸ به ۲۶۰ بازنده خواهد شد.

اگر ترامپ در همه ایالت‌هایی که سال ۲۰۱۶ رأی آورد برنده شود ولی در سه ایالت آریزونا، ‌میشیگان و پنسیلوانیا ببازد، ۲۷۹ به ۲۵۹ بازنده خواهد بود.

اگر ترامپ در همه ایالت‌هایی که سال ۲۰۱۶ رأی آورد برنده شود ولی در سه ایالت اوهایو، میشیگان و ویسکانسین ببازد، ۲۷۶ به ۲۶۲ بازنده است.

اگر ترامپ در همه ایالت‌هایی که سال ۲۰۱۶ رأی آورد برنده شود ولی در سه ایالت آریزونا، اوهایو و ویسکانسین ببازد، ۲۷۱ به ۲۶۷ بازنده خواهد بود.

منبع: مشرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
0
اینها همه اگر و اما داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین