کد خبر: ۶۵۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۵
عضو شورای عالی نظام پزشکی:

اصلاح آگهی‌های پزشکی نیازمند عزم ملی و یاری رسانه‌ها است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور اعلام کرد: «نظارت و رسیدگی بر امر آگهی‌های تبلیغاتی پزشکی و دارویی، نیازمند یک عزم ملی و همکاری رسانه‌ها و مطبوعات است».

به گزارش آفتاب، دکتر «معادی» در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی آفتاب گفت: «از چند سال پیش آگهی‌های پزشکی در کشور رایج شد و از آن زمان تا کنون بسیاری از مجلات اجتماعی صفحاتی را به این تبلیغات اختصاص می‌دهند. به همین دلیل و با هدف سامان‌دهی این تبلیغات، در سال 84 و در جریان تدوین قانون نظام پزشکی تاکید شد که باید دستورالعملی تدوین شود تا این تبلیغات به تایید شورای عالی نظام پزشکی برسند. این مورد در سال 85 به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسید و از آن موقع تا کنون به اطلاع مطبوعات و پزشکان رسیده است».

معادی تصریح کرد: «بر اساس این مصوبه، تبلیغات کلیه مواد دارویی، خوراکی و همچنین پزشکان باید به تایید شورای عالی نظام پزشکی برسد. به دنبال این امر و از آنجا که اعضای جامعه نظام پزشکی کشور به صورت صنفی با ما در ارتباط بودند اطلاع‌رسانی و اجرای این مصوبه از این جمعیت آغاز شد».

وی افزود: «بر اساس این دستورالعمل اعضای متخلف نظام پزشکی کشور، به دادسرای ویژه‌ای به نام دادسرای پزشکی، در سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شوند تا با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد. اما اگر متخلفان، نشریات و یا افرادی غیر از اعضای سازمان باشند، سازمان به عنوان مدعی‌العموم وارد عمل شده و از آن‌ها شکایت خواهد کرد. البته در این مورد هم از آن‌جا که کارشناسی باید توسط سازمان نظام‌پزشکی صورت پذیرد عملا ابتکار عمل در دست این سازمان است».

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت:‌«از آن‌جا که این کار در کشور برای اولین بار به اجرا درآمده است دارای مشکلات بسیاری است چرا که سامان‌دهی به مراتب سخت‌تر از اجرا است. علی‌رغم این، تا کنون به بیش از 5000نفر از پزشکان کشور نامه‌ ارسال شده و مصوبات به اطلاع آن‌ها رسیده است. ضمن اینکه سازمان تا کنون 300مجوز نیز صادر کرده است».

وی گفت: «صدور مجوز با تبلیغات مغایرتی ندارد، بلکه تنها به عنوان نظارت و پشتوانه‌ای است برای حفظ سلامت این تبلیغات تا مخاطبان دچار گم‌راهی نشوند. در واقع تنها کاری که صورت می‌گیرد نظارت و تصویب متن آگهی‌های تبلیغاتی است».

معادی خاطرنشان ساخت: «در طول رصد تبلیغاتی در مواردی حتی به افرادی برخورد کردیم که اساسا پزشک نبوده‌اند اما با شماره نظام پزشکی جعلی اقدام به تبلیغات می‌نمودند. بر اساس آمار رسیده تا کنون نزدیک به 30درصد گفتمان و پیام‌های آگهی‌های پزشکی اصلاح‌ شده است که البته این آمار برای بهبود نیازمند به همکاری مطبوعات و رسانه‌ها است. درخواست ما از مطبوعات همواره این بوده است که متقاضیان درج آگهی را به سازمان معرفی کنند که متاسفانه هنوز هم برخی از جراید تمکین نمی‌کنند».

وی تاکید کرد: «این پروژه برای موفقیت و رسیدن به مرز ایده‌آل نیازمند یک عزم ملی و همکاری چندین نهاد و ارگان است. خوشبختانه صدا و سیما همکاری‌های خوبی با ما داشته است و وزارت بهداشت نیز کمک‌های خوبی داشته است. از این پس نیز ضمن نیاز به یاری مطبوعات، به همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز نیازمندیم. ضمن اینکه در مراحل قضایی نیز محتاج یاری قوه‌قضائیه هستیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین