کد خبر: ۶۵۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران ور وسیه:

سهم زیر 20 درصد از خزر را نمی‌پذیریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی سهم زیر 20 درصد را در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نخواهد پذیرفت.»

کاظم جلالی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به اینکه مذاکران اخیر در خصوص دریای خزر ادامه و استمرار سیاست‌های جمهوری اسلامی از گذشته تا امروز بوده و هست اظهار داشت:«جمهوری اسلامی در اصل به دنبال دستیابی به اجماع است. تعیین رژیم حقوقی دریای خزر کار دفعی و آنی نیست و کاری است زمانبر و مدت‌دار. اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که به زودی در تهران برگزار می‌شود نیز قرار بود پیش از این برگزار شود اما برگزاری آن مدتی به تاحیر افتاده است.»

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست حارجی مجلس هدف جمهوری اسلامی را دستیابی به اجماع در میان کشورهای حاشیه دریای مازندران عنوان و اضافه کرد: «برگزاری اجلاس سران در این موقعیت به گمان من یک موفقیت برای جمهوری اسلامی است. چرا که برخی از کشورها می‌کوشند در فضای بین المللی اینگونه القا کنند که جمهوری اسلامی در انزوا قرار گرفته است و برگزاری این اجلاس علاوه بر آنکه عدم صحت این مدعا را اثبات می‌کند از سوی دیگر بسیار موثر و مفید خواهد بود.»

وی به همزمانی این مباحث و این اجلاس با اوج درگیری های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و جمهوری روسیه اشاره کرد و افزود:«برگزاری این اجلاس یک گام به پیش است. در این اجلاس سران کشورهای مهم همسایه از جمله ولادیمیر پوتین حضور می‌یابند و در این شرایط احتلاف میان دو کشور روسیه و آمریکا می توان به برداشتن گام‌های مهم و مفید در بحث دریای خزر امیدوار بود.»

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به دنبال تقسیم عادلانه دریای خزر است گفت:«تدوین رژیم حقوقی دریای خزر دوران‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. در ابتدا جمهوری اسلامی به دنبال رژیم مشاع درای خزر بود و روسیه و ترکمنستان نیز از این موضع حمایت می‌کردند. از سویی آذربایجان و قزاقستان بحث تقسیم دریای خزر را مطرح کردند و به تدریج روسیه نیز به متمایل به موضع تقسیم شد. در این شرایط جمهوری اسلامی اعلام کرد که با بحث رژیم تقسیم به شرطی حمایت خواهد کرد که عادلانه صورت گیرد.»

وی تاکید کرد:«حداقل سهم ایران از دریای خزر 20 درصد است. در آن زمان عده ای می گفتند که خط آستارا ـ‌حسیتقلی خان سهم ایران است. اما ایران این امر را نپذیرفت و روی 20 درصد به عنوان حق حداقلی تاکید کرد. آنچه اکنون تعقیب می‌شود نیز همین 20 درصد است که امیدواریم محقق شود. تا امروز که بحث جدیدی در این زمینه مطرح نشده است.»

جلالی در پاسخ به این سوال که ایا در صورت پیشنهادهای جدید در زمینه سهم ایران تا حد زیر 20 درصد ایران چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد تصریح کرد:«جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که سهم زیر 20 درصد را در خزر نخواهد پذیرفت و اکنون نیز بحث‌هایی نظیر بحث‌های 11 درصد و ... مطرح نیست. به عبارتی بحث زیر 17 درصد در رژیم حقوقی دریای خزر مطرح نبوده است. با این همه ما به دنبال تحصیل سهم 20 درصدی خود از خزر هستیم.»
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان بار دیگر برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در تهران را گامی مثبت و رو به پیش حواند و بر مفید و موثر بودن موضع ایران در این زمینه تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین