کد خبر: ۶۵۷۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
نیروهای عراقی ۱۳ عضو کتائب حزب الله را بازداشت کردند

یورش نیروهای عراقی به مقر کتائب حزب‌الله

منابع محلی اعلام کردند گروهی از نیرو‌های امنیتی عراق بامداد جمعه به مقر کتائب حزب‌الله، وابسته به نیرو‌های حشد شعبی در بغداد حمله و چندین نفر از فرماندهان این گروه را بازداشت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته منابع عراقی، یگان‌هایی از نیروهای مبارزه با تروریسم عراق با کمک نیروهای آمریکایی به مقر تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله در منطقه البوعثیه در جنوب شرق بغداد یورش بردند.

برخی مسئولان عراقی به رویترز گفتند که در این حمله سه تن از رهبران کتائب حزب الله عراق بازداشت شدند.

یورش نیروهای عراقی به مقر کتائب حزب‌الله با کمک آمریکا

پیش از این آمریکا در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ حملات هوایی گسترده‌ای علیه پایگاه‌های حزب الله عراق در منطقه الانبار در شرق این کشور انجام داد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. آمرکا مدعی شد این حملات در پاسخ به حملات موشکی کتائب حزب الله صورت گرفت.

به نوشنه ایسنا، یک منبع امنیتی عراق هم از مذاکرات برای آزادی بازداشت شدگان خبر داد و گفت احتمالا بازداشت شدگان طی چند ساعت آتی یا فردا شنبه آزاد می‌شوند.

شبکه خبری بی بی سی نیز نوشته است: گزارش ها حاکیست در این عملیات چند دستگاه راکت انداز نیز توقیف شده است. سخنگوى نیروهاى ائتلاف گفته که هیچ نیروى آمریکایى یا ائتلاف در عملیات امشب حضور نداشته است.

آمریکا بارها کتائب حزب الله را به حملات راکتی به مراکز نظامی و دیپلماتیک خود در عراق متهم کرده است.

گفته می شود که نیروهای یگان ضدتروریستی عراق - که توسط آمریکا آموزش دیده اند - در این عملیات شرکت داشتند. حداقل ۱۳ عضو کتائب حزب الله بازداشت شده اند.

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت: "براساس اطلاعات امنیتی، یک واحد سی‌تی‌اس (نیروهای ضدتروریستی عراق) با یورش به یک پایگاه مورد استفاده تیپ ۴۵، سه راکت انداز را ضبط و ۱۳ جنگجو را دستگیر کرده است."

تیپ ۴۵ حشد شعبی نام دیگر کتائب حزب الله است.

واشنگتن خواستار فشار بیشتر بغداد بر این گروه بوده است و یورش پنجشنبه شب اولین اقدام از این نوع از سوی دولت عراق است.

کتائب حزب‌الله را می‌توان ستون اصلی حشد‌ شعبی دانست.

کتائب حزب‌الله ماموریت خود را چنین تعریف می‌کند: "اولین هدف ما شکست طرح آمریکا در منطقه، به‌واسطه شکست اشغال‌گری و اخراج تحقیرآمیزشان از عراق بوده و هست."

واژه کتائب در عربی به معنی گردان‌ها است. این تشکیلات حوزه فعالیتش عراق و سوریه است. ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۹ این گروه شبه نظامی را در فهرست تحریم قرار داده است.

نیروهای ویژه ضدتروریسم عراق، سی تی اس، را نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق ایجاد کردند و عمدتا تصور می شود روابط نزدیکی با واشنگتن داشته باشد.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید عراق، ماه پیش عبدالوهاب سعدی را به فرماندهی این نیرو منصوب کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین