کد خبر: ۶۵۵۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

بورل: آمریکا نمی‌تواند مدعی مشارکت در برجام باشد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آمریکا مشخصا از برجام خارج شده و دیگر نمی‌تواند ادعا کند که مشارکت‌کننده این توافق است.
بورل: آمریکا نمی‌تواند مدعی مشارکت در برجام باشد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه گفت که آمریکا از برجام خارج شده و دیگر نمی‌تواند از عضویت پیشین خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «کلی کرفت» سفیر این کشور در سازمان ملل به‌تازگی گفته‌اند که تمدید این تحریم‌ها که قرار است در مهرماه منقضی شود، اکنون جزو اولویت‌های برتر واشنگتن علیه ایران است.

بورل که پس از گفت‌وگو با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: ایالات متحده از برجام خارج شده است و آن‌ها اکنون نمی‌توانند ادعا کنند که هنوز یکی از طرف‌های برجام هستند تا در این موضوع که مربوط به توافق برجام است، دخالت کنند. آن‌ها خارج شده‌اند. این مشخص است. آن‌ها خارج شده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا را متهم کرد که کارزاری با انگیزه‌های سیاسی علیه ایران به راه انداخته است.
وی خواهان «محکومیت جهانی» تلاش‌های واشنگتن برای وادار ساختن شورای امنیت به تحریم تسلیحاتی دائمی ایران شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری خروج آمریکا از برجام نوشت، این کشور هیچ حق قانونی برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل برای تداوم نامحدود این تحریم‌های تسلیحاتی که ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان می‌یابد، ندارد.

به نوشته لاوروف، تصمیم دولت آمریکا برای قطع پایبندی به تعهدات برجامی و توسل به حقوق برآمده از قطعنامه‌ای که برجام را تائید کرده «مسخره و غیرمسئولانه» است.

در نامه لاوروف آمده است: سازمان ملل نباید گروگان اوضاع سیاسی آمریکا شود. مبنای قانونی معتبری برای طرح مساله تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت وجود ندارد.

به نوشته دیپلمات ارشد روسیه، توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک «واحد یکپارچه» را تشکیل می‌دهند که نمی‌توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد. به گفته لاوروف، طبق ماده ۲۵ منشور سازمان ملل، «طرف آمریکایی ملزم است که تصمیم‌های سازمان ملل را اجرا کند نه آنکه از طریق اقدام های غیر قانونی آنها را تضعیف کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین