کد خبر: ۶۵۵۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱

برنامه تلویزیونی «بازیمون»؛ جدال هیجان و قوه ادراک

صدا و سیما با ساخت مسابقه تلویزیونی «بازیمون» برای نخستین بار اقدام به ساخت مسابقه‌ای با محوریت اتاق فرار با ژانر وحشت و هیجان کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

نسل جوان امروز فارغ از سرگرمی های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که فعالیت‌های بدنی و فکری آنان را تقلیل داده است، نیازمند تفریحات هیجانی و فکری است که آنان را از دالان بی‌انتها و بیهوده فضای مجازی رهایی بخشد.

این روزها، بازی اتاق فرار(اسکیپ روم) که برخاسته از ایده های خلاقانه متفکران آسیای شرقی است توانسته است در میان جوانان کشورهای مختلف از جمله ایران طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب نماید و تحرک، هیجان و چالش را چاشنی زندگی جوانان کند.

برنامه تلویزیونی «بازیمون»؛ جدال هیجان و قوه ادراک

در این میان رسانه ملی با ساخت مسابقه تلویزیونی «بازیمون» برای نخستین بار اقدام به ساخت مسابقه ای با محوریت اتاق فرار با ژانر وحشت و هیجان کرده است که شاید بتوان این مسابقه را اولین تجربه تلویزیون در نمایش بازی های معماگونه و هیجان انگیز دانست.

تلفیق هیجان با سرگرمی های فکری و به چالش کشیدن ذهن عنصری گمشده در زندگی روزمره اکثر جوانان است که مسابقه بازیمون با سبک متفاوت و معماگونه، دکور جذاب و ایجاد ژانرهای وحشت، ترس و هیجان توانسته است ترغیب کننده این قشر به استفاده از این سبک بازی ها باشد و زوایای گمشده و بکر زندگی حقیقی را نیز به نمایش بگذارد.

پرداختن به موضوعات تاریخی و ملی یکی از نقاط مشترک اکثر برنامه های تلویزیونی و رادیویی است؛ اما مسابقه بازیمون رویدادهای تاریخی و مناسبت های ملی همچون روز ملی خلیج فارس و شخصیت تاریخی همچون امیرکبیر را با قالب و سبک متفاوت واکاوی می کند. به گونه ای که مخاطب برای شناخت ابعاد این موضوعات مجبور است دانسته های ذهنی و قوه ادراک خود را به تفکر و چالش وادارد و حقیقت را از دل معماهای پیچیده بیرون کشاند.

بنابراین بهره گیری از داستان های کوتاه در دل معما را می‌توان ابزاری مناسب برای یادبود یادمان های ملی و تاریخی کشور دانست که مسابقه بازیمون به خوبی از عهده اجرای آن برآمده است.

توجه به فعالیت های گروهی و جمع گرایی عنصری برجسته در مسابقه بازیمون است که نجات و دستیابی به هدف را در گرو فعالیت گروهی، مشورت و همفکری نمایش می دهد و این موضوع می تواند نقش موثری را در تقویت جمع گرایی جامعه فردگرا ایران داشته باشد.

ساخت مسابقاتی همچون بازیمون به دلیل سبک و روایت متفاوت خود مسیر دشواری را در تامین سلایق و نیازهای مختلف مخاطبان دارد چراکه اغلب افرادی که تجربه انجام این بازی را از قبل ندارند و یا با بازی های فکری و معما مانوس نمی باشند، قادر نخواهند بود با این نوع برنامه تلویزیونی ارتباط مستمر را برقرار کنند.

بنابرین شاید ساخت پیش درآمدی برای آموزش و تقویت قوه ادراک و ذهن مخاطبان عمومی تلویزیون بتواند تاثیر مطلوبی را در هرچه بیشتر دیده شدن این برنامه داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که مسابقه بازیمون به دلیل خاص بودن موضوع و سبک پرداخت با دامنه محدودتری از مخاطبان و علاقه مندان رو به رو است.

مسابقه بازیمون فارغ از تمام ایده ها و خلاقیت های نو و جدید خود می تواند عنصری مشتعل کننده برای استعدادهای خاموش جوانان باشد؛ مشروط بر آنکه تنها محدود به بازه زمانی خاصی نباشد و بتواند با تبلیغات مناسب توجه بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب نماید.

یادآور می شود مسابقه بازیمون به کارگردانی عباس اختری و اجرا سعید فتحی روشن از آنتن شبکه سه سیما پخش می شود و موضوع میرزاکوچک خان جنگلی از مشاهیر ملی ایران، موضوع این هفته از مسابقه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین