کد خبر: ۶۵۸۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی

معمای ۸۰۰ میلیاردی در پرونده متهمان قاچاق ارز/ چرا اسدبیگی آزاد است؟

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی صبح امروز به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری از وکیل متهم میرزایی خواست در جایگاه قرار گیرد و اظهارات خود را بیان کند.
آفتاب‌‌نیوز :

وکیل متهم میرزایی بعد از قرار گرفتن در جایگاه گفت: نسبت دادن اتهام به موکل اینجانب مورد قبول نیست. موکل اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام داده است. موکل اینجانب از اقدامات ارزی و ریالی اطلاعی نداشته است و با این ظن که همه چیز بر اساس قانون بوده اقدام کرده است. موکل من هیچ قصد و نیتی برای عمل مجرمانه نداشته است.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: متهم میرزایی می‌گوید من هیچ سهم و نقشی در صرافی پالاب نداشته‌ام؛ اما این موارد با امضای او بوده است. وی می‌گوید بنده به عنوان یک شخص غیر مطلع بوده‌ام درحالی که میرزایی سال‌ها در بانک مرکزی بوده است.

چرا اسدبیگی، متهم پرونده هفت‌تپه و قاچاق ارز، آزاد است؟

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت: آزادی شما برای پرداخت حقوق کارکنان است و حقوق کارکنان باید پرداخت شود.

نماینده دادستان هم گفت: در چند جلسه برای پرداخت حقوق با متهم اسد بیگی به صورت خصوصی صحبت کردم. ده میلیون یوآن او در توقیف است و این ارز ناشی از خرید و فروش ارز است. او به دادسرا فشار می‌آورد.

قاضی خطاب به اسدبیگی گفت: خود فروش ارز هم که جزو جرائم محسوب می‌شود.

نماینده دادستان خطاب به اسدبیگی گفت: شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید. تا شما را احضار می‌کنیم حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید. این ده میلیون یوآن اسنادش وجود دارد و این پول ماحصل خرید و فروش ارز است. برای دادسرا امکان دادن مجوز برای این پول وجود ندارد، شما از منابعی که دارید پول را پرداخت کنید.

قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت: از منابع دیگر پول کارکنان را پرداخت کنید.

در ادامه این جلسه دادگاه، بصیرانی دیگر متهم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات خود گفت: در دادگاه مطالب غیرصحیح به من نسبت داده شده است. حتی یک ریال از بانک در قالب وام خدمات نگرفته‌ام.

وی افزود: سئوال من این است کدام بانک از من شاکی است؟ در مورد اینکه می‌گویند جعل سربرگ دلتا شده است باید بگویم من نماینده شرکت دلتا هستم و جعلی در این باره ندیده‌ام. در چندین نوبت در بانک مرکزی در جلسات مطرح کردم که اقدامات‌تان در عملیات پولی و بانکی اشتباه است.

متهم بصیرانی در خصوص ارتباط با متهم اسدبیگی گفت: اسد بیگی با من مراوده‌ای نداشته در حالی که ادعا شده که مراوده داشته‌ایم. این قرارداد با بانک مرکزی به صورت محرمانه است که من آن را بعدا خدمت شما قاضی ارائه خواهم داد. دو و نیم درصد پول نقد به کشور آورده‌ام که اسناد آن در بانک مرکزی وجود دارد. نرخ کارگزاری‌ها مشخص بوده است و بانک مرکزی آن را مشخص می‌کرده است. اگر ال سی تغییر داده‌ام آن را به من نشان بدهند.

متهم بصیرانی گفت: پول‌های زیادی در سامانه نیما در اختیار داشتم و هیچ پولی در نیما نفروختم، چون اختلافش با بیرون بین ۵ تا ۶۰ درصد اختلاف وجود داشته است. در جایی از کیفرخواست آمده است من سود هفت درصدی می‌گرفتم کدام سود هفت درصدی؟ اسناد آن را ارائه دهند.

در ادامه این جلسه دادگاه، نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما طوری اظهارات را بیان می‌کنید که انگار چاه نفت داشتید و در آن حضور پیدا می‌کردید و خودتان می‌فروختید. دادسرا از مراجع رسمی استعلام کرده است و هیچ مرجع رسمی شما را به عنوان کارگزار نمی‌داند شما سعی دارید در پرونده ابهام سازی کنید.

وی با ارائه مدرکی گفت: لیست شرکت‌هایی که ارز فروخته شده است در این لیست وجود دارد، بصیرانی می‌گوید ارتباطی با اسدبیگی نداشته است در حالی که او ظهر نویس چک‌های اسد بیگی با بانک اقتصاد نوین بوده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما اظهارات خودتان را در ۴ مرحله عوض کرده‌اید اظهارات امروز شما نیز بررسی خواهد شد.

نماینده دادستان با ارائه مدرکی دیگر اظهار داشت: مهر تعدادی از شرکت‌ها در دفتر صرافی میرزایی پیدا شده است. خرید و فروش ارز شما خیلی از بیشتر از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. همان شرکتی که پروفرم توسط شرکت دنیای معتمد پارسه جهت واردات خط تولید نیشکر از چغندر قند به بانک مرکزی ارائه داده است حال سوال اینجاست شما مهر و سربرگ را ارائه داده‌اید؟

این متهم گفت: مهر را نه، اما سربرگ را من ارائه دادم.

نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: چرا این کار را کردید؟ شما سربرگ دادید و می‌گویید من از جعلی بودن آن اطلاعی نداشتم.

نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما هم به عنوان کارگزار درصدی برای آزاد سازی و هم درصدی برای خرید و فروش ارز می‌گرفتید.

متهم بصیرانی گفت: بانک سامان سربرگ شرکت را می‌خواست و به این دلیل آن را ارائه دادیم.

نماینده دادستان گفت: اقاریر خانم نوری در پرونده هست که می‌گوید بخشی از ارز تیم شما به فروش رسیده است. در بخشی از اظهاراتتان گفتید اسدبیگی بدهکار بود و این بدهی بابت چه چیزی است؟

متهم بصیرانی گفت: ۱۰۰۰ تن شکر خریدم و ۳ میلیارد تومان پول دادم و بدهی مربوط به آن معامله بود.

شاه محمدی پرسید: چرا ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به شرکت دنیای معتمد پارسه واریز شد؟

متهم بصیرانی گفت: بابت درهمی که فروختند ریال گرفتند. این پول مربوط به درهم بوده و ربطی به این ارز‌ها نداشته است.

نماینده دادستان گفت: فردی شرکت دلتا را در امارات ثبت کرده است.

متهم بصیرانی گفت: جعل مهر و سربرگ را به من نشان دهید تا بدانم کدام مهر جعل شده است و شاید کحال زاده جعل کرده باشد. من سربرگ ممهور به مهر را دادم.

نماینده دادستان گفت: در اقاریرتان گفته اید هیچ مهری ندادم و سربرگ مهر نشده بود که اقاریرتان با اظهارات امروز متناقض است. یک چک ۴ میلیارد تومانی مربوط به رامک خودرو توسط شما وصول شده است.

متهم گفت: مدارک نشانم دهید تا اسناد آن را بیاورم.

نماینده دادستان گفت: همانطور که گفتم شرکت دلتا در امارات تاسیس می‌شود و شما در بانک آلمانی با فرد مورد اشاره جهت افتتاح حساب برای شرکت حاضر شدید. همچنین مالک شرکت اینترسیز هم از اتباع یکی از کشور‌های همسایه است که حساب او گردش مالی بالایی دارد. نکته جالب اینجاست که سربرگ خام و مهر الکترونیکی این شرکت در دفتر صرافی پالاب پیدا شده است. ریال به حساب آن شرکت واریز می‌شود و تبدیل به ارز می‌گردد. پس از مدتی این شرکت آمادگی‌اش را برای کارگزاری به بانک گردشگری اعلام می‌نماید و متهم بصیرانی را نماینده خود معرفی می‌کند.

نماینده دادستان از متهم بصیرانی پرسید: آیا شرکت صنایع پالاب کیش برای شماست؟

متهم بصیرانی گفت: بله برای من است.

شاه محمدی بیان کرد: در جایی اظهار کردید باید شرکت دنیای معتمد پارسه پروفرم‌ها را صادر کند این حرف خیلی عجیب است، شرکت پالاب کیش برای صادرات تصفیه آب بوده در حالی که هیچ صادراتی انجام نشده است. پالاب کیش قراردادی با شرکت نهاده گستر نیام برای خرید و فروش ارز دارد و شرکت‌های شما در دوبی حساب داشته‌اند.

متهم بصیرانی گفت: در جلسه خصوصی آن‌ها را مطرح می‌کنم.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: شما چرا پروفرم‌ها را تغییر دادید؟

نماینده دادستان خطاب به متهم بیان کرد: شما یک بار بر اساس اقاریرتان می‌گویید مهر شرکت پارسه را خودشان ساخته‌اند، یک جا می‌گویید مهر دلتا احتیاج نبوده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: شما چرا باید به شرکت‌های دیگر با نهاده گستر کار‌های ارزی انجام دهید؟

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: در خصوص فروش ارز با خیلی از شرکت‌ها قرارداد داشته‌اید. شما اصلا فکر نمی‌کردید بازداشت شوید. فکر می‌کرده‌اند به واسطه زنگ‌ها و فشار‌ها بازداشت نمی‌شوند و به ضابط گفته بود حتی یک ساعت هم در بازداشت نمی‌مانم.

قاضی خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما وقتی اطلاع ندارید چطور با این قاطعیت دفاع می‌کنید؟

این متهم گفت: من مطمئن هستم که پالاب کیش در سال ۹۷ هیچ فعالیتی نداشته است.

در این بخش از جلسه دادگاه قاضی از متهم کحال زاده خواست با توجه به دفاعیات متهم بصیرانی و صحبت‌های نماینده دادستان در جایگاه قرار گیرد و به موارد مطرح شده پاسخ دهد.

متهم کحال زاده گفت: ارز یوآن به حساب فروشنده نمی‌رفته است و آن زمان ۱۵ درصد اختلاف داشته است و بعضی وقت‌ها ۴ درصد یا ۷ درصد کارمزد گرفته است.

نماینده دادستان خطاب به متهم کحال زاده گفت: بر اساس اقاریرتان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ سهم آقای بصیرانی بوده است.

قاضی خطاب به متهم کحال زاده گفت: درباره آن برگه‌ها و مهر شرکت توضیح دهید؟

متهم کحال زاده گفت: به عنوان مثال اگر شرکتی در آفریقای جنوبی هم باشد شما به صورت مستقیم نمی‌توانید کاری انجام دهید. الان شرکت هر چه بخواهیم مانند سربرگ و مهر می‌دهد و می‌گوید هزینه را نیز به فاکتور اضافه کنید. پول به حساب همان آفریقای جنوبی می‌رود و این موضوع در همه جا است.

در ادامه جلسه دادگاه بار دیگر متهم بصیرانی در جایگاه قرار گرفت.

نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: از مراجع رسمی استعلام کردیم، شما کارگزار رسمی نیستید.

متهم بصیرانی پاسخ داد: من مدارک رسمی کارگزاری‌ام را ارائه می‌دهم.

متهم بصیرانی در پاسخ در مورد ارقام ۶۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز گفت: این اعداد اشتباه است.

نماینده دادستان ادامه داد: شما چند هزار میلیارد تومان مراودات ارزی داشته‌اید و تنها در یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سهم نداشته‌اید. شگرد شما این بوده است. در مورد ۱۴ میلیون دلار که مشخص است. شما می‌گویید در صرافی میرزایی سمتی نداشته‌اید همین امروز متهم کحال زاده گفت پروفرم‌ها را شما گفته بودید انجام دهید. برای انجام کارهایتان باید بانک مرکزی را در جریان می‌گذاشتید.

متهم خطاب به نماینده دادستان پاسخ داد: بانک مرکزی می‌دانسته است. شما این موارد را برای شبکه‌های مجازی می‌گویید.

قاضی خطاب به متهم گفت: بانک مرکزی هم می‌آید.

قاضی خطاب به بصیرانی گفت: چرا سربرگ و مهر به کحال زاده دادید؟

متهم بصیرانی گفت: دادیم که پول را به حسابم بزنند.

متهم کحال زاده گفت: بصیرانی از ریز کالا‌ها هیچ اطلاعی نداشت.

نماینده دادستان گفت: شرکت زوکان باید به صرافی کشاورزی نامه می‌داده که ارز گرفته و وون را به صرافی میرزایی می‌داده است.

متهم بصیرانی گفت: دستور پرداخت‌های بانک به صرافی کاملا مشخص و دارای جزئیات است.

شاه محمدی خطاب به متهم بصیرانی گفت: سوئیفت مخصوص بانک است و هیچ کدام از سئوالات ما را متاسفانه جواب ندادید. اگر سندی دارید باید در دادسرا ارائه می‌کردید.

نماینده دادستان گفت: پیام‌های شما درباره خرید و فروش ارز به آقایان وجود دارد که آن را در جلسات بعد نشان می‌دهم. پس از خروج از زندان نزد بازپرس اسناد را ارائه می‌دادید و برای صحبت‌هایم هیچ جوابی ندادید.

قاضی گفت: در پرونده اظهارات متناقضی درباره مهر داشته‌اید.

متهم بصیرانی گفت: از عملیات خودم مطمئنم و آن را عرضه می‌کنم. در خصوص آن مبالغ ۶۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد هم بیان کردم که مربوط به درهم بوده است.

نماینده دادستان گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان معادل همان ارز تخصیص یافته است و ریال را شما تامین کردید. میرزایی می‌گوید که امورات را شما پیگیری می‌کردید و هیچ جا حتی بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که پروفرم‌های شرکت صوری را ارائه کنید و ثبت سفارش و تخصیص ارز صورت گیرد و در نهایت شرکت دلتا صوری است.

وی افزود: در جایی گفته‌اید که ارز‌ها را به شرکت‌هایی که وون کره می‌خواستند فروخته‌اید.

متهم بصیرانی ادامه داد: اگر راه دیگری دارد آن را انجام دهید. عملیات پولی - ریالی در صرافی ثبت شده و این مطالبی را که می‌گویید را خودم ارائه دادم.

نماینده دادستان گفت: سود ده میلیون یورو، ۳۰، ۴۰ میلیارد تومان نمی‌شود.

متهم بصیرانی گفت: وقتی ارز به حساب می‌آید باید خرید و فروش ثبت گردد و محاسبه سود نیز صورت می‌گیرد و اقرار کحال زاده برای دریافت سود میلیاردی‌ام درست نیست.

قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: باید پرونده بانک مرکزی را که مربوط به آقایان سجاد و صالحی می‌باشد را همزمان با این پرونده پیگیری کنیم و جلسه بعدی این دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین