کد خبر: ۶۵۷۵۶۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
به دلیل گرانی اجاره مسکن و بیکاری

کوچ خوزستانی‌ها به کرج/شرط همخانه شدن دو خانوار

زمانی اجاره نشینی به خوش نشینی معروف بود اما این روزها کمتر کسی پیدا می شود که از وضعیت اجاره نشینی، خوش به حالش شود. رشد بی رویه قیمت خرید، رهن و اجاره مسکن بدون نظارت قانون، خانواده های بسیاری را به دردسر انداخته است به طوری که برخی مشاوران املاک از تقاضا برای هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد آپارتمان خبر می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها بازار خرید و فروش ملک، بدون افزایش قیمت، راکد است و حرفی برای گفتن ندارد اما سرگردانی و افزایش بی رویه نرخ رهن و کرایه ها، داغِ داغ.

با گذری کوتاه به سمت چند بنگاه مشاوراملاک در سطح شهر می توان افراد بسیاری را دید که دنبال سرپناهی مناسب و متناسب با درآمد زندگیشان هستند اما در اکثر موارد کارشان به جایی می رسد که از گزینه "سرپناه مناسب" صرف نظر کرده و تنها درآمد ماهیانه شان را ملاکِ مِلک انتخابی خود، قرار می دهند.

کوچ خوزستانی‌ها به کرج/شرط همخانه شدن دو خانوار

در این میان اصناف هم شرایط متفاوتی ندارند و اگر از پس ضرر کسب و کار و کسادی بازارِ فروش‌شان برنیایند لاجرم عطای مغازه داری را به لقایش می فروشند و اگر موفق به بند کردن دست‌شان در مراکز تولیدی نشوند به دستفروشی زیر آسمان شهر، تن می‌دهند که حداقل نان به نرخ روز بخورند.

چوب حراج به کسب و کارم زدم

یک کاسب که حدود ۳ سال از کسب و کارش در کرج می‌گذرد و طی این سالها با گرانی و افزایش کرایه مغازه و خانه‌اش سر کرده بود و با درآمد بخور و نمیرِ فروش ساندویچ، امرار معاش می‌کند ،می‌گوید :مغازه اش را با گرو چک و ضمانت دوست و رفیق، راه انداخت، آن‌هم با وام 28 درصدی که حالا حالاها باید بدود برای پرداخت اقساطی که اگر یک قسطش بشود دو قسط وبعد، سه قسط، محال است با شرایط اقتصادی این روزها و کسادی بازار از پس بازپرداخت آن برآید.

او ادامه داد: کرونا هم که آمد، تعطیلی صنف اغذیه فروشان، خانه‌نشین ام کرد و من ماندم وعقب افتادن اقساط و اجاره خانه و گرفتن قرض از این و آن که شاید شرایط به حال قبل برگردد،اما نه تنها برنگشت که مهلت اجاره خانه و مغازه ام هم به پایان رسیده و صاحبان ملک پول بیشتری را مطالبه می‌کنند که من ندارم. برای همین چوب حراج به وسایل مغازه‌ام زده‌ام و می خواهم به زادگاهم برگردم تا شاید آنجا بتوانم خانه و مغازه کوچکتری دست و پا کنم.

می گویم 20درصد اما شما بخوان 100 درصد

محمد قمی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهرستان کرج با اشاره به افزایش قیمت اجاره بها گفت: امسال اجاره بهای ملک بی رویه بالا رفته اما ما به صورت رسمی می‌گوییم 20درصد افزایش قیمت اجاره بها داریم که قیمت ها کاهش پیدا کند اما در واقعیت چیزی که مشاهده می شود غیر این است و قیمت اجاره بها بیش از 50 درصد و گاهی شاهد افزایش 100درصدی کرایه ها هستیم.

قمی در ارتباط با سئوال ایلنا مبنی بر نظارت قانون در نرخ اجاره بها تاکید کرد: این قیمت‌ها تنها و تنها با توافق مالک و مستاجر انجام می شود و هیچ قانونی بر این امر نظارت ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در کرج با اشاره به مصوبه مهلت دو ماهه از طرف دولت برای مستاجران در شرایط کرونا، گفت: پایان تیرماه جاری این فرصت به پایان خواهد رسید و اگر اقدامات لازم از طرف مسئولان مربوط انجام نشود، قطعاً شرایط فعلی افزایش اجاره بها بیشتر از این خواهد شد چراکه خیلی از مستاجران پس از این دو ماه، مجبور به جابجا شدن هستند لذا در پایان ماه جاری می توان گزارش دقیق تری از میزان افزایش رهن و کرایه ارائه کرد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر خرید و فروش ملک محدود است، عنوان کرد: وضعیت خرید و فروش ملک راکد است و با توجه به افزایش قیمت چند برابری در سال 98 قیمت ملک در سال جاری بدون تغییر است ولی کسی به فروش ملک خود راغب نیست.

همخانه شدن دو خانوار به توافق با مالک بستگی دارد

قمی درباره احتمال هم‌خانه شدن دو خانوار در شهرستان کرج، گفت: تا کنون چنین مواردی دیده نشده اما این به توافق مالک و مستاجر بستگی دارد و اغلب مالکان راضی به این قرادادها نیستند و اگر مالک با این موضوع مشکلی نداشته باشد، قرارداد منعقد می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این در بین اتباع بیگانه خصوصاً خانواده های افغان دیده می شد که به تعداد نفرات مورد توافق، اضافه می شد و گاهی مالک با حضور چند خانوار که اغلب فامیل و آشنا بودند مشکلی نداشت اما تا کنون در بین خانواده های ایرانی قراردادهایی به این شکل در کرج نداشتیم ولی ممکن است پس از این با توجه به گرانی مسکن چنین توافقاتی بین مالک و مستاجر انجام شود که حتما از طرف بنگاهها به عنوان موارد خاص مطرح می‌شود.

افزایش مهاجرت خوزستانی ها به سمت کرج

قمی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تاثیر افزایش نرخ اجاره در روند مهاجرت های اجباری گفت: امسال همچون سال گذشته از استان خوزستان، مهاجرت های زیادی گزارش شده و این موضوع به دلیل اشتغال، آلودگی هوای این استان و گرانی و متراژ بالای خانه های خوزستان است که گاهی به صورت طایفه‌ای به سمت شاهین ویلا و باغستان کرج مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: گرانی مسکن، تهرانی‌ها را به سمت شهرستان‌های گرمدره و کرج هدایت می‌کند و کرجی‌ها را به سمت حواشی شهر همچون کمالشهر، چهارباغ، کیانمهر و ماهدشت گسیل می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
5
8
من به خوزستانی ها می گویم مهاجرت نکنید
والایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
4
0
سلام
سه درصد رهن اجاره بهای مسکن رو بیشتر کنیداجاره کمتر بشه
مهدی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
6
6
این روند مهاجرت مردم خونگرم خوزستان از زمان جنگ شروع شده و تا کنون نیز ادامه دارد که در محله های عظیمیه گوهردشت کارمندان شمالی و هم اکنون نوبت شاهین ویلا و باغستان رسیده .من برای مسئولین کرج متاسفم که هیچ ضوابطی را برای مهاجرت تعریف نمیکنند وهر کس تصمیم به مهاجرت بگیرد فردا در البرز ساکن میشود حالا زیرساخت ها اجازه این کار را میدهد یا اینکه برای شهروندان دیگر کلی مشگل بوجود می آورد به فکر و مسولیت کسی ربطی ندارد!!! همین آقای قمی اگر راست میگوید یک نمونه گزارشی که به مقامات مسئول ارسال کرده و اخطار داده را رو کند. همه کرجی های اصیل مرخصیم و باید به فکر مهاجرت به استان های دیگر باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
6
3
همین مهاجرت ها باعث گرانی شده پولی رو که برای زلزله برای باز سازی بهشون دادن ورداشتن اومدن تهران یا کرج حالا اگه یه تهرانی بر ه شهرشان پوست و میکنن تجربه کردم میگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
1
9
اقایان بدانندماخوزستانیهاباداشتن 35%ابهای کشوردربسیاری ازشهرهاوروستاهااب نداریم...
مشکل اب تاجایی است که تالابهاراخشک کردندوبحران ریزگردهارادرست کردن....سدهای عظیم برکارون...خشک کردن هورالعظیم برای اکتشافات نفت و....حالاتیترمی زنی مشکل اجاره بها کرج مردم مهاجرخوزستانه....اگه اینطوره اب انتقالی که حدوددومیلیاردمترمکعبه برگردونیدکه هم ریزکردهاوهم کشاورزی واشتغال مردم تامین بشه.درضمن نفت وگازخوزستان هم بایددرخوزستان پالایش وخرج مردم اینجابشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
این یک قضیه سیاسی است تا با کوچاندن مردم کل استان رو یک منطقه صنعتی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
به نظرتون علتش تحریم شدن ملک و زمین هست و باید ملک وارد کنیم ؟
H
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
1
واقعا مسخرس اون موقع که همه چیزه خوزستانو میکشید بالا بهش هیچ نمی‌رسید جهنمش کردید برای بومی ها با نارسایی و شرایط سخت آب و هوایی و گرد و خاک و آلودگی و بیکاری و ....... اون موقع خوزستانو خوزستانی خوب بود حالا که مردم از این شرایطه ناجور دارن مهاجرت میکنن باز مقصرو کردید خوزستانی ها و بی مدیریتی ها و کنترل نکردن قیمت خونه هارو میندازید گردنه مردمه بیچاره این حرفا دیگه خریدار نداره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین