آفتابنیوز : آفتاب: بازار در حوزه رايانه از اواسط ارديبهشتماه از رونق ميافتد، که مشكل بودجه و نحوه تخصيص آن به سازمانها از مهم ترين دلايل اين موضوع است. از سوی دیگر بازار در اين حوزه معمولا از نيمه دوم مهرماه رونق ميگيرد و اين رونق بهصورت پلكاني افزايش مييابد. می توان گفت مشكلاتي كه در زمينه رايانه و بازار آن وجود دارد، الزاما تقلبي بودن كالاها نيست.
در واقع در اين حوزه بعضا با كالاهايي مواجه ميشويم كه معيوب است و يا از مبادي ورودي قانوني و توسط نمايندگان رسميكشور وارد نميشود يا پشتيباني درستي ندارند. برای تشخيص تقلبي بودن كالا در اين حوزه به دليل تخصصي بودن آن و اينكه اكثر مردم با آن مواجه هستند، بهتر است مردم از طريق شركتهاي متخصص و كارشناساني كه در بازار وجود داشته و ميتوانند نقش مشاور را داشته باشند، استفاده كنند تا كالاهايي كه خريداري ميكنند مشكلي نداشته باشد.
همچنین خريد كالا از طريق شركتهاي معتبر كه داراي كالاهايي با گارانتي هستند، از مواردي است که بايد بهطور جدي مورد توجه قرار گيرد، زيرا از جمله راهكارهايي است كه ميتواند در زمينه خريد كالاي اصل به خريداران كمك كند. لازم به ذکر است گارانتي كالاهاي IT از جمله رايانه، زماني در كشورمان معني نداشت و هر كسي گارانتي را با هر عنوان ارايه ميكرد، اما در حال حاضر شركتها نميتوانند بدون گارانتي فعاليت كنند.
البته در اين ميان بديهي است شاهد حضور شركتهايي باشيم كه به دروغ از گارانتي بودن كالاهايشان حرف ميزنند اما بعد از گذشت مدت زماني شركتهاي معتبر مشخص ميشوند و در اثر فعاليتي مستمر و طولاني در بازار حسن نيت آنها به مردم ثابت خواهد شد. بنابر این بايد ياد بگيريم در هر زمينهاي از مراجعي كه در آن حوزه وجود دارند و يا از كارشناسان متخصص استفاده كنيم و نبايد ملاك خريد كالا را برند و يا مارك آن كالا بدانيم.
سازمان نظام صنفي رايانهاي نيز ميتواند از جمله سازمانهايي باشد كه در اين زمينه برنامهاي ارايه دهد و مردم را در مورد خريد درست و استفاده از كارشناسان كمك كند.