کد خبر: ۶۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

هشدار کارشناسان انگلیسی در خصوص "بازی خطرناک" ترامپ در آلمان

سیاستمداران و کارشناسان نظامی انگلیس هشدار می‌دهند تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از آلمان خطر اعطای برتری راهبردی به کرملین و تضعیف ائتلاف نظامی غرب که پس از جنگ جهانی دوم منعقد شد را دارد.
هشدار کارشناسان انگلیسی در خصوص
آفتاب‌‌نیوز :

 همچنین آنها هشدار می دهند این امر می‌تواند بر قابلیت آمریکا برای اجرای عملیات در خاورمیانه و آفریقا تاثیر بگذارد هر چند که نسبت به امکان اجرای این تهدید از جانب دونالد ترامپ تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آتی تردید وجود دارد.

به گزارش رویترز، روز جمعه نشریات آمریکا در مورد طرح پیشنهادی خارج کردن یک چهارم از نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان گزارش دادند اما این خبر هنوز به صورت علنی تایید نشده است. در عین حال برلین نیز روز دوشنبه گفت، هنوز به صورت رسمی در جریان این طرح خروج نظامیان آمریکا قرار نگرفته است.

با این حال اعلام این تصمیم به سرعت نگرانی ها را برانگیخت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو روز دوشنبه با رئیس جمهور آمریکا گفتگوی تلفنی داشت و به گفته خودش در جریان این گفتگو آنها در خصوص "اهمیت قدرتمند نگه داشتن ناتو در جهانی با رقابت فزاینده" صحبت کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که استولتنبرگ خطاب به کنفرانس "ناتو ۲۰۳۰" اظهار کرد: چالش‌هایی که ما در یک دهه آینده با آنها روبرو هستیم بزرگتر از آن هستند که هر یک از ما بتوانیم به تنهایی با آنها مقابله کنیم. نه اروپا و نه آمریکا به تنهایی نمی‌توانند چنین کاری کنند. بنابراین ما باید در برابر وسوسه راه حل‌های کشوری مقاومت کنیم.

توبیاس الوود، رئیس محافظه کار کمیته منتخب دفاعی در پارلمان انگلیس گفت، مطمئن نیست که تصمیم ترامپ برای اجرای این خروج نهایی باشد و اینکه که ارتش آمریکا آن را به چالش خواهد کشید.

او خاطر نشان کرد: تضعیف ناتو با این امید که مشارکت نظامی آلمان افزایش یابد یک بازی خطرناک است که به نفع روسیه تمام می شود.

این تصمیم ترامپ بعد از گلایه های متعدد او طی سال‌های گذشته از ائتلاف ناتو مطرح شد هر چند که او اقدام مشخصی علیه این ائتلاف صورت نداد. در ژوئیه ۲۰۱۸ او تهدید کرد در صورتی که اعضای ناتو و به ویژه آلمان بودجه نظامی خود را به میزان هدف تعیین شده از سوی ائتلاف ناتو یعنی دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش ندهند "آمریکا تنها جلو خواهد رفت".

گروهی دیگر نیز گفتند که اعتبار دیپلماتیک کاخ سفید با آسیبی واقعی مواجه خواهد شد. تام تاجندهت، رئیس محافظه کار کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس اظهار کرد: تصمیم ناگهانی ترامپ موجب می‌شود کشورهای اروپایی در حین حضور او در قدرت کمتر به حرف آمریکا گوش دهند.

باسشن جیجریچ، مدیر تحلیل دفاعی و نظامی در انستیتوی بین المللی مطالعات راهبردی گفت، تا کنون مقام‌های آمریکایی استدلال کرده‌اند که اروپایی‌ها نباید به آنچه که ترامپ می‌گوید گوش دهند و به جایش آنچه که او انجام می‌دهد را ببینند. تهدید اخیر به معنی این است که دیگر اینگونه نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین