کد خبر: ۶۵۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴

روسیه با کارت ایران بازی می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امشب برای اولین‌ بار به تهران سفر می‌کند تا در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که فردا در تهران برگزار می‌شود، شرکت کند. اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که موضوع خزر تنها دلیل سفر پوتین به ایران نمی‌تواند باشد و احتمالا وی حامل پیام‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران درباره مساله هسته‌ای است.

در این میان برخی از کارشناسان مسایل سیاسی نیز سفر پوتین را از جهت روشن شدن وضعیت نیروگاه بوشهر مهم ارزیابی می‌کنند.

احمد نقیب‌زاده استاد ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در تحلیل مواضع چند سال گذشته روسیه در قبال پرونده هسته‌ای ایران می‌گوید: روسیه در چند سال گذشته نشان داده که برای گرفتن امتیاز از غرب با کارت ایران بازی می‌کند و از طرف دیگر هم با استفاده از این مساله از ایران امتیاز می‌گیرد.

نقیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: شایعات زیادی همزمان با سفر پوتین به ایران رواج پیدا کرده و این شایعات نشان می‌دهد هر دو طرف دعوا یعنی غرب و روسیه در مورد ایران پیام‌هایی دارند و نهایتا به توافق غرب و روسیه علیه ایران منجر خواهد شد.

اظهارات این کارشناس مسایل بین‌الملل در حالی مطرح می‌شود که روسیه در آستانه تصمیم دوباره اعضای شورای امنیت برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران نقش میانه و معتدلی را در بین اعضای شورای امنیت بازی می‌کند.

نقیب‌زاده درباره نقش معتدل و میانه روسیه در قبال پرونده هسته‌ای ایران معتقد است: هنگامی که روس‌ها امتیازات لازم را از ایران گرفتند علیه ایران با غرب متحد خواهند شد.

مساله دیگری که قرار است در سفر ولادیمیر پوتین به تهران مورد بحث قرار گیرد تاخیر روس‌ها در راه‌اندازی و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر است و خبرها حکایت از آن دارد که در دیدار رییس جمهوری روسیه از ایران توافق‌ نامه‌ای بر سر زمان نهایی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به امضا می‌رسد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که روسیه طی ده سال گذشته بارها به بهانه‌های مختلف از زیر بار تعهد تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر شانه خالی کرده است در این باره گفت: من بعید می‌دانم حتی بتوان یک کیلو وات برق از نیروگاه بوشهر گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین