کد خبر: ۶۵۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۳
سرداركارگر خبرداد:

تمدید5ساله معافیت سربازی مقیمان خارج كشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از تشدید برخورد با مشمولان غایب و سربازان فراری از ابتدای سال 86 خبر داد و گفت: «سال گذشته سال توجیه بود و سال جاری نیز به عنوان سال برخورد با این گروه است و بر این اساس، ماموران انتظامی، آگاهی، راهنمایی و رانندگی و ... ناجا در مواجهه اول با افراد مشمول، مدركی دال بر روشن شدن وضعیت نظام وظیفه را درخواست می‌كنند». 

«سردار بهمن كارگر» در نشست خبری صبح امروز، با بیان این كه افراد اگر كارت پایان خدمت و یا كارت خدمت خود را ارائه ندهند، به مراكز انتظامی و سپس به مراكز نظام وظیفه عمومی دلالت می‌شوند ، گفت: «برخورد در این بخش تنها بر عهده نیروی انتظامی است».

وی با اشاره به این كه در كلانتری نیز پس از رسیدگی به پرونده‌ها، وضعیت نظام وظیفه شاكیان و متشاكیان مشخص می‌شود، اضافه كرد: «به تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی، بنگاههای خصوصی، مغازه‌داران و اصناف ابلاغ شده كه حق به كارگیری مشمولان غایب یا سربازان فراری را ندارند و در صورت تخلف، اداره اماكن نیروی انتظامی، وارد كار شده و طبق مقررات عمل می‌كند».

معافیت سربازی مقیمان خارج از كشور 5 سال دیگر تمدید شد

رییس سازمان نظام وظیفه عمومی به مصوبه معافیت مشمولان خارج از كشور واجد شرایط اشاره كرد و خبر داد: «مدت زمان استفاده از امتیازات برای معافیت مشمولان خارج از كشور، بهمن ماه 85 مجددا تمدید شده بود و بر اساس این مصوبه تمام كسانی كه تا پایان سال 82 از كشور خارج شده‌اند، به شرط استقرار حداقل دو سال در خارج از كشور، می‌توانند با پرداخت 5 میلیون تومان كارت معافیت بگیرند».

به گفته وی، اعتبار این مصوبه، چهارم بهمن ماه سال 85 پایان یافته بود كه مجددا تا سال 1390 تمدید شد.

سردار كارگر تصریح كرد: «البته چنانچه دو سال اقامت در خارج از كشور منقطع شده باشد، فاصله هر دوره انقطاع آن باید حداقل 9 ماه باشد».

سردار كارگر اضافه كرد: «تمام مشمولان خارج از كشور كه نخواهند كارت معافیت سربازی دریافت كنند نیز می‌توانند سالانه یكبار و حداكثر با مدت زمان مجموعا سه ماه در كشور تردد كنند».

وی به دیگر اقدام انجام شده سازمان وظیفه عمومی ناجا در سال 85 اشاره كرد و توضیح داد: «تمام كسانی كه تا شهریور ماه سال 85 از كشور خارج شده‌اند، به شرط دانشجو شدن در خارج از كشور و تایید آن از سوی وزارت علوم و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌توانند سالانه دو بار با حداكثر مدت زمان مجموعا سه ماه، رفت و آمد داشته باشند».

حذف محدودیت زمانی فارغ‌التحصیلان فوق دیپلم به بالا برای شركت در آزمون مقاطع بالاتر

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با اشاره به مهلت فارغ‌التحصیلان مقطع فوق دیپلم به بالا برای شركت در آزمون كنكور مقطع بالاتر گفت: «در گذشته تمام افرادی كه فارغ‌التحصیل شده‌اند، تنها 6 ماه فرصت شركت در آزمون را داشتند و در صورتیكه در فرجه تعیین شده در آزمون شركت نمی‌كردند و در مقطع بالاتر پذیرفته می‌شدند، دیگر نمی‌توانستند ادامه تحصیل دهند كه این موضوع مشكل زیادی برای پذیرفته‌شدگان ایجاد كرده بود. اما در سال جاری با موافقت مقام معظم رهبری این مصوبه اصلاح شد و بر اساس این اصلاحیه، فرجه 6 ماهه بطور دائمی برای این دسته از مشمولان به شرط نداشتن غیبت حذف شد».

امتیاز معافیت تحصیلی برای ثبت‌نام در رشته یا دانشگاه بهتر، فقط ویژه سال جاری

سردار كارگر با بیان این كه شرایط خدمت مشمولان پذیرفته شده در دانشگاه یا رشته بهتر نیز از دیگر مواردی بود كه از سوی مشمولان متولد سال 66 به طور جدی مطرح می‌شد ، تاكید كرد: «این مشمولان اعلام می‌كردند كه چرا متولدین سالهای قبل می‌توانند در صورت پذیرفته‌شدن در رشته یا دانشگاه بهتر، خدمت سربازی را برای تحصیل ترك كنند، اما این مساله شامل متولدین سال 66 نمی‌شود؟»

وی گفت: «ابلاغیه جدیدی صورت گرفت كه بر اساس آن تمام مشمولان با هر تاریخ تولدی، چنانچه در آزمونهای سراسری و یا آزاد سال 85 پذیرفته و در سال 86 ، در رشته و یا دانشگاه بهتر و بالاتری پذیرفته شده باشند، می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام كنند».

وی تصریح كرد: «این ابلاغ تنها برای سال جاری اعتبار دارد و در سالهای آینده تكرار نمی‌شود».

مرحله تایید مدارك مشمولان از سوی كلانتری حذف شد

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از حذف مرحله تأیید مدارك مشمولان از سوی كلانتری و پاسگاه خبر داد و افزود: این مراجعات مشكلاتی را ایجاد كرده بود و از این رو، برای جلوگیری از تلف شدن وقت مردم، این مرحله حذف شد و مشمولان دیگر نیازی به تایید مدارك خود از سوی كلانتریها ندارند و مدارك در خود سازمان نظام وظیفه تایید می‌شود .

از سردار كارگر درباره مشمولیت دانشجویانی كه در دانشگاه‌های خارج از كشور پذیرفته می‌شوند سؤال شد كه وی پاسخ داد : «پیش از این وزارت علوم تعهد بازگشت این افراد را بر عهده می گرفت اما این وزارتخانه اخیرا اعلام كرد كه این تعهد را برعهده نمی‌گیرد و بر این اساس دانش‌آموزان یا دانشجویانی كه قصد سفر زیارتی دارند می‌توانند با گذاشتن چك 15 میلیون تومانی به سفر بروند و در سفرهای غیرزیارتی،‌ مشمولان باید 15 میلیون تومان پول نقد یا ضمانت نامه بانكی داشته باشند تا در صورت برنگشتن در مدت زمان مقرر، پول به حساب بانك مركزی واریز شود».

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اضافه كرد: «این سازمان در پی آن است تا بتواند امكان سفر خارجی را برای مشمولان با گذاشتن سند منزل نیز فراهم كند».

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این كه «چرا مشمولان مقیم خارج از كشور می‌توانند از معافیت مدت سربازی برخوردار شوند؟» توضیح داد: «امكان سربازی این دسته از مشمولان مقیم وجود ندارد و از طرفی اعزام مشمولان خارج از كشور به خدمت سربازی در داخل، نه به صلاح خودشان است، نه به صلاح كشور».

وی افزود: «البته به دنبال آن نیستیم تا افرادی كه داخل كشور هستند، بدین ترتیب جذب خارج از كشور شوند، زیرا برای استفاده مشمولان مقیم خارج از كشوراز امتیازات معافیت، شرط سال در نظر گرفته‌ایم».

به معلمان مشمول متعهد آموزش و پرورش، تاییدیه می‌دهیم

سردار كارگر همچنین درباره وضعیت معافیت معلمانی كه مدت زمان تعهدشان به وزارت آموزش و پرورش به پایان رسیده است تاكید كرد: این افراد باید كارت معافیت دریافت كنند اما چون دوره آموزش نظامی را نگذرانده‌اند تاییدیه سازمان وظیفه عمومی به آنها تعلق می‌گیرد.

سردار كارگر در ادامه این نشست، به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و معافیت آنها از خدمت اشاره كرد و گفت: «خانواده‌هایی كه دارای دو فرزند معلول هستند، یكی از مشمولان آنها می‌توانند از معافیت سربازی استفاده كنند. چنانچه خانواده‌ای دو فرزند داشته و یكی از آنها معلول باشد، نفر دوم می‌تواند از معافیت برخوردار شود. اگر پدر یا مادر معلول باشند، نیز یكی از فرزندان ذكور آنها می‌تواند كارت معافیت دریافت كند و در صورتیكه والدین هر دو معلول باشند، فقط همان یك فرزند ذكور معاف می‌شود».

وی اضافه كرد: «در این میان همسران افرادی كه پس از ازدواج دچار معلولیت شده باشند نیز می‌توانند معافیت بگیرند».

تشریح بخش دیگری از معافیتها

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در تشریح بخش دیگری از شرایط معافیت از خدمت گفت: «متولدین تا پایان سال 1354 با مدرك زیردیپلم و دیپلم ، فوق دیپلم و لیسانس می‌توانند با ارسال مداركشان بدون حضور در مراكز وظیفه عمومی از خدمت سربازی معاف شوند كه این معافیت شامل سربازان فراری نیز می‌شود. گروه بعدی متولدین تا پایان سال 1352 دارای مدرك فوق لیسانس ، متولدین تا پایان سال 1350 با مدرك دكتری و متولدین تا پایان سال 1344 با مدرك دكتری پزشكی و دامپزشكی از خدمت سربازی معاف هستند و این معافیت شامل مشمولان داخلی و خارجی می‌شود».

تكلیف نیمه دومی‌ها تعیین شد

سردار كارگر با بیان این كه داشتن تنها یك بار فرصت شركت در آزمون كنكور برای متولدین نیمه دوم سال مشكل بزرگی ایجاد كرده بود، گفت: «با اقدامات انجام شده مقرر شد، این افراد نیز همانند متولدین نیمه اول بتوانند دو بار در آزمون شركت كنند. بر این اساس متولدین نیمه دوم سال 67 چنانچه در آزمون امسال پذیرفته نشده‌اند می‌توانند یكبار دیگر در آزمون شركت كنند».

سردار كارگر درباره معافیت از خدمت فرزندان ذكوری كه كفالت جد یا جده خود را برعهده دارند، توضیح داد: «این فرزندان باید، تنها فرزند جد یا جده باشند».

سردار كارگر كه تا كنون رییس‌جمهور را در سفر اخیرش به آذربایجان و نیوریك همراهی كرده است، از عضویت رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در شورای عالی ایرانیان خارج از كشور خبر داد و گفت: «بر این اساس مقرر شد علاوه بر عضویت در شورای مذكور، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در سفرهای خارج از كشور، رییس‌جمهور را همراهی كند».

وی همچنین خبر داد: «در خرداد ماه سال 87 همایش بزرگی برای ایرانیان خارج از كشور در تهران برگزار می‌شود كه طی نخبگان، تقدیر می‌شوند».

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، هدف از این همایش كه رییس‌جمهور نیز در آن شركت خواهد داشت، ایجاد وحدت با ایرانیان خارج از كشور و تسهیل در رفت‌وآمد آنها است.

سردار كارگر در پایان از ثبت‌نام اینترنتی مشمولان در هفته ناجا خبر داد و افزود: «افراد با ثبت‌نام اینترنتی و خرید كارتهای مربوطه با قیمت پایین از صندوق قوامین و پست، از ارسال پستی مدارك فارغ می‌شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین