کد خبر: ۶۵۵۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا آغاز شد

بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا از امروز (شنبه) می‌توانند برای تکمیل فرایند وام، به ۲۰ شعبه بانک عامل تعیین‌شده مراجعه و تسهیلات را دریافت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

پس از شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارگران و کارفرمایان خانه نشین شدند. براساس اعلام وزارت تعاون، ۲میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه در بحث کرونا آسیب جدی دیدند و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه کد بیمه ای داشتند و از طریق بانک اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی قابل شناسایی بودند.

این بنگاه ها حدود ۶ میلیون شاغل را در برداشتند که حدود دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر از آنها بیمه نداشتند و حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفربیمه بودند.

پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا آغاز شد

بنابراین دولت تصمیم گرفت با اعطای تسهیلات از بیکار شدن دایمی افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونا خانه نشین شده بودند، جلوگیری و از فرصت‌های شغلی حمایت کند.

در این زمینه تصمیم بر آن شد تا پایان خردادماه مبلغی برای کارفرمایان پرداخت شود تا بخشی از مشکلاتشان را برطرف و اثرات شیوع کرونا به حداقل برسد.

پس از بررسی‌های انجام شده در ستاد ملی کرونا و برابر اعلام بانک مرکزی، ۱۴ رسته اصلی با ۵۵ زیررسته که یک میلیون و ۲۰۰ بنگاه را دربرمی‌گیرد مشمول دریافت وام شناسایی شدند و برای کارفرمایان این بنگاه‌ها پیامک برای ثبت اطلاعات در سامانه کارا ارسال شد.

بر اساس اعلام دولت، ‌ رقم تسهیلات پرداختی به تعداد کارگران در هر بنگاه بستگی داشت و به ازای هر کارگر شاغل ۱۲ میلیون تومان به کارفرمای متقاضی پرداخت می‌شد اما سپس وزارت کار از تسهیل شرایط خبر داد و گفت چنانچه بنگاهی حتی اگر یک نفر نیروی کار خود را حفظ کند مشمول دریافت وام می‌شود.

تاکنون ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام و ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده‌اند که ۲۳۸ هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده‌اند و حدود ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های ۲۰ گانه تشکیل شده است. از امروز (شنبه) افراد متقاضی ثبت نام شده که پرونده‌شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

تسهیلات در نظر گرفته شده برای این منظور ۱۲ تا ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد برای بنگاه‌هایی که کد بیمه‌ای دارند پرداخت می‌شود، البته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اعلام کرد در مرحله بعد در نظر داریم ساز و کاری برای پرداخت تسهیلات به واحدهایی که کد بیمه‌ای ندارند نیز تهیه کنیم اما اولویت اول با واحدهای دارای کد بیمه‌ای است.

طبق مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد است و برای اینکه فشار زیادی به کارفرمایان وارد نشود بازپرداخت این تسهیلات بعد از یک ماه تنفس و از مهرماه شروع می‌شود و دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه خواهد بود.

برای دریافت تسهیلات با مبالغ مختلف، وثیقه‌های متفاوتی نیاز است. به طور مثال برای مبالغ تا ۱۲ میلیون تومان تنها ارائه سفته توسط متقاضی کافی است اما در تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی علاوه بر سفته، معرفی یک ضامن ضروری خواهد بود.

در تسهیلات بین ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز علاوه بر سفته تعداد ضامن‌ها به دو نفر اضافه می‌شود. برای تسهیلات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان علاوه بر ارائه سفته توسط متقاضی معرفی سه ضامن الزامی است.

اما شرایط دریافت تسهیلات بیش از ۱۸۰ میلیون تومان متفاوت است و باید تضمین‌ها از سوی صندوق ضمانت صادر شود. همچنین تاکید شده که رقم سفته ارائه شده توسط فرد متقاضی ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین