کد خبر: ۶۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۶
گزی سیک و انتخا بات ایران

بوش و احمدی نژاد

آفتاب‌‌نیوز : به نظر مي رسد که احمدي نژاد، علاوه بر کمک هاي کوچکي که از سوي دوستان خود در سپاه پاسداران و بسيج دريافت کرده است، از انزجار وانتقاد مردم نسبت به حکومت نيز بهره جسته است. يکي از دوستان من اين انتخابات را به انتخابات شهرداران کمونيست ايتاليا در طول جنگ سرد تشبيه مي کند. انتخاب اين شهرداران از سوي مردم به خاطر ايد ئولوزي نبود، بلکه به اين خاطر بود که تصور مي شد آنها از ساختار فاسد قدرت وقت جدا و کارآمدتر هستند.

تصور مي کنم که تظاهرات پوپوليستي احمدي نژاد مي تواند با فعاليتهاي هوگو چاوز در ونزوئلا و جنبش پرون در آرژانتين مقايسه شود. اما من نمي خواهم خيلي بر اين قضيه تکيه کنم، بخشي به اين خاطر که به اندازه کافي در مورد امريکاي لاتين اطلاعات ندارم. اما معتقدم مقايسه پوپوليزم احمدي نژاد با پديده سياسي جورج بوش در امريکا بسيار مفيد است، نه به اين خاطر که اعتقاد دارم هر دو نفر يا کشورهايشان به طور خاصي شبيه به هم هستند، بلکه به اين خاطر که توضيح بدهيم که به لحاظ سياسي چه اتفاقي افتاده و اين اتفاق به چه معناست.

احمدي نژاد [همچون بوش] خيل عظيمي از هواداران را گرد خود جمع کرده است که به ارزش هاي مذهبي و سنتي بهاي خاصي مي دهند يا اينکه حداقل مي توان احمدي نژاد رامحصول اين گروه دانست. همچنين به نظر مي رسد که او از حمايت غالب نهادها و تشکيلات نظامي برخوردار باشد. ظاهراً او در زمينه سياست خارجي هيچگونه تجربه اي شخصي ندارد. او داراي مدرک دکتري از يک دانشگاه برجسته است و شهردار يکي از بزرگترين شهرهاي دنيا بوده است [شهري بين لندن و پکن]. او با اطمينان خود را فردي صريح و مردي ساده از جنس مردم نشان مي دهد. او روحاني نيست [اولين غير روحانی که پس از بيست و چهار سال به رياست دولت می رسد] اما خيلي بيش از اکثر" روحانيون سياسي " که در طي 25 سال گذشته کشور را رهبري کرده اند تمايلات و اعتقادات مذهبي خود را بروز مي دهد.

شباهت ها

شباهت هاي ميان بوش و احمدي نژاد [ البته تفاوت هاي بسياري هم وجود دارند] نشان مي دهند که بي خردي خواهد بود اگر احمدي نژاد را دست کم بگيريم يا اينکه او راصرفا مردي خوش شانس بپنداريم. ظاهرا ً تأييدات بسياري از مردم که در مصاحبه هاي متعدد خياباني منعکس شده، نشان مي دهد که اشتباه خواهد بود اگر اين تأييدات را جزو موارد تقلب در انتخابات بينگاريم. مسلما ً اين انتخابات آزاد و منصفانه نبود؛ اما شواهد و قراين زيادي که آشکار شده اند، نشان مي دهند که مردي که پيروز شد صاحب اکثريت آرا بود.

به نظر مي رسد که يکي از بزرگترين تفاوت ها ميان بوش و احمدي نژاد، سياست اقتصادي باشد. او حمايت گر صنايع داخلي است و مي گويد که سخت معتقد به کمک به فقراست. اين ويژگي او بسيار متفاوت از جورج بوش، و مخالف جهتي است که ايران در سال هاي اخير پيش گرفته است.

شايد به اين خاطر است که او براي مردمي که در پي اعانه و کمک هاي مالي مستقيم هستند اين قدر جذاب است [کمک هايي از اين جنس که توسط يکي ديگر از کانديداها پيشنهاد شد نيز مورد استقبال بسياري از مردم قرار گرفت]. مردمي که احساس مي کنند نظام آنها را فراموش کرده و تنها گذاشته است.

البته، ما مي توانيم بگوييم که راهه اي به مراتب بهتري وجود دارند که بتوان تسهيلات اقتصادي در اختيار فقرا قرار داد [به عنوان مثال اشتغال زايي] اما به نظر مي رسد که رئيس جمهور جديد، هنوز نسبت به اين موضوع متقاعد نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۸۴/۰۴/۱۱
0
0
با سلام
مقایسه بوش و احمدی نژاد به منظور نزدیک نمودن دو آدم دور از هم است، زیاده طلبی بوش مثال زدنیست، خدانشناسی و احمقانه و شتابزده کارنمودن بوش نیز از مشکلات سیاسی بزرگ بوش است، که آثار این مشکل دیر یا زود دامنگیر کشور آمریکاست، اما آقای احمدی نژاد به نظرر مردی منطقی، انسانی وارسته و به حقوق انسانی آگاه و مقید و متعد به ملت و خداشناس و با سعه صدر می باشند، بدین دلیل این مقایسه از نظر عقلی و سیاسی مردود است.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۸۴/۰۴/۱۱
0
0
با سلام

من يك نويسند ه هستم.

در حال حاظر كشور ما در حال توسعه سيا سي واقتصادي است.اموزه هاي انقلاب نياز مند مديران كارآمد است تا تواناي درك نيازهاي توده هاي مردمي را
داشته باشند . تنها با گرايش به سنت نمي توان مردم را
به استغناي اقتصادي رساند . هزارو چهارصد سال است
مردم ايران بدون احمدي نژادها اعتقاد وسنت خود را حفظ نموده است . بنابر اين از تمامي اين شعارها و
بازيهاي سياسي خسته شده اند پس ما دستمال تميزي لازم داريم كه با ان شيشه را پاك كنيم
براستي جه كسي با دستمال تمير خواهد امد ؟

آيا تنها امام بود ؟
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۸۴/۰۴/۱۲
0
0
براستي چرا روشنفكران از لحاظ شعور خود رامتمايز از مردم كوچه وبازار ميدانند.در حاليكه همه اسناد وطن فروشي بدست روشنفكران جامعه امضا شده .آقايان منورالفكرداغ ننگ تقي زاده ها وصدها روشن فكر وطن فروش بر جبين بي نور شما حك شده.اما از مردان كوچه وبازار رپيس علي دلواري .ميرزاكوچك خان جنگلي ووو هزارا ن مثل آنان مايه عزت ونماينده غيرت ملتي هستند كه وقتي كليد طلايي شهر رياست به را با خنده به شما ميدهند.آگاه وفهيم ومعطوف به نخبه گرايي هستند وچون با اخم اين كليد به نا اهل سپرده شده را به حق پس ميگيرند توده هاي ناآگاه محسوب وكار آنان را پوپوليستي مي ناميد.حضرت آقا مردم بدنبال اعانه واخذ صدقات نيستند آنان در دره فقر نيز در قله عزتند.رقباي احمدي نژاد ميخواستند با وعده هاي عوام پسند ماهانه از 50000تومان يا80000تومان وحتي 120000 تومان به بيكاران پرداخت كنند اما مردم دنبال كارند نه صدقه لطفا كارخود را به حساب ديگران نگذاريد اگر اينكارمايه عزتتان است براي خود نگهداريد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین