کد خبر: ۶۵۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

آبه: ژاپن پیشرو گروه هفت در انتشار بیانیه هنگ کنگ است

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در اظهاراتی که می تواند برای پکن ناخرسند باشد، گفت که کشورش می خواهد در انتشار بیانیه هنگ کنگ در گروه هفت نقش پیشرو داشته باشد.
آبه: ژاپن پیشرو گروه هفت در انتشار بیانیه هنگ کنگ است
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، آبه روز چهارشنبه در مجلس این کشور گفت: می دانیم با توجه به لایحه امنیتی هنگ کنگ مصوب کنگره چین، گروه هفت قصد دارد با انتشار بیانیه ای افکار عمومی را در این زمینه روشن کند و توکیو به دنبال نقشی پیشرو در این زمینه است.

به دنبال تصویب این لایحه در روز ۲۸ می در کنگره خلق چین، دولت ژاپن با انتشار یک بیانیه مستقل، از این اقدام انتقاد و از بابت آن ابراز نگرانی کرد.

این در شرایطی است که توکیو در یک موقعیت حساس قرار دارد از یک سو روابط چین و آمریکا پرتنش تر از قبل است و از طرف دیگر موضوع سفر آتی "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین به ژاپن در دستور کار دو کشور است.

پیشتر گزارش شده بود که انگلستان و آمریکا از برخورد نه چندان جدی ژاپن با موضوع لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ ابراز ناخرسندی کرده اند اما "یوشی هیده سوگا" سخنگوی ارشد دولت به خبرنگاران گفت که چنین موضوعی صحت ندارد و مواضع ژاپن مورد تقدیر آنها قرار گرفته است.

سخنگوی عالی رتبه دولت ژاپن افزود که پس از تصویب لایحه مذکور در ماه می، "موته گی توشیمیتسو" وزیر خارجه این کشور از این اقدام در کنگره ملی خلق چین ابراز تاسف کرد و مواضع ما به اطلاع مقام های ارشد چین رسید.

برای چین مداخله در امور هنگ کنگ یکی از خطوط قرمز محسوب می شود و بتازگی این کشور به آمریکا و انگلستان هشدار داده بود که حق ندارند در مسایل حق حاکمیتی و داخلی چین و هنگ کنگ ورود کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین