کد خبر: ۶۵۷۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

دورنمای بازار ارز از زبان مسئولان

درپی افزایش نرخ ارز در بازار، رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد که نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت و مقطعی است و اگر این نوسانات بلند مدت باشد حتما با ارزپاشی در بازار دخالت می‌کنیم. همچنین رئیس‌جمهور هم تاکید کرده که این نوسانات، دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد و این نوید را داده که با بازگشت ارزهای صادراتی، فضای بازار آرام می‌شود. در این میان امروز در جریان معاملات ارزی بین صرافان، ۴۵ میلیون دلار عرضه از سوی بازارساز انجام شد.
آفتاب‌‌نیوز :

درحالیکه در دو سال گذشته بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی خود توانست که بازار ارز را به ثبات برساند تا در پی آن قیمت‌ها به تعادل برسد، نرخ این ارز به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافت اما پس از بازگشایی مرزها بر اثر شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای ارز، اکنون مجدد قیمت ارز روند صعودی به خود گرفت.

پس از این، تاکیدات بر کنترل بازار ارز و رساندن آن به ثبات، قوت گرفت و در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی اینگونه توضیح داد که اکنون بازار ارز دارای شوک‌های موقتی و گذراست و علت این امر هم این است که بعد از اینکه مرزها باز شد و ورود کالا به کشورهای طرف تجاری راه افتاد، طبیعی است که ناترازی بین عرضه و تقاضای ارز در بازار وجود آید که همه این موارد و جو روانی که بعد از تصمیم آژانس انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران ایجاد شد، موجب برهم خوردن تعادل بازار ارز شد.

دورنمای بازار ارز از زبان مسئولان

بانک مرکزی ارزپاشی نمی‌کند

همچنین، همتی تصریح کرده که در این شرایط می‌توان در بازار ارز، ارزپاشی کرد اما برای نوسانات کوتاه مدت ذخایر را صرف این کار نمی‌کنیم و اگر احساس شود که نوسانات بلندمدت خواهند بود، مداخله می‌کنیم.

علاوه براین، رئیس‌جمهور نیز در جلسه امروز ستاد اقتصاد دولت اعلام کرد که نوسانات اخیر در بازار ارز و شوک ایجاد شده دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد و برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیر واقعی در بین مردم از عوامل اصلی آشفتگی و نوسانات اخیر در بازار ارز است.

مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار ارز

به اعتقاد روحانی، مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار ارز، ایفای تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها است و افزایش صادرات و تلاش‌های موفقیت آمیز برای بازگشت درآمدهای ارزی به کشور و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان وضعیت آرام‌تری را در بازار ارز به وجود خواهد آورد.

در این میان، گزارش‌ها از جریان معاملات ارزی امروز (سه‌شنبه) بین صرافان، از این حکایت دارد که امروز (سوم تیرماه) حدود ۴۵ میلیون دلار عرضه از سوی بازارساز انجام شده اما تقاضای ناچیزی داشته است.

همچنین پیام مولوی - یک تحلیل‌گر اقتصادی - درباره وضعیت بازار ارز و چگونگی کنترل آن اظهار کرد که نوسانات و افزایش قیمت در بازار ارز ناشی از افزایش تقاضای تجاری در این بازار است و در تابستان نیز با کاهش کرونا و گشایش بیشتر مرزها، تقریبا شاهد افزایش تقاضا برای ارزهای مسافرتی هم خواهیم بود که این امر هم بر بازار تاثیرگذار است.

وی افزود: این گفته رئیس کل بانک مرکزی که این بانک ارزپاشی نمی‌کند، یک سیگنال افزایشی به بازار منتقل می‌کند. به عبارت دیگر وقتی می‌گوییم که روال ما ارزپاشی نیست، فارغ از اینکه این اقدام در گذشته مناسب بوده یا خیر، شرایط اقتصاد کشور به گونه‌ای است که برای ارز محدودیت وجود دارد و با وجود این محدودیت، برای اولین بار در اقتصاد داریم به سمتی حرکت می‌کنیم که قیمت ارز دارد واقعی می‌شود.

به گفته مولوی، گرچه این افزایش قیمت در بازار ارز موجب می‌شود که تورم را در بازارها و بازارهای موازی تجربه کنیم اما برای اولین بار در اقتصاد به نقطه‌ای می‌رسیم که تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و باید اجازه دهند که همه امور در بازارها را تقاضا تعیین کند.

انتقال سیگنال منفی به بازار صادرات

این تحلیل‌گر اقتصادی درباره بحث‌های تازه‌ای که درباره بازگشت ارز از سوی صادرکنندگان و منتشر شدن نام افراد متخلف نیز گفت که این امر سینگال منفی به بازار صادرات منتقل می‌کند و موجب می‌شود در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی تمایل صادرکنندگان برای صادرات کم شود؛ بنابراین، بهتر است در این زمینه با گفتمان، علت عدم بازگشت ارز مشخص شود و دولت باید در خدمت صادرات و تولید باشد.

وی در پایان اظهار کرد که ممکن است که بازار ارز در قیمتی بالا به تعادل و ثبات برسد و زمانی که اخبار بد و ناامیدکننده به اقتصاد منتقل می‌شود، بازارهای موازی هم نسبت به این امر واکنش نشان می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
محصولات کشاورزی به قیمت فرسودگی خاک .
وبه قیمت ندادن ارز و سقوط ریال
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین