کد خبر: ۶۵۷۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

آنچه در لیگ برتر گذشت؛ فوتبال دوباره به ایران برگشت

بعد از ۱۱۷ روز دوباره لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شد و باید این اتفاق را به فال نیک گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

وقتی سه دیدار هفته بیست و یکم در تاریخ ۹ اسفندماه برگزار شد هیچکس تصور نمی‌کرد تا از راه رسیدن بازی بعدی باید ۱۱۷ روز صبر کنیم. قریب به چهار ماه که به سختی گذشت و طوری پیش رفت که حالا دل همگی‌مان برای همان فوتبالِ پرعیب و نقص خودمان تنگ شود و لحظه شماری کنیم برای شروع مجددش.

این وقفه طولانی و غیر منتظره باعث شده تا بسیاری از اتفاقات لیگ را فراموش کنیم. اینکه جدول به چه شکلی بود؟ مدعیان قهرمانی و کسب سهمیه کدام تیم‌ها بودند؟ چند تیم ترس از سقوط دارند؟ جنگ آقای گلی بین چه کسانی است؟ بهترین و بدترین خطوط حمله و دفاع از آن کدام تیم‌ها است؟ و ...

آنچه در لیگ برتر گذشت؛ فوتبال دوباره به ایران برگشت

باید دوباره لیگ برتر فوتبال ایران را به منوی فوتبالی خود بازگردانیم. قرار است حدود ۲ ماه به صورت فشرده شاهد برگزاری مسابقات لیگ باشیم. ۹ هفته به علاوه یک بازی عقب افتاده که تکلیف همه چیز را مشخص می‌کند. بدون تماشاگر بودن بازی‌ها و احتمالا در اوج نبودن بدن بازیکنان بدون تردید در کیفیت مسابقات تاثیر خواهد گذاشت اما چه کسی است که نداند بودن فوتبال در همین حد و با همین محدودیت‌ها به مرتب بهتر از نبودنش است.

پرسپولیس در سودای چهارمین قهرمانی پیاپی

ابتدا سری به جدول می‌زنیم. پرسپولیس با ۴۷ امتیاز صدرنشین است. تیمی که بعد از باخت هفته یازدهم به نفت مسجدسلیمان دیگر شکستی را تجربه نکرد. آنها با کالدرون تا نیم‌فصل پیش رفتند و در صدر ایستادند. سپس نوبت به یحیی رسید تا برای بار دوم روی نیمکت تیم محبوبش بنشیند و مسیر مرد آرژانتینی را ادامه دهد. سرخپوشان تهرانی فعلا و تا پیش از بازی فولاد و استقلال با نزدیک‌ترین رقیب خود ۱۰ امتیاز فاصله دارند. بیشترین برد، کمترین مساوی، کمترین گل خورده و بهترین تفاضل گل از آن این تیم است.

جنگ سپاهان و تراکتور برای تصاحب رده دوم

۲ تیم شهرستانی و پرطرفدار سپاهان و تراکتور به واسطه یک بازی بیشتر نسبت به استقلال با ۳۷ امتیاز در رده دوم قرار دارند. شاگردان «امیر قلعه‌نویی» تفاضل گل بهتری دارند. طلایی‌پوشان برای دومین فصل است که ژنرال را روی نیمکت خود دارند اما پرشورهای تبریزی چند هفته‌ای است «ساکت الهامی» را به جای «مصطفی دنیزلی» به عنوان نفر اول فنی می‌بینند. شانس این ۲ تیم برای قهرمانی در لیگ کم است اما مصمم هستند تا سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا برای فصل بعد را تصاحب کنند.

فرهاد و استقلال در جستجوی معجزه

نوبت به استقلال رسید. تیمی که لیگ با بازی آنها در برابر فولاد دوباره افتتاح می‌شود. دیداری که امروز (چهارشنبه) از ساعت ۲۱ در ورزشگاه شهدای فولاد مقابل تیم «جواد نکونام» به انجام می‌رسد. پیروزی استقلال یعنی صعود به رده دوم و کم شدن فاصله با پرسپولیس به هشت امتیاز. باخت یا تساوی اما یعنی پایان رویای قهرمانی در لیگ نوزدهم و سنگین‌تر شدن رقابت کسب سهمیه. آبی‌پوشان تهرانی با ۳۹ گل‌زده بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند و با «فرهاد مجیدی» هم همان مسیری را می‌روند که با استراماچونی طی کرده بودند. حریف استقلال، رتبه ششم را مال خود کرده است. فولاد در خانه ۲ گل خورده و همان ۲ گل ۲ شکست را برایشان به بار آورده است. برد مقابل استقلال آنها را رسما وارد گود کسب سهمیه می‌کند.

نفت مسجدسلیمان، بی‌استرس‌ترین تیم لیگ نوزدهم

بین استقلال و فولاد، شهرخودرو قرار دارد. نماینده مشهد بعد از اینکه یحیی و چند بازیکن خود را از دست داد حالا تیم پنجم جدول است. آنها ۳۵ امتیاز دارند و امیدوار هستند تا برای دومین فصل پیاپی سهمیه آسیا را به دست بیاورند. صنعت نفت آبادان ۳۳ امتیازی در رده هفتم نیز آخرین تیمی است که روی کاغذ شانس برای کسب سهمیه دارد. آنها به تازگی «بهنام سراج» را به جای «دراگان اسکوچیچ»، سرمربی خود می‌بینند.

نفت مسجدسلیمان با ۲۸ امتیاز تیم هشتم جدول است. تیم «مهدی تارتار» که با ۱۳ تساوی، بیشترین تساوی را مال خود کرده نه شانس سهمیه دارد و نه ترس سقوط. آنها در این هفته‌ها فقط برای کسب بهترین رتبه تلاش خواهند کرد. ماشین‌سازی ۲۴ امتیازی در رده نهم نیز تقریبا اوضاع نماینده خوزستان را دارد ولی نباید ۱۰۰ درصد نسبت به بقا مطمئن باشد؛ با این حال افتادن آنها به یک معجزه احتیاج دارد.

به منطقه سقوط خوش آمدید!

از رده دهم به بعد ماجرا متفاوت می‌شود. هر تیمی به سهم خودش خطر سقوط را حس می‌کند. نساجی بعد از مهاجری به سراغ «محمود فکری» رفت و در نخستین دیدار هم به برتری سه بر صفر رسید. آنها ۲۳ امتیاز دارند. ذوب‌آهن با ۲۲ امتیاز در جایگاه غریب یازدهم قرار دارد. آنها احتمالا باید بدون رادولوویچ، سرمربی خود به کار ادامه دهند چرا که این سرمربی از ترس کرونا به ایران برنگشته است. پارس جنوبی با «هومن افاضلی» در هفته‌های آخر اوج گرفت و تراکتور را هم شکست داد. این تیم با ۲۰ امتیاز در جایگاه دوازدهم قرار دارد و یک لغزش ممکن است آنها را تا قعر ببرد.

گل‌گهر سیرجان و سایپا با ۱۹ امتیاز تیم‌های سیزدهم و چهاردهم لیگ هستند. گل‌گهر با «مجید جلالی» و خریدهای جدیدش در نیم‌فصل دوم اوج گرفت و در آخرین بازی با چاشنی خوش‌شانسی از سد استقلال گذشت. سایپا اما با سرمربی جوان خود «ابراهیم صادقی» روند خوبی را نداشته و باید دید می‌تواند باز هم در لیگ برتر باقی بماند یا خیر. ۲ تیم پایانی جدول هم شاهین و پیکان هستند. شاهین در ابتدای فصل «عبدالله ویسی» را روی نیمکت خود می‌دید و پیکان در حال حاضر گواردیولای وطنی را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. تیم بوشهری با سرمربی جدید خود «میشو کریستیچوویچ» نتایج درخشانی گرفت ولی این سرمربی نیز مانند دیگر سرمربی خارجی لیگ از ترس کرونا در اختیار شاهین نیست و این تیم باید بدون سرمربی به میدان برود. پیکان اما در حالی تیم‌ آخر جدول است که از لحاظ گلزنی تیم چهارم جدول به حساب می‌آید و حضورش جای تعجب زیاد دارد؛ آنها لیگ را با هدایت «حسین فرکی» آغاز کردند.

قایدی، تاثیرگذارترین بازیکن لیگ تا به اینجا

مهاجم تیم آخر جدول یعنی «شهریار مغانلو» در کنار «عیسی آل‌کثیر» با ۱۰ گل زده فعلا آقایان گل لیگ برتر به شمار می‌روند. «مهدی قایدی» از استقلال با ۹ گل نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این ۲ بازیکن است. ستاره ریزنقش استقلال در بخش پاس گل به تنهایی با ۶ پاس گل نفر اول است تا به نوعی تاثیرگذارترین بازیکن لیگ تا به اینجا باشد. با این وجود ۶ بازیکن با پنج پاس گل قایدی را دنبال می‌کنند.

دیدارهای لیگ برتر با دیدار فولاد و استقلال از امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود و سپس هفته بیست و دوم در تاریخ‌های هشتم و نهم تیرماه به انجام می‌رسد. از این به بعد باید شب‌های فوتبالی داخلی و خارجی را در کنار هم داشته باشیم. شب‌هایی که باید از فواصل دور و از قاب تلویزیون مسابقات را تماشا کنیم. پس سلام دوباره، لیگ برتر فوتبال ایران.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین