کد خبر: ۶۵۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹

اظهارات موافقان و مخالفان بنزین آزاد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مجلس شورای اسلامی به دو فوریت و یک فوریت طرحی رای ندادند که به موجب آن مقرر می‌شد به منظور جلوگیری از ایجاد تعهد مالی علاوه بر بودجه 86 برای کشور، دولت با توجه به تکلیف بند «و» تبصره 13 حداکثر 15 روز پس از تصویب این قانون، قیمت آزاد بنزین خودروهای دولتی و مازاد سهمیه مردم اعلام کند.

بر اساس چنین طرحی مردم می‌توانند در صورت صرفه‌جویی، مازاد بنزین سهمیه کارت هوشمند خود را به قیمت مذکور به دولت واگذار نمایند و دولت موظف به خرید این مقدار بنزین از مردم به قیمت اعلام شده می‌شد.

اما نمایندگان مجلس که به چنین طرحی که با امضا 152 نماینده تهیه شده بود را با 112 رای مخالف در رای دو فوریت نپذیرفتند و این اختلاف آرا در رای به یک فوریت نیز دیده می‌شد.

در ابتدای طرح فوریت رفعت بیات نماینده زنجان در دفاع از ارائه این طرح فوریتی گفت: متاسفانه تا امروز که نزدیک شش ماه از تصویب قانون بودجه می‌گذرد هدف قانونگذار محقق نشده است.

وی با اشاره به این که در خصوص اجرای قانون بودجه دولت قصور کرده ولی مردم مجلس را متهم می‌کنند، افزود: برخی با فروش بنزین به یکدیگر قانون را زیر پا گذاشته‌اند و نوعی تحقیر و سوءاستفاده در بین مردم رواج پیدا کرده است که باید به پایان برسد.

احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در مخالفت با این فوریت گفت: ایران شش برابر متوسط جهانی مصرف انرژی دارد که بیشتر آن در قسمت بنزین است.

وی با اشاره به این که اشکالاتی در بحث بنزین سهمیه‌بندی وجود دارد، گفت: ما اشکالات را احصا کردیم و دولت باید آن را اصلاح کند برای همین بنده به آقای احمدی‌نژاد نامه نوشتم تا مشکلات حل شود.

توکلی با بیان آخرین گزارشات مرکز پژوهشها در مورد مصرف بنزین آزاد اعلام کردن آن باعث تورم است گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌ها چنانچه قیمت آزاد بنزین اعلام شود تورم بیشتر خواهد شد لذا به همین دلیل از نمایندگان می‌خواهم به فوریت رای ندهند.

وی افزود: درست است که بنزین بین مردم رد و بدل می‌شود ولی اعلام نرخ آزاد بنزین معایب زیادی دراد و باعث فساد است.

در ادامه هادی حق‌شناس نماینده بندرانزلی در موافقت با این فوریت گفت: دولت باید قانون تصویبی را اجرا کند و این طرح دو فوریتی در راستای حل مشکلات است نه توقف آن.

وی با اشاره به این که آنهایی که بنزین نیاز دارند بازار سیاه آن را تهیه می‌کنند، افزود: قیمت بازار سیاه، باعث شده که امسال نرخ‌های سرویس مدارس نیز تغییر کند.

حق‌شناس‌ گفت: ما منظورمان از این طرح این است که بازار سیاه تمام شود و به جای فروش کارت و بنزین در بازار سیاه این کار به صورت قانونی صورت بگیرد.

عباس رجایی نماینده اراک در مخالفت با این فوریت گفت: ما هر وقت و هر زمان در مورد بنزین به آرامش نسبی رسیدیم نمایندگان طرحی می‌آورند و باعث تنش می‌شوند.

وی با اشاره به این که بعد از تصویب قانون و سهمیه‌بندی حمل و نقل عمومی گسترش یافته و کارهای خوبی در مورد گاز سوز کردن خودروها در حال شکل‌گیری است، گفت: ترافیک زیاد در شهرها نشان می‌دهد رقمی که برای سهمیه‌بندی بنزین در نظر گرفته شده مازاد بر استفاده مردم است و هیچ کمبودی در مورد بنزین وجود ندارد.

رجایی افزود: درست است که خرید و فروش بنزین آزاد داریم ولی دو نرخی کردن بنزین تورم را افزایش می‌دهد و اثر آن بسیار بدتر از خرید و فروش بنزین است وی طرح ارائه شده را دارای بار مالی برای دولت دانست و گفت: این طرح باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در موافقت با فوریت گفت: ما در قانون بودجه توافق کردیم که سهمیه‌بندی بنزین همراه با مشخص شدن نرخ آزاد آن باشد.

وی افزود: مگر ما نگفتیم خودروهای دولتی حق ندارند از سهمیه استفاده کنند پس چرا این خودروها این کار را انجام می‌دهند.

ندیمی با اشاره به این که نگرانی در مورد دو نرخی شدن نباید وجود داشته باشد و بخش خصوصی نیز می‌تواند در این مساله دخالت کند، گفت: شما به عنوان نماینده، مشکلات مردم را می‌دانید ما به قانون پیشنهادی دولت در شرایطی رای دادیم که سهمیه‌بندی همراه با مشخص شدن نرخ آزاد بنزین باشد.

وی افزود: یک بسته سیاستی که پیشنهاد دولت بود را تصویب کردیم لذا رای به این فوریت چیز جدیدی نیست و ما می‌خواهیم قانون کامل اجرا شود.

در ادامه نمایندگان بعد از به رای گذاشتن دو فوریت از میان مجموع آرا 112 رای موافق، 79 رای مخالف و 9 رای ممتنع به آن رای ندادند.

بعد از درخواست برای گذاشتن یک فوریت نمایندگان با 103 رای موافق 169 رای مخالف و 5 رای ممتنع از میان 210 نماینده حاضر این درخواست نیز مخالفت کردند.

این رای در حالی به دو فوریت و یک فوریت داده شد که 152 نماینده به عنوان موافقان این دو فوریت چنین طرحی را امضا کرده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین