کد خبر: ۶۵۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳

صدای گروهی کوچک از بیماران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 23مهرماه، سالگرد تاسیس نهادی است که به زیبایی آن را «صدای گروهی از بیماران» توصیف کرده‌اند. سه سال پیش در چنین روزی «مرکز پزشکی خاص» افتتاح شد تا نویدی باشد برای بیماران بسیاری که شاید تا پیش از این امید چندانی به ادامه زندگی نداشتند.

«بنیاد امور بیماری‌های خاص» به عنوان یك نهاد مردمی و غیردولتی فعالیت خود را با حمایت و مساعدت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از 18 اردیبهشت ماه 1375 به منظور ساماندهی و ارتقای وضعیت بیماری‌های خاص در زمینه های مختلف درمانی، دارویی، آموزشی، پیشگیری، اجتماعی و ... آغاز نموده است. از آنجا كه متولی درمان و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است و سیاست های بهداشتی و درمانی توسط این وزارتخانه تدوین می شود، بنیاد امور بیماری‌های خاص به عنوان یك سازمان غیردولتی با بهره‌گیری از كمك‌های مردمی در جهت بهبود وضعیت بیماری‌های خاص تلاش می‌نماید بودجه و منابع مورد نیاز فعالیت‌ها و برنامه‌های بنیاد امور بیماری‌های خاص عمدتا از طریق كمك‌های افراد حقیقی و حقوقی و نهادهای دولتی و غیردولتی تامین می‌شود. مرکز پزشکی خاص یکی از زیر‌مجموعه‌های این بنیاد است که در سال 83 و توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد.

در نشستی که امروز به مناسبت سالگرد تاسیس این مرکز برگزار شد، دکتر «معادی» ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سالانه مرکز اعلام کرد: «امسال برای اولین بار در کشور سه کلینیک تخصصی استئوپروز، فشار خون و ام-اس توسط مرکز پزشکی خاص افتتاح شده است که در کشور بي‌سابقه بوده‌اند».

وی همچنین از راه‌اندازی بخش ژنتیک خبر داد و گفت: «این بخش یکی از وعده‌هایی است که به هم‌وطنان داده بودیم که خوشبختانه با همکاری‌ بسیار خوب سفارت ژاپن در نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده است».

دکتر معادی با اشاره به بخش مشاوره پزشکی افزود: «مشاوره پزشکی مرکز در دو نوبت ظهر و عصر در خدمت هم‌وطنان قرار دارد که می‌توانند از آن مشاوره در زمنیه ازدواج، بیماری‌های ارثی و متابولیک و همچنین تشخیص پیش از تولد PND را دریافت کنند که بر اساس آمار در سال گذشته بیش از 300مراجعه برای مشاوره و همچنین بیش از 320 مورد آزمایش ژنتیک در این بخش انجام شده است».

وی با تاکید بر فعالیت‌های آموزشی و ارسال دانشجویان برای دوره‌های مشترک آموزشی، به برگزاری کراگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی اشاره کرد و توضیح داد: «برای مثال سال گذشته کارگاه بین‌المللی بررسی مولکولی بیماری‌های متابولیک، با حضور و همکاری متخصصانی از کشورهای هند، روسیه، عربستان، عراق و کویت برگزار شد».

معادی ضمن اشاره به مشاوره‌های تلفنی مرکز اظهار داشت: «سال گذشته در 5910مورد تماس تلفنی، 26900دقیقه مشاوره پزشکی در مرکز صورت گرفته است که در نوع خود قابل توجه می‌باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین