کد خبر: ۶۵۵۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶

ثبت رکورد جدید جنگل‌زدایی در آمازون برزیل

طبق آمار و ارقام رسمی منتشر شده در روز گذشته (جمعه)، جنگل‌زدایی‌ها در آمازون برزیل در ماه گذشته میلادی هم‌چنان رو به افزایش بوده و از این نظر رکورد بدترین ماه مه و بدترین پنج ماه اول سال به ثبت رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند که سال ۲۰۲۰ میلادی برای بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی جهان، ویرانگرترین سال بوده و حتی نسبت به آتش‌سوزی‌های ویرانگر سال گذشته نیز خرابی‌های بیشتری در آمازون در حال وقوع است.

مدیر علمی دفتر صندوق جهانی حیات وحش برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با سناریویی از فاجعه کامل برای آمازون روبرو شده‌ایم.

ثبت رکورد جدید جنگل‌زدایی در آمازون برزیل

بر اساس داده‌های ماهواره‌ای موسسه تحقیقات ملی فضایی برزیل (INPE)، در ماه مه ۸۲۹ کیلومتر مربع از مساحت آمازون برزیل، معادل ۱۴ برابر مساحت منهتن در جنگل‌زدایی‌ها از دست رفته است. این میزان نسبت به سال گذشته میلادی افزایش ۱۲ درصدی داشته و بدترین رقم در ماه مه از زمان شروع ثبت جنگل‌زدایی‌ها در اوت ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

جنگل‌زدایی در آمازون برزیل اکنون در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) به بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

نکته نگران‌کننده‌تر این است که مخرب‌ترین ماه‌ها هنوز هم پیش‌رو است. فصل خشک، از حدود ژوئن تا اکتبر بوده و آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها باعث تسریع در جنگل‌زدایی ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی قاچاقچیان چوب، معدنچیان و کشاورزان می‌شود.

موسسه تحقیقات زیست محیطی آمازون (IPAM) این هفته پیش‌بینی کرده است که ۹۰۰۰ کیلومتر مربع از بخش‌های پاکسازی شده جنگل‌ تا ماه اوت شروع به آتش‌سوزی خواهد کرد که احتمالاً بسیار بدتر از آتش‌سوزی‌های سال گذشته و تخریب ۹۱۶۹ کیلومتر مربع خواهد بود.

فعالان محیط زیست رئیس جمهور برزیل را به بی‌اعتنایی کامل به محیط زیست، جنگل و زندگی مردم برزیل متهم کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان می‌گویند در شرایط شیوع کروناویروس و وضعیت وخیم برزیل در این زمینه، دودهای ناشی از آتش‌سوزی‌ها منجر به آلودگی هوا وخامت حال بیماران کووید-۱۹ نیز می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین