کد خبر: ۶۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷

مشروح سخنان احمدی‌نژاد پس از بازگشت از نیویورک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور شب گذشته پس از بازگشت از سفر چند روزه خود به قاره آمریكا و شركت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هنگام بازگشت به تهران و در جمع خبرنگاران در پاویون جمهوری به تشریح نتایج این سفر پرداخت.

به گزارش آفتاب، رییس‌جمهور كه در بدو ورود به كشور مورد استقبال مقامات لشكری و كشوری از جمله حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه، دكتر حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی ، سرلشكر فیروزآبادی رییس ستاد كل نیروهای مسلح، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، سرلشكر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دكتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الاسلام محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سردار نقدی معاون ستاد كل نیروهای مسلح، مهدی چمران رییس شورای شهر و هم‌چنین اكثر اعضای هیات دولت از جمله وزیر كشور ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر جهاد كشاورزی، وزیر راه، وزیر اقتصاد و دارایی، سرپرست وزارت نفت، وزیر ارتباطات ، وزیر اطلاعات، وزیر نیرو، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، وزیر دفاع، هم‌چنین شیخ‌الاسلامی رییس دفتر رییس‌جمهور، زریبافان و شمقدری مشاوران خود، علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی، سعیدلو معاون اجرایی و داوودی معاون اول و... قرار گرفته بود، سخنانش را با عرض سلام به خدمت مقام معظم رهبری و مردم عزیز ایران آغاز كرد.

احمدی‌نژاد سپس یاد شهدا و امام بزرگوار را گرامی داشت و گفت: اگر یادتان باشد در گفت‌وگویی كه قبل از سفر به نیویورك داشتم، خدمت شما عرض كردم امروز ملت ایران یك ملت آرمانی و ملتی است كه برای بشر امروز پیام‌های ارزشمند و متعالی دارد، ملت ایران برای حل مشكلات جهان دارای ایده‌ها و راه حل‌هایی است و نشست عمومی سازمان ملل متحد بهترین فرصت است كه این ایده‌ها و راه‌حل‌ها ارایه شود.

رییس‌جمهور افزود: ملت ایران در طول تاریخ پرچم‌دار خداپرستی، عدالت‌خواهی و عشق به انسان‌ها و محبت بوده است و ملتی است كه پایه‌گذار بسیاری از ارزش‌هاست. ملت ایران حرف‌هایی برآمده از انقلاب اسلامی، اسلام ناب و نگاه موحدانه برای جهان دارد و من خدا را سپاسگزارم كه این فرصت را فراهم كرد كه فرزند كوچك این ملت در آن‌جا حضور پیدا كند و مواضع و پیام ملت ایران را به گوش جهانیان برساند؛ در حقیقت در آن‌جا این فرصت فراهم شد كه چهره‌ای از ویژگی‌های ملت ایران و حقیقت پیام این ملت به گوش دیگر ملت‌ها برسد.

وی هم‌چنین گفت: در حاشیه شركت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد این فرصت فراهم شد كه با روسای كشورهای مختلف ملاقات‌هایی داشته باشیم و در این ملاقات‌ها دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را بیان كنیم، هم‌چنین درباره این دیدگاه‌ها در محافل دیپلماتیك بحث كنیم و من امیدوارم این دیدگاه‌ها در متن تصمیم‌گیری جهانی قرار بگیرد.

وی بخش دوم سفر به نیویورك را ارتباط با مردم و گروه‌های مردمی خواند و افزود: دعوتی از من برای حضور در دانشگاه كلمبیا و گفت‌وگو با دانشگاهیان شد كه در جریان جزئیات آن هستید. حوادث و صحبت هایی در پی آن دعوت صورت گرفت. آن یك اتفاق بزرگ بود و خداوند متعال صحنه‌ای را ترسیم كرد كه در آن دو موضوع به نمایش درآمد؛ ارزش‌های مادی یك گروه زیاده‌طلب، غیرموحد و خودخواه در یك طرف و یك طرف دیگر معنویت ملت ایران و حقانیت پیام ایران اسلامی.

رییس‌جمهور ادامه داد: بدخواهان این ملت امكانات و پیش‌بینی‌ها را طوری ترسیم كرده بودند كه در این مورد دو اتفاق بیفتد؛ یكی این كه یا از جانب من این ملاقات لغو شود و اگر برگزار شود، به صحنه دروغینی برای محاكمه و تخریب چهره ملت ایران تبدیل شود كه البته آنها در راستای تحقق این خواسته خود توسط سه رسانه به صورت متحد یك جنگ روانی و تخریبی را علیه ایران آغاز كرده و شخصیت، تاریخ و عزت ملت ایران را مورد جنگ روانی قرار داده بودند و به ملت ایران بارها و بارها توهین‌هایی كرده بودند كه شایسته خود آنها بود. آنها یك هفته به طور دائم و شبانه‌روزی تبلیغ می‌كردند كه مخالفان ملت ایران بیایند جمع شوند و ممانعت‌هایی را انجام دهند. آن‌ها به طور كلی صحنه را طوری ترسیم كرده بودند كه یك تصویر تیره و تاریك و منفی القا كنند. آنها تعداد محدودی را جمع كرده بودند كه با خواسته‌شان همراهی كنند، ولی خلاف آن چه پیش‌بینی می‌كردند اتفاقاتی افتاد و صحنه دیگری رقم خورد. آنها در طول این مدت در اروپا و آمریكا سعی می‌كردند مخالفان جمهوری اسلامی ایران را سازمان‌دهی كنند كه در مجموع با توجه به این تبلیغات حدود 200 نفر را سازمان‌دهی كرده بودند كه مشكلاتی را به وجود آوردند كه البته برخی از آنهایی كه آمده بودند نمی‌دانستند برای چه آمده‌اند، فقط می‌دانستند كه باید توهین كنند؛ اما در مقابل این فرصت فراهم شد كه هزاران نفر به صورت مستقیم حرف ملت ایران را بشنوند و حمایت كنند. در جریان آن سخنرانی گروه‌های مختلف دانشجویی و استادان اطلاعیه دادند و از ایران حمایت كردند.

احمدی‌نژاد گفت: من برای این كه عمق مساله را برای شما بازگو كنم می‌خواهم یك مطلب را بگویم. شماره‌ای كه به متقاضیان برای دریافت كارت ورود به جلسه ارایه داده شده بود، به گونه‌ای بود كه هر كس تماسی می‌گرفت به یك نوار ضبط شده متصل می‌شد كه در آن 7 ،‌8 دقیقه توهین‌هایی به ملت ایران می‌شد و حرفهایی علیه ملت ایران و احمدی‌نژاد كه كوچك ملت ایران است، منتشر می‌شد تا افراد را از حضور در این جلسه منصرف كند.

وی افزود: این‌ها حیثیت كل ادعاهای نظام سلطه و دموكراسی مبتنی بر مادی‌گری را به صحنه آوردند و برای تحقق اهداف خود تمام حیثیت رسانه‌ها و دانشگاه را به عنوان یك مركز علمی قربانی و رییس دانشگاه را با فشار مجبور كردند حیثیت خود را برای نظام سلطه هزینه كند و این اشتباه بزرگ آنها بود.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این كه بعد از شركت در نشست دانشگاه كلمبیا ملاقات‌هایی را با سران كشورها، گروه‌های مردمی و گروه‌های خبری و دیپلمات‌ها داشته است افزود: آنها با یك جمله پیام خود را می‌رساندند و می‌گفتند «ما با شما هستیم، ما با ملت ایران هستیم و اقدامی كه در دانشگاه كلمبیا صورت گرفت كار زشتی بود.»

وی هم‌چنین به نشست خود با مسوولان برخی كلیساهای آمریكا و كانادا اشاره كرد و گفت: آن جلسه نیز جلسه مفصلی بود و دیدگاه‌های مختلفی مطرح شد و بخش مهمی از آن به پرسش و پاسخ گذشت.

رییس‌جمهور در ادامه از دیداری با اندیشمندان و دانشگاهیان مستقل و برجسته آمریكایی نیز یاد كرد و اظهار داشت: این دیدار نیز تقریبا سه ساعت طول كشید و بحث‌های سیاسی ، نظری و مبنایی انجام شد كه امیدوارم این جلسه برای ملت ایران پخش شود؛ چرا كه بسیاری از شخصیت‌ها و صاحب‌نظران برجسته و مستقل آمریكایی در آن حضور داشتند و جلسه بسیار قوی بود.

وی هم‌چنین گفت: ملاقاتی را نیز با رهبران یهودی آمریكایی و خاخام‌ها داشتیم كه آن جلسه نیز جلسه خوبی بود. آنها آمده بودند از ملت ایران از بابت چند موضوع تشكر كنند. آنها به ما گفتند ما از شما تشكر می‌كنیم كه حساب یهودی‌های دنیا را از حساب صهیونیست‌ها جدا می‌كنید. صهیونیست‌ها متعلق به ملت یهود نیستند.

احمدی‌نژاد گفت: جلساتی نیز با احزاب، رسانه‌ها و خبرنگاران داشتیم كه البته برخی از آنها نیز مصاحبه اختصاصی بود كه در آن‌ها به اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداختیم.

وی هم‌چنین به ملاقات خود با برخی از ایرانیان مقیم آمریكا اشاره كرد و گفت: شما می‌دانید كه قریب یك میلیون ایرانی در آمریكا زندگی می‌كنند كه عمدتا در كارهای تخصصی مشغولند. آن جلسه نیز بسیار خوب، پرشورتر و باشكوه‌تر از سال قبل بود. بچه‌ها سرودهایی را آماده كرده بودند كه بیان‌گر عظمت ملت ایران بود. وقتی در آن جلسه گزارشی از وضعیت ایران از جمله پرونده هسته‌یی ارایه شد كسانی كه حضور داشتند به صورت یكپارچه از حق ملت ایران در دستیابی به انرژی هسته‌یی حمایت و همراهی و همكاری خود را با هموطنانشان در داخل ایران اعلام كردند. آن‌ها از ما خواستند در دفاع از مواضع آرمانی انقلاب اسلامی پافشاری كنیم و گفتند كه از این مواضع دفاع می‌كنند. حرف‌هایی كه در این جلسه مطرح شد، همه سرشار از عشق به ایران بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر آقای دكتر الهام و سردار كارگر كه در این سفر ما را همراهی می‌كردند، نشست‌های متعددی را با ایرانی‌هایی كه آنجا حضور داشتند انجام دادند و به مشكلاتی كه بعضا داشتند رسیدگی كردند. هم‌چنین آقای مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز جلساتی را با ایرانیان مقیم آنجا داشتند و آنها در راستای دفاع از میراث فرهنگی و گسترش گردشگری در ایران صحبت‌های خوبی كردند.

وی با بیان این كه ما حدود 80 ساعت در نیویورك بودیم و 33 برنامه داشتیم، گفت: بعد از سفر به نیویورك به بولیوی رفتیم كه آن روز یك سفر ویژه بود.

رییس‌جمهور با بیان این كه بولیوی یك كشور بزرگ است و حدود 9 میلیون نفر جمعیت دارد، افزود: بولیوی دارای مردمی صمیمی، پاك و دوست‌داشتنی است. آنها از لحاظ طبیعی دارای ثروت‌هایی مانند نفت و گاز هستند؛ اما متاسفانه در سال‌هایی كه استعمارگران در كشورشان حضور داشته‌اند، ثروت این كشور را به غارت برده‌اند و مردم این كشور را تقریبا به خاك سیاه نشانده‌اند، ولی آنها به تازگی رییس جمهور جوانی را انتخاب كرده‌اند كه نفت و گاز را در این كشور ملی كرده. اكنون مردم بولیوی راه خود را انتخاب كرده‌اند و یك رییس‌جمهور جوان و انقلابی را برگزیده‌اند.

رییس‌جمهور در بخش دیگر از سخناشن به مذاكرات و صحبت‌های صورت‌گرفته با مقامات بولیوی اشاره كرد و اظهار داشت: رییس‌جمهور بولیوی به ما گفت ما از مردم مطلقا برای استقبال از میهمان خود دعوت نكرده بودیم، ولی مردم خودجوش از فرودگاه تا نقطه مركزی شهر كه محل مذاكرات بود به صورت انبوه حضور پیدا كرده بودند. مردم آنجا اكثرا بومی هستند و در جریان این استقبال فریاد می‌زدند « زنده باد ایران»؛ در حالی كه در كشور بولیوی رسانه‌ها دست مخالفان دولت است و اخیرا دولت یك شبكه رادیویی ایجاد كرده است. رسانه‌های آن‌جا مواردی را در مورد ایران تكرار می‌كنند كه رسانه‌های نظام سلطه بیان می‌كنند؛ ولی مردم بولیوی مردمی پاك هستند و حقایق را دریافت می‌كنند. آنها در طول مسیر به صورت كاملا خودجوش فریاد می‌زدند «زنده باد ایران» و من در آنجا بارها اشك در چشمانم جمع شد و افتخار كردم كه عضو كوچكی از ملت ایران هستم. آنها به ما می‌گفتند «بایستید، ما با شما هستیم». آنها كه در آن شرایط سخت زندگی می‌كردند دائم می‌گفتند «ما با شما هستیم».

رییس‌جمهور گفت: هم‌چنین در طول این سفر قراردادهایی بسته شد و اولین بار امضای قراردادها طی یك مراسم مردمی برگزار شد و در هنگام امضای قراردادها هزارهانفر از مردم به اندازه ظرفیت سالن جمع شده بودند و شاهد امضای قرارداد بودند.

وی گفت: در آنجا من دخترهای كوچكی را دیدم كه مشخص بود فقیر هستند. یكی از آنها آنتاریا بود كه گویی اسم محلی آنجا بود. از او پرسیدم چه كار می‌كند؟ او به من گفت من كنار خیابان كفش مردم را واكس می‌زنم. در آنجا دختر كوچولوی دیگری را نیز دیدم كه به خاطر فقر فرسوده شده بود. با آن كه 16 سالش بود، چهره یك خانم 30 ساله را داشت و وقتی از او در مورد شغلش پرسیدم، گفت «من دست فروشی می‌كنم و زندگی را از این طریق می‌گذرانم.»

وی افزود: به طور كلی امضای قراردادها در آنجا در این سفر كوتاه با حضور مردم بولیوی برگزار شد.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: سفر كوتاهی نیز به ونزوئلا داشتیم و سه قرارداد مهم در زمینه احداث كارخانه قطعات خودروسازی و هم‌چنین كارخانه آردسازی در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مشترك در زمینه پتروشیمی به امضا رسید. اكنون نیز كه در خدمت شما عزیزان هستم.

احمدی‌نژاد افزود: در این‌جا لازم می‌دانم از برادران بزرگوارم آقایان محمدی گلپایگانی، هاشمی شاهرودی، دكتر حدادعادل، دكتر ولایتی، جنتی و فیروزآبادی و دیگرانی كه به استقبال آمدند تشكر كنم، آنها بزرگواری كردند و من راضی به زحمتشان نبودم.

وی گفت: برخی دوستان مطالبی را گفتند، ولی باید بگویم بنده هیچ كاری انجام نداده‌ام و این عظمت و بزرگی و حقانیت ملت ایران است كه به گوش جهانیان رسید و ان‌شاءالله راه خود را با موفقیت طی می كنیم. من از ملت ایران كه پیام‌های فراوانی دادند تشكر و قدردانی می‌كنم. من در این‌جا می‌خواهم مطلبی را یادآوری كنم. بعد از حضور در دانشگاه كلمبیا تعدادی از مردم آمریكا به هتل مراجعه می‌كردند، نامه و پیام می‌دادند ، گل و كارت می‌فرستادند و مثلا می‌گفتند «من دیوید هستم، یك آمریكایی و متشكر هستم كه ما را آگاه كردید و از رفتار زشت رییس دانشگاه معذرت می‌خواهم.» 

رییس‌جمهور سپس از پاویون جمهوری خارج شد و مورد استقبال تعدادی از مردم قرار گرفت و به مدت كوتاهی از ماشین پیاده شد و با آنها گفت‌وگو و از ابراز احساسات آنها تشكر كرد.

هواپیمای رییس‌جمهور حدود ساعت 10 : 23 در فرودگاه مهرآباد نشست و رییس‌جمهور ساعت 25: 23 مورد استقبال مقامات حاضر قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین