کد خبر: ۶۵۷۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰

نامه دادستان کشور به سازمان محیط زیست درباره خودروهای یورو۴/ کلانتری: بین بد و بدتر گیر کرده‎ایم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات این سازمان برای کاهش آلودگی هوا در کشور گفت: متاسفانه در مواردی محیط زیست قربانی سیاست‌های کلان می‌شود و ما بین بد و بدتر گیر کرده‎ایم.
آفتاب‌‌نیوز :

عیسی کلانتری با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا در کشور دو مسئله کیفیت سوخت و خودروهای داخلی برای ما مهم است، اظهار کرد: درحال حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و تقریبا بیش از ۷۵ درصد بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۱۵ درصد آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود. در سال‌های گذشته حتی نمی‌توان گفت که استاندارد سوخت، یورو ۳ بود چرا که متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیشتر از ۱۲۰PPM و متوسط آن در گازوییل بیشتر از ۹۰۰PPM گزارش شده بود.

وی ادامه داد: اکنون گوگرد موجود در بنزین و گازوییل به زیر ۵۰PPMو ۱۵۰PPM رسیده و دولت به‌طور کلی برای بهبود کیفیت سوخت در کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

نامه دادستان کشور به سازمان محیط زیست درباره خودروهای یورو۴/ کلانتری: بین بد و بدتر گیر کرده‎ایم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه من پیش از این نیز گفته بودم که ما نمی‌توانیم جلوی خودروسازها را بگیریم، تصریح کرد: چندین سال است که پیگیر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ هستیم. اخیرا دادستان کل کشور نامه‌ای برای من فرستاده و گفته است که به دلیل تحریم‌ها خودروسازان نتوانسته‌اند که تکنولوژی‌های ارتقای استانداردها را وارد کنند، بنابراین ما مجوز دهیم که با استاندارد یورو۴ خودروها عرضه شوند.

بین بد و بدتر گیر کرده‌ایم
کلانتری با اشاره به اینکه ما بین بد و بدتر گیر کرده‌ایم، گفت: خودروسازان می‌گویند که به دلیل تحریم‌ها امکان وارد کردن کاتالیست را ندارند. در این شرایط سازمان محیط زیست یا باید خودروسازی را تعطیل کند یا مجوز دهد که با استانداردهای قبلی خودروها تولید شوند. خودروسازان نمی‌توانند کاتالیست را در داخل تولید کنند چون باید موادی را وارد کنند که نمی‌توانند، در نتیجه سرهم‌بندی می‌کنند.

معاون رییس جمهوری ضمن بیان اینکه مشابه این مسئله در مورد سوخت نیز وجود دارد، اظهار کرد: وزارت نفت می‌گوید که اگر می‌خواهیم پالایشگاه‌ها کار کنند و و سوخت مردم را تولید کنند ناچاریم که ۲۵ درصد مازوت تولید کنیم. پیش از این ما مازوت را صادر می‌کردیم اما درحال حاضر به دلیل تحریم امکان صادر کردن آن را نداریم. از سوی دیگر وزارت نفت می‌گوید که مخازن برای انباشت مازوت پر شده است و در شرایط فعلی یا باید نیروگاه‌ها آن را مصرف کنند یا در صحرا رها شود و یا پالایشگاه تعطیل شود.

کلانتری افزود: در شرایط عادی می‌توان برای این‌گونه موضوعات فشار آورد اما در شرایط فعلی آیا می‌توانم بگوییم پالایشگاه را تعطیل کنید و سوخت مردم را قطع؟

وی در ادامه تصریح کرد: امسال طی هفته‌های ابتدایی فروردین با وجود آنکه تعطیل بود و شیوع ویروس کرونا نیز قرنطینه‌ای را ایجاد کرده بود، در بعضی از استان‌ها با آلودگی هوا روبرو بودیم که علت آن مصرف مازوت در نیروگاه‌ها بود. متاسفانه بیشتر از یک سال است که مجبوریم در حوزه محیط زیست بین بد و بدتر انتخاب کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فشارهای موجود در دولت و جاهای دیگر ، مبنی بر اینکه " می‌خواهید به دلیل عدم رعایت استاندارد یورو۵ جلوی تولید خودرو را بگیرد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را بیکار کنید" در عین حال گفت: در مواردی محیط زیست قربانی سیاست‌های کلان می‌شود اما در جاهایی دیگر مانند ارتقای کیفیت سوخت توانستیم خوب عمل کنیم و این یکی از افتخارات دولت است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سال گذشته گوگرد بنزین در تهران حدود ۲۰۰PPM و حدود ۴ برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور با وجود این گفته می‌شود که سوخت کشور بر اساس استاندارد یورو۴ و ۵ است، توضیح داد: آنچه برای ما مهم است متوسط آلایندگی بنزین و گازوییل است. ممکن است چند تانکر حامل سوختی با سولفور بیشتر از ۳۰۰PPM هم داشته باشند ولی متوسط سولفور ما در بنزین و گازوییل زیر ۵۰PPMو ۱۵۰PPM است. دو سال گذشته در مشهد گازوییلی با سولفور بالای ۱۱۰۰۰PPM داشتیم اما اکنون چنین گزارشاتی نداریم.

کلانتری ادامه داد: این اتفاق یک‌شبه نیفتاده است. ساختن یک پالایشگاه در کشور حداقل پنج سال زمان می‌برد و به ارز، روابط سیاسی و نبود تحریم‌ها نیاز دارد. متاسفانه بخشی از دستگاه‌های اجرایی کشور گرفتار تحریم‌ها و سیاست‌های کلان هستند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه مسائل زیست محیطی بخشی از مسائل جامعه‌ است و باید به جامعه به‌طور کلی نگریسته شود، تصریح کرد: اگر فقط صرفا محیط زیست مهم باشد من می‌توانم کارخانه خودروساز را ببندم و تعداد زیادی را بیکار کنم. اولین مسئله اینکه ما اگر فکر می‌کردیم مستقل شویم همه چیز خوب می‌شود، مسائل زیست محیطی است.

روی ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ ایستاده‌ایم
کلانتری در پایان با تاکید بر اینکه ما روی ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ ایستاده‌ایم، گفت: امسال فقط به حدود ۱۲۰۰ خودروی یورو۴ که در سال گذشته تولید شده ولی به دست متقاضی نرسیده بودند، مجوز عرضه دادیم. مابقی خودروهایی که می‌خواهند امسال تولید شوند باید استانداردهای یورو۵ را دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین