کد خبر: ۶۵۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

گزارش دویچه وله از دورنمای تیره و تار اقتصاد آلمان با ادامه کرونا

در حالی‌که شیوع کرونا رکود شدید و کاهش تاریخی میزان صادرات آلمان به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا را به دنبال‌داشته، کارشناسان همچنان دورنمایی تیره برای اقتصاد این کشور با ادامه این شرایط ترسیم می‌کنند.
گزارش دویچه وله از دورنمای تیره و تار اقتصاد آلمان با ادامه کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: همه گیری کرونا از اسفند گذشته به صادرات آلمان ضربه‌ای چنان سنگین وارد آورده که از زمان آغاز آمار صادراتی کشور در سال ۱۹۵۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بنا به اطلاعیه اداره آمار دولت فدرال، حجم صادرات خارجی در ماه آوریل به میزان بیش از ۳۱ درصد فروکش کرده و تا ۷۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پایین آمده است. حجم صادرات در مقایسه با مارس ۲۰۲۰ حدود ۲۴درصد کمتر شده است.

واردات آلمان نیز کاهش یافته و تا سطح سال بحرانی ۲۰۰۹ پایین آمده است. حجم واردات در ماه آوریل با افت بیش از ۲۱ درصد و نیم نسبت به همان ماه در سال قبل به حدود ۷۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو سقوط کرده است.

کسادی و رکود سراسری
کسادی و رکود ناشی از پاندمی کرونا کمابیش در همه طرف‌های معاملات تجارتی آلمان دیده می‌شود. علل آن نیز آشکار است: بسته بودن مرزها حتی در داخل قلمرو اروپا، محدودیت‌های مسافرت و ترابری و اختلال گسترده در ارتباطات هوایی و دریایی.

میزان افت صادراتی با کشورهای گوناگون، متفاوت بود، برای نمونه صادرات به چین در آوریل ۲۰۲۰ با ۶ / ۱۲درصد کاستی تا ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو پایین آمد.

کاهش صادرات طبعا به کشورهایی که از بحران کرونا آسیب بیشتری دیدند، شدیدتر بود: صادرات به فرانسه تا بیش از ۴۸ درصد، به ایتالیا بیش از ۴۰ درصد و به آمریکا تا نزدیک ۳۶ درصد پایین آمد.

دورنمای تیره و تار
هنوز معلوم نیست که تجارت خارجی آلمان چه زمانی از رکود بیرون خواهد آمد. اتاق صنایع و بازرگانی آلمان پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری حجم مبادلات دستکم ۱۵ درصد افت کند.

به اعتقاد نهاد سراسری صنایع آلمان BDI نیز صادرات کالا و خدمات کشور تا ۱۵ درصد پایین می‌آید. از آنجا که رشد اقتصادی در همه کشورهای طرف معامله افت کرده است، لاجرم تقاضا برای کالاهای آلمانی نیز فروکش خواهد کرد.

بنا به برآورد سازمان تجارت جهانی WTO مبادلات تجارتی در سال جاری، در کشورهای گوناگون و برحسب شدت گسترش پاندمی، از ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش می‌یابد.

طبق اعلام اداره آمار فدرال آلمان بحران کرونا موجب کاهش درآمدهای صادراتی شرکت‌های بزرگ آلمانی شده به‌گونه‌ای که میزان صادرات این کشور در ماه آوریل(اردیبهشت) نسبت به مدت مشابه سال پیش ۳۱ درصد کاهش داشته که این بیشترین کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۵۰ سال اخیر بوده است.

در عین حال میزان واردات آلمان نیز در این مدت ۲۲ درصد افت کرده است. بیشترین میزان کاهش واردات آلمان در سال‌های اخیر مربوط به تابستان ۲۰۰۹ در زمان بحران مالی به میزان ۲۴ درصد به ثبت رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین