کد خبر: ۶۵۷۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

سرگردانی میلیون‌ها بشکه نفت ونزوئلا در دریا

نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا به ارزش دو ماه تولید این کشور در پی تشدید تحریمهای آمریکا و فراری شدن خریداران، در دریا سرگردان مانده است.
سرگردانی میلیون‌ها بشکه نفت ونزوئلا در دریا
آفتاب‌‌نیوز :

واشنگتن با هدف کاهش صادرات نفت ونزوئلا و محروم کردن دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور از منبع اصلی درآمدش، تحریمها علیه کاراکاس را تشدید کرده است.

صادرات نفت این کشور عضو اوپک به پایینترین حد خود در بیش از ۷۰ سال اخیر سقوط کرده و اقتصادش در ورطه فروپاشی قرار گرفته اما مادورو همچنان در قدرت مانده و این موضوع مایه عصبانیت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده است.

واشنگتن ماه جاری کشتیها و بازرگانانی که در تجارت نفت ونزوئلا دست داشتند را هدف تحریم قرار داد و تهدید کرد افراد و نهادهای بیشتری را به فهرست تحریمهایش خواهد افزود.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، حداقل ۱۶ نفتکش حامل ۱۸.۱ میلیون بشکه نفت ونزوئلا در آبهای سراسر جهان سرگردان مانده است زیرا خریداران از ترس نقض تحریمهای آمریکا، حاضر به خرید آنها نیستند. این میزان نفت معادل دو ماه تولید ونزوئلا در نرخ فعلی است.

برخی از این کشتی‌ها بیش از شش ماه است که در دریا سرگردان هستند و به بنادر مختلفی رفته‌اند اما موفق نشده‌اند محموله خود را تخلیه کنند.

محموله‌های نفت بدون خریدار به ندرت در نفتکش بارگیری می شوند. محموله‌هایی که اکنون در دریا بدون خریدار سرگردان مانده‌اند در صنعت نفت مشکل دار محسوب شده و معمولا با تخفیف فروخته می‌شوند.

به گفته یک منبع کشتیرانی، هر نفتکشی برای هر روز تاخیر در تخلیه محموله، متحمل هزینه سنگینی می‌شود. هزینه یک کشتی حامل نفت ونزوئلا حداقل ۳۰ هزار دلار در روز است.

مدیر یک شرکت نفتی که به عنوان مشتری شرکت PDVSA ونزوئلا ثبت شده و یک محموله نفت سنگین ونزوئلا را در ژانویه خریداری کرده و اکنون به دلیل خطر تحریم شدن قادر به فروش آن نیست، اظهار کرد: این سومین تلاش ما برای یافتن یک خریدار است.

بر اساس گزارش رویترز، حتی مشتریان باسابقه شرکت PDVSA برای تکمیل معاملاتی که تحت تحریمها اجازه داشتند انجام دهند، دچار مشکل شده اند.

با این حال آمار نشان می‌دهد که برخی از بازرگانان همچنان تمایل دارند ریسک تحریمهای آمریکا را به جان بخرند زیرا نفت ونزوئلا بسیار ارزان شده است. منابع آگاه اظهار کرده‌اند که بازرگانان برای رساندن نفت ونزوئلا به خریداران از روشهای ابتکاری برای پنهان کردن مبدا محموله استفاده می‌کنند. به گفته شون تان، تحلیلگر شرکت کپلر، عمده نفت ونزوئلا به مقصد چین بوسیله نفتکشهایی حمل می‌شود که به جای رفتن مستقیم به بنادر ونزوئلا، محموله خود را از طریق انتقال کشتی به کشتی در تنگه مالاکا دریافت کرده‌اند.

پایگاه خبری پلاتس برآورد کرده که در حال حاضر تولید نفت این کشور تحت فشار تحریم‌های آمریکا به پایین ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. تولید نفت شرکت PDVSA در ۱۳ ژوئن به ۲۸۴ هزار بشکه در روز رسید و با تعطیلی صدها چاه و اشباع مخازن نفت، احتمالا روند کاهش تولید این شرکت ادامه پیدا خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین