کد خبر: ۶۵۵۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

تصاویر| معترضان آمریکایی گردن کریستف کلمب را زدند/ کمپین "نژادپرستان را سرنگون کنید" در انگلیس

با افزایش درخواست‌ها برای حذف مجسمه‌های یادبود استعمارگران و برده‌داران در آمریکا که با اعتراضات ضد نژادپرستی جان گرفته است، پلیس ایالت ماساچوست از قطع شدن سر مجسمه کریستوف کلمب در بوستون خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

مجسمه‌هایی از کریستوف کلمب که یک بازرگان و دریانورد ایتالیایی بود و در تلاش برای یافتن راهی کوتاه‌تر به هند، قاره آمریکا را کشف کرد، پیشتر در میامی و ریچموند ویرجینا هم هدف خشم معترضان آمریکایی قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شهر ریچموند، معترضان جنبش "جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد" در پارک بِرد خواستار پایین کشیدن این مجسمه شدند. آن‌ها نخست از طناب‌ها برای جدا کردن مجسمه از پایه آن استفاده کردند و در محل مجسمه نوشتند: «کلمب نماد نسل‌کشی بود.»

تصاویر| معترضان آمریکایی گردن کریستف کلمب را زدند/ کمپین

مجسمه کریستوف کلمب در دسامبر ۱۹۲۷ در ریچموند نصب شده بود. این نخستین مجسمه‌ای از کلمب بود که در جنوب ایالات متحده آمریکا نصب می‌شد. پایین آوردن این مجسمه در شرایطی رخ می‌دهد که موجی از سرنگونی تندیس‌ها از لندن گرفته تا ایالات متحده و بلژیک کلید خورده است. معترضان و یا نهاد‌های رسمی تندیس افرادی را از فضا‌های عمومی حذف می‌کنند که در گذشته خود ارتباطی با نژادپرستی یا برده‌داری داشته‌اند.

جرقه اعتراضات مردمی در آمریکا با مرگ دلخراش جورج فلوید زده شد. او که سیاه‌پوستی آمریکایی بود، ۲۵ مه به دست پلیس ایالت مینه‌سوتا در مینیاپولیس بازداشت شد و بعد با فشار زانوی یک افسر سفیدپوست روی گردنش، خفه شد.

براساس اعلام پلیس بوستون، کمی بعد از نیمه شب سه‌شنبه نیرو‌های امنیتی از این موضوع مطلع شدند و تحقیقات در جریان است، اما هیچکس بازداشت نشده است.

در همین حال کمپینی تحت عنوان "نژادپرستان را سرنگون کنید" در بریتانیا به راه افتاده است که در لیست آن‌ها نام ۷۸ بنای "یادآور نژادپرستی" برای تخریب قرار داده شده است. سازمان‌دهندگان این کمپین از سرنگونی مجسمه ادوارد کلستون الهام گرفتند که از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ به شمار می‌رفت. قانونگذاران حزب کارگر بریتانیا وعده داده‌اند در اسرع وقت تمام نماد‌های تاریخی کشورشان را مورد ارزیابی دوباره قرار دهند.

در اقدامی قابل توجه یک متصدی موزه که تحصیل کرده آکسفورد است، در پیامی توییتری خطاب به حامیان جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است، دستورالعملی برای چگونگی تخریب مجسمه‌ها با مواد شیمیایی خانگی ارائه کرد و گفت هدف بعدی باید بنای وینستون چرچیل در میدان پارلمان واقع در لندن باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین