کد خبر: ۶۵۷۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
با حکم دادگاه لاهه؛

رئیس‌جمهور کوزوو به ارتکاب جنایات جنگی متهم شد/ سفر به واشنگتن لغو شد

رئیس‌جمهوری کنونی کوزوو و ۹ تن از جدایی‌طلبان پیشین این کشور، از سوی دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، متهم به ارتکاب طیف گسترده‌ای از جنایات علیه بشریت و جنایت جنگی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

با صدور این حکم ریچارد گرینل، نماینده ترامپ در مذاکرات صلح میان صربستان و کوزوو در توییتر گفت که سفر هاشم تاچی، رئیس‌جمهور کوزوو به واشنگتن لغو شده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، گزینل گفت که به رغم غیبت تاچی نشست نمایندگان کوزوو و صربستان روز شنبه انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور کوزوو به ارتکاب جنایات جنگی متهم شد/ سفر به واشنگتن لغو شد

وی افزود: رئیس‌جمهور کوزوو به ما اطلاع داد که سفرش به واشنگتن را با اعلام صدور حکم دادگاه لغو کرده است. ما به تصمیم وی برای عدم حضور در مذاکرات تا رفع مشکلات حقوقی احترام می‌گذاریم. انتظار می رود مذاکرات روز شنبه با حضور عبدالله حوتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر وجیج، رئیس‌جمهور صربستان انجام شود.

در بیانیه دادستان دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، آمده است که رئیس جمهور هاشم تاچی و دیگر مظنونان «مسئول وقوع جنایت متعددی از جمله وقوع ۱۰۰ قتل هستند». دادستان اعلام کرده است که قربانیان این جنایات، عمدتا مخالفان سیاسی، صرب‌ها و اقلیت روماها بوده‌اند.

از دیگر اتهاماتی که علیه این ۱۰ نفر مطرح شده، نقش آنها در ناپدید شدن قربانیان و آزار و شکنجه آنهاست.

هاشم تاچی در زمان جنگ‌های یوگسلاوی پیشین فرماندهی ارتش آزادی‌بخش کوزوو (KLA) را برعهده داشت.

این کیفرخواست علیه کادری وسلی، از دیگر رهبران ارتش آزادیبخش کوزوو و اولین نخست‌وزیر بعد از جنگ نیز صادر شده؛ او هم اکنون رهبر حزب دموکراتیک کوزوو است.

کیفرخواست روز چهارشنبه نخستین کیفرخواستی بود که از سوی دادگاه ویژۀ مسئول پیگیری این پرونده مستقر در لاهه هلند صادر شد. این دادگاه از سال ۲۰۱۵ میلادی بررسی اظهارات صدها تن از شاهدان حوادث خونین در درگیری‌های استقلال طلبانه یوگسلاوی پیشین را آغاز کرده است.

دادستان همچنین هاشم تاچی و کادری وسلی را به تلاش‌های مکرر برای «ایجاد مانع در کار دادگاه و تضعیف آن» متهم کرده است.

جنگ‌ استقلال کوزوو بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشت و این درگیری‌های خونین سرانجام با دخالت نیروی هوایی ناتو پایان یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین