کد خبر: ۶۵۶۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲

اعتراضات در آتلانتا؛ پزشکی قانونی علت مرگ "ریشارد بروکس" را قتل اعلام کرد

با بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی، شهردار آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا از امضای دستوراتی سخن می‌گوید که اصلاحاتی در استفاده پلیس از قوه قهریه ایجاد می‌کند. در همین حال کارشناسان پزشکی قانونی این ناحیه پس از کالبدشکافی جسد «ریشارد بروکس» علت مرگ این سیاه‌پوست را قتل تشخیص دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

«کیشا لنس باتمز» شهردار آتلانتا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که او یک سری دستورات اجرایی را به امضا رسانده است که از اداره پلیس این شهر می‌خواهد اصلاحاتی در سیاست‌های استفاده از قوه قهریه انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته شهردار آتلانتا، این دستور افسران پلیس را ملزم می‌کند تا در حد لزوم برای حفاظت از خودشان و دیگران از زور استفاده کنند تا اقدام به بازداشت کرده یا حادثه‌ای را که مرتبط با بازداشتی‌ها، مظنون‌ها و اعضای این جامعه است، تحت کنترل درآورند. شهردار آتلانتا همچنین از افسران پلیس خواست تا از تکنیک‌های تنش‌زدایی برای خودداری یا به حداقل رساندن بکارگیری قوه قهریه استفاده کنند.

اعتراضات در آتلانتا؛ پزشکی قانونی علت مرگ

علاوه بر این، شهردار شهر ناآرام آتلانتا تاکید کرد، گزارش‌های مربوط به استفاده افسران پلیس از نیروی مرگبار به "هیات بررسی شهروندان" ارسال می‌شود. او همچنین از نیروهای پلیس خواست زمانی که شاهد استفاده بیش از حد از خشونت سایر افسران هستند، مداخله کرده و مساله را گزارش کنند.

این تحولات در پی مرگ ریشارد بروکس ۲۷ ساله رخ می‌دهد. این سیاه‌پوست آمریکایی ۱۲ ژوئن در پارکینگ رستورانی حین بازداشت به ضرب چند گلوله کشته شد. او سه فرزند دختر داشت. از روز شنبه اعتراضات در آتلانتا در ایالت جورجیا که محل وقوع این قتل بود، بالا گرفته است. معترضان به قتل او، شنبه شب این شعبه از رستوران زنجیره‌ای ویندی را به آتش کشیدند.

در همین حال کارشناس پزشکی قانونی ناحیه آتلانتا پس از کالبدشکافی جسد ریشارد بروکس علت مرگ او را قتل تشخیص داد. ریشارد بروکس در حالی با شلیک مامور پلیس روبرو شد که در حال فرار از دست دو مامور پلیس سفیدپوست بود.

پلیس پس از آن به محوطه پارکینگ ویندی آمده بود که کارمندان این رستوران خبر داده بودند یک مرد در پشت فرمان خودرو خوابش برده و صف خودروهایی که منتظر دریافت سفارش خود هستند، بند آورده است. دو افسر پلیس پس از گرفتن تست اولیه الکل، تلاش کردند ریشارد بروکس را بازداشت کنند اما او با آن‌ها گلاویز شد و توانست اسلحه الکتریکی (تیزر) یکی از افسران را به دست آورد و شروع به دویدن کند.

در تصاویر ویدیویی دیده می‌شود که ریشارد بروکس پس از چند قدم دویدن، به عقب بر می‌گردد و در حالی که این وسیله پلیس را به دست دارد، آن را به طرف پلیسی که نزدیک‌تر به اوست می‌گیرد. او لحظه‌ای بعد با شلیک پلیس نقش زمین می‌شود و جان می‌دهد. رئیس پلیس آتلانتا ساعاتی پس از این واقعه استعفا داد اما این کار مانع شکل‌گیری اعتراضات جدید در این شهر نشد.

معترضان که در سه هفته گذشته بارها در آتلانتا در اعتراض به مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که در مینیاپولیس زیر زانوی یک مامور پلیس جان داد بیرون آمده بودند، از روز جمعه با تجمع در برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس، به خشونت پلیس اعتراض کردند. آن‌ها شنبه شب (۱۳ ژوئن) این فروشگاه را به آتش کشیدند.

بنا بر اعلام پزشکی قانونی منطقه فولتون که شهر آتلانتا در آن واقع شده است، علت مرگ ریشارد بروکس "آدم‌کشی-قتل" بوده است. علت مرگ او دو گلوله‌ای بوده که به اندام‌های داخلی‌اش اصابت کرده و موجب شده او بر اثر خونریزی مفرط جان دهد.

پال هوارد، دادستان کل ناحیه فولتون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرده و او را کشته است، با سه اتهام روبروست؛ آدم‌کشی، قتل عمد و حمله به قصد جراحت. با این حال دادستان مذکور گفت: "معتقدم که در این واقعه، اگر ناچار به انتخاب هستیم، باید یکی از این اتهام‌ها را انتخاب کنیم؛ (از نظر من) بین آدم‌کشی و قتل عمد".

تامیکا میلر، همسر ریشارد بروکس خواستار زندانی شدن افسر پلیسی شده که به شوهرش شلیک کرده و او را کشته است.

دوربینی که روی یونیفورم یکی از افسران پلیس نصب شده بود نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها پس از کسب اجازه از ریشارد بروکس تست حرکتی و تنفسی الکل را انجام می‌دهد. گرت رولف، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرد، به مافوق خود گفت: "من او را تعقیب کردم، او برگشت و تیزر را به سوی من گرفت و از آن استفاده کرد. او دست‌کم یک بار اسلحه الکتریکی را علیه من استفاده کرد."

نلی میلز، سخنگوی پلیس جی‌بی‎آی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است او نمی‌تواند تایید کند که آیا ریشارد بروکس از اسلحه الکتریکی علیه مامور پلیس استفاده کرده است یا خیر. کیشا باتمز، شهردار آتلانتا گفته است از نظر او شلیک مامور پلیس را نمی‌توان تحت عنوان "استفاده مجاز از نیروی مرگبار" دانست.

پلیس جی‌بی‌آی به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته است تنها در سال جاری میلادی، ۲۰۲۰، این چهل و هشتمین مورد مربوط به شلیک پلیس است که تحقیقات درباره آن به دایره کارآگاهان پلیس آگاهی جورجیا (جی‌بی‌آی) واگذار شده است؛ در ۱۵ مورد این شلیک‌ها مرگبار بوده است.

هم‌زمان با تحولات آتلانتا، در سایر شهرهای آمریکا هم در دو روز گذشته و با توجه به تعطیلات پایان هفته، هزاران تن به تظاهرات جنبش "زندگی سیاه‌پوستان مهم است" پیوستند.

در بروکلین نیویورک، هزاران تن در پیاده‌روی همراه با سکوت که در حمایت از سیاه‌پوستان برگزار شده بود، شرکت کردند. برگزارکنندگان این تجمع تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ۱۵ هزار تن برآورد کردند. در شیکاگو، معترضان با اسپری روی مجسمه جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری آمریکا نوشتند: «او یک برده‌دار بود.»

به گزارش بی‌بی‌سی، جورج واشنگتن در حالی که از تمایل و عزم برای پایان دادن به برده‌داری سخن می‌گفت، در مستغلات خود در منطقه مانت ورنون، صدها برده داشت. او برای ۵۶ سال برده‌داری کرد و به هنگام مرگ در سال ۱۷۹۹، هنوز ۳۱۷ برده در مزارع و مستغلات جورج واشنگتن زندگی می‌کردند. جورج واشنگتن در وصیت‌نامه خود نوشته بود که ۱۲۳ برده او که به همراه اعضای خانواده‌شان در املاک او زندگی می‌کردند، باید پس از مرگ همسرش، مارتا، بدون قید و شرط آزاد شوند.

اعتراضات به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان که پس از کشته شدن جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه گذشته از شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد، اکنون به نقاط مختلف جهان تسری بافته است. روز یکشنبه در لندن هزاران تن در مرکز پایتخت انگلیس در حمایت از جنبش حامی سیاه‌پوستان جمع شدند که این تجمع گهگاه به خشونت کشیده می‌شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین