کد خبر: ۶۵۸۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

اظهارات جنجالی عمران خان درباره بن لادن

عمران خان در نشست مجلس پاکستان گفت: "هرگز احساس شرمی را وقتی آمریکایی‌ها وارد ابیت آباد شدند و اسامه بن لادن را به قتل رساندند، او را به شهادت رساندند، فراموش نمی‌کنم." ۴ سال پیش نیز عمران خان در یک مصاحبه تلویزیونی از این که اسامه بن لادن را تروریست بخواند خودداری کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به خاطر این که در نشست مجلس این کشور گفت آمریکا اسامه بن لادن را به شهادت رساند، مورد انتقاد احزاب مخالف قرار گرفت.

بن لادن، مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر، در سال ۲۰۱۱ در حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاهش در شهر ابیت آباد پاکستان کشته شد.

اظهارات جنجالی عمران خان درباره بن لادن

دولت وقت پاکستان پیش از حمله نیروهای آمریکایی، از آن مطلع نشده بود.

عمران خان در نشست مجلس پاکستان گفت: "هرگز احساس شرمی را وقتی آمریکایی‌ها وارد ابیت آباد شدند و اسامه بن لادن را به قتل رساندند، او را به شهادت رساندند، فراموش نمی‌کنم."

خواجه محمد آصف، رهبر حزب مخالف مسلم لیگ شاخه نواز و وزیر امور خارجه سابق پاکستان از اظهارات نخست‌وزیر به شدت انتقاد کرد و اسامه بن لادن را "بزرگ‌ترین تروریست" خوانده است.

آقای آصف در مجلس گفت: بن لادن "ملت مرا نابود کرد و (عمران خان) او را شهید می‌خواند."

بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم که در زمان کشته شدن بن لادن در قدرت بود، عمران خان را متهم کرد که خواهان مماشات با افراطگرایی خشونت‌آمیز است.

مینه ګبینه، فعال برجسته پاکستانی در توییتر خود نوشت: "مسلمانان سراسر جهان به دلیل تبعیضی که به دلیل تروریسم اخیر با آن روبرو هستند دست و پنجه نرم می‌کنند و نخست وزیر ما با شهید خواندن (بن لادن) کارها را بدتر می‌کند."

پس از اظهارات جنجالی عمران خان، افراسیاب ختک، سناتور ملی‌گرای سابق و رئیس سابق کمیسیون حقوق بشر پاکستان در توییتی گفت عمران خان به قدرت رسیده تا "پروژه طالبان را عملی کند."

ام الیاس خان، خبرنگار بی‌بی‌سی در اسلام آباد می‌گوید بن لادن و دیگر رهبران ارشد آن زمان القاعده و طالبان هنوز مورد احترام پیکارجویان هستند و هنوز به عنوان ابزار مفیدی در جذب افراد عمل می‌کنند. بنابراین، هر اقدامی برای کاستن از مراتب بن لادن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

منتقدان عمران خان او را فردی نزدیک به نظامیان می‌دانند و مدعی هستند او در سال ۲۰۱۸ با کمک ارتش به قدرت رسید.

اظهارات جنجالی عمران خان درباره بن لادن

به گفته ام الیاس خان، انتخاب کلمات سخنرانی عمران خان در روز پنجشنبه اتفاقی نبود. بسیاری خاطرنشان کردند که نخست‌وزیر پاکستان در طی سخنرانی خود ابتدا کلمه "کشته شده" را برای بن لادن به کار برد، سپس خود را تصحیح کرد و آن را به "شهید" تغییر داد.

اخیرا وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش جدیدی گفت پاکستان همچنان پناهگاهی امن برای برخی گروه‌های "تروریستی" در منطقه است.

وزارت امور خارجه پاکستان این گزارش را رد کرده است.

وزارت امور خارجه پاکستان گفته است آمریکا نقش "حیاتی" این کشور را در فروپاشی القاعده نادیده گرفته است.

عمران خان، کریکت‌باز سابق پیشین پیش از این هم به خاطر لحن مسالمت آمیز خود با طالبان مورد انتقاد قرار گرفته و مخالفان از او با عنوان "طالبان خان" یاد می‌کنند.

عمران خان ۴ سال پیش هم در یک مصاحبه تلویزیونی از این که اسامه بن لادن را تروریست بخواند، خودداری کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین