کد خبر: ۶۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۷

تلاش بدون نتجه برای پیوست به شتاب خلیج فارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بانك مركزی مذاكراتی را برای پیوستن شتاب به كشور‌های خلیج فارس انجام داده است، اما غیر از قطر و بحرین پاسخ مثبتی از دیگر كشور‌ها ارائه نشده است.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانك مركزی در جمع خبرنگاران درباره انتقال وجوه از طریق خودپرداز‌ها در شبانه‌ روز تصریح كرد: این طرح در هشت بانك ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، كشاورزی، اقتصاد نوین، كارآفرین و پارسیان عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: دارندگان كارت این بانك‌ها قادرند در شبانه‌روز تا یك میلیون تومان از كارت خود به كارت دیگری وجه منتقل كنند. بدین ترتیب نیازی به اخذ چك رمزدار، ایران چك و حمل و نقل پول برای انتقال از بانكی به بانك دیگر نیست.

به گفته او این سرویس دارای كارمزد 500 تومانی بر عهده حواله دهنده است. از سویی برای مبالغ تا پنج میلیون تومان این امكان وجود دارد كه از طریق دستگاه كارت خوان شعبه این حواله را به صورت الكترونیكی انجام دهند و در شبانه‌روز به میزان پنج میلیون تومان از كارت یك بانك به بانك دیگر منتقل كنند.

وی با بیان این كه این طرح در بانك‌های ملی، اقتصاد نوین، پارسیان و صنعت و معدن عملیاتی شده گفت: این طرح به تدریج در مابقی بانك‌ها تا پایان سال عملیاتی می‌شود. این امر باعث می‌شود انتقال بین بانكی كه به صورت سنتی انجام می‌شود، آنی صورت گیرد.

به گفته شریفی مابقی بانك‌ها نیز در حال حاضر با مركز شتاب تست می‌كنند تا این سرویس را سریع تر به مردم ارائه كنند.


وی با اشاره به این كه برای مبالغ كلان طرح دیگری راه‌اندازی شده است، تاكید كرد: براساس این طرح برای مبالغ 50 میلیون تومان به بالا سامانه تسویه ناخالص آنی در بانك مركزی راه‌اندازی شده است و پول را به صورت الكترونیكی از یك بانك به بانك دیگر منتقل می‌كند و دیگر نیازی به صرف وقت و اخذ انواع چك‌ها نیست.

شریفی در پاسخ به این سوال ایسنا كه آیا شتاب دوم راه‌اندازی می‌شود؟ توضیح داد: شتاب دوم در دستور كار بانك مركزی نیست اما ساختار كارمزدی مركز شتاب تغییر می‌یابد.

وی تاكید كرد: با اجرای این طرح كارمزد‌های شتاب منطقی‌تر می‌شود و از سویی تراكم تراكنش‌ها در شبكه كاهش و كیفیت خدمات‌رسانی به مردم نیز ارتقا می‌یابد.

مسوول اداره نظام‌های پرداخت بانك مركزی با اشاره به این كه این طرح كه در دستور كار بانك است، ظرف دو ماه آینده نهایی و سپس ابلاغ می‌شود، گفت: در این حالت شائبه شتاب دوم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: به بانك‌ها ابلاغ شده است كه اخذ مبالغ كمتر از پنج هزار تومان از طریق شبكه شتاب امكان‌پذیر نیست. این دستورالعمل به بانك‌ها ارائه شده است اما اگر دارنده كارت به خودپرداز همان بانك مراجعه كند می‌تواند مبالغ كمتر از پنج هزار تومان نیز دریافت كند.

او با بیان این كه اگر از طریق شبكه شتاب مانده حساب اخذ شود، 100 تومان كارمزد به عهده متقاضی خواهد بود. در این حالت بار ترافیكی شبكه شتاب در سیستم بانكی كاهش و كیفیت خدمات‌رسانی به مشتریان واقعی افزایش می‌یابد.

شریفی از جای گرفتن پنج هزار تومانی در خودپرداز‌ها از سال 87 خبر داد و گفت: از سال آینده مخزن خود پرداز دارای پنج هزار تومانی نیز خواهد بود.

وی از علت شارژ نشدن كارت هدیه برخی بانك‌ها اظهار بی اطلاعی كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین