کد خبر: ۶۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۸
پوتین در اجلاس کشورهای حاشیه خزر:

نیروهای واكنش سریع گاسفور را در خزر تشکیل دهیم

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رییس جمهور روسیه كه در دومین اجلاس سران كشورهای حاشیه‌ دریای خزر در تهران سخن می‌گفت، ابرازداشت: تأمین حسن همجواری از جمله اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است كه می‌تواند كشورهای همجوار خزر را قدرتمند كند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه  گفت‌وگو را بهترین راه برای حل مسائل فیمابین كشورهای ساحلی دانست و گفت: امروز بهترین راه دیالوگ و گفت‌وگو برای حل مسائل است و برگزاری این اجلاس حكایت از مداوم بودن گفت‌وگوهای چندجانبه و با حضور وزرای خارجه است.

پوتین ادامه‌ گفت‌وگوها را باعث بررسی مسائل دانست و اظهار داشت: این‌گونه اجلاس‌ها راه را برای همكاری‌های متقابل باز می‌كند. ضمن این‌كه می‌تواند همجواری را بین كشورها تأمین كند.

رییس جمهور روسیه با تأكید بر این‌كه باید آب‌های مشاع بین كشورها بیشتر باشد تصریح كرد: هرچقدر مرزها كمتر و آب‌های مشترك بین پنج كشور بیشتر باشد بهتر است، چراكه همكاری و هماهنگی در مدیریت ذخایر و بازسازی دریا در امورات مختلف اكولوژی را به دنبال دارد و به نفع همه‌ ماست.

وی هم‌چنین این مسأله را عاملی برای رشد اقتصادی مثبت در میان كشورهای حاشیه‌ دریای خزر توصیف كرد.

پوتین ادامه داد: در مورد بستر و زیربستر دریا نیز باید محدودیت‌ها برطرف شود همانگونه كه این محدودیت براساس توافقات انجام گرفته در خزر شمالی وجود ندارد و خزر جنوبی نیز باید از این مسأله درس بگیرد.

رییس جمهور روسیه با بیان این‌كه برای استفاده از ذخایر نباید منتظر كنوانسیون خزر باشیم بلكه باید بر اساس تجربیات گذشته و افرادی كه در گذشته از این منابع استفاده می‌كردند عمل كنیم، گفت: قابلیت‌های این دریا بسیار منحصر به فرد است و بسیاری از مسائل اقتصادی را پاسخگوست، اما امروز مهم است كه بحث كشتیرانی در مناطق ملی مورد بحث قرار گیرد و این‌ها جز با گفت‌وگو حل نمی‌شود و هرگونه توسل به زور پاسخ منفی در پی دارد.

پوتین در ادامه با اشاره به عدم حضور بیگانگان در منطقه‌ خزر، خاطرنشان كرد: آن‌چه كه برای كشورهای ساحلی مهم است، این است كه خاك خود را در این دریا به كشورهای بیگانه ندهند و لذا رعایت این اصول می‌تواند جو اعتمادسازی بسازد كه بتوانیم تمام مسائل را حل و فصل كنیم.

وی تقویت این اصول را نه تنها برای امروز بلكه برای سال‌های آینده نیز مهم دانست كه می‌تواند از امروز پایه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان كرد: همانطور كه قبل از تصویب كنوانسیون از نورم پیش‌بینی‌شده پیروی می‌كنیم پس از تصویب نیز باید این مسأله ادامه یابد.

رییس جمهور روسیه سپس بحث اولویت‌های همكاری در این دریا را مورد بحث قرار داد و گفت: آن‌چه كه مربوط به اولویت‌های همكاری است بحث كشتیرانی و حفاظت از مناطق نفت و گاز و نیز مبارزه با تروریسم جهانی است كه همكاری در زمینه‌ آن‌ها می‌تواند جو اعتماد را بین كشورها بوجود آورد.

پوتین تأكید كرد: باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود و روسیه پیشنهاد تشكیل نیروهای واكنش سریع در این دریا به نام گاسفور را مطرح می‌كند كه همانند دیگر دریاها در این دریا نیز فعال باشد.

رییس جمهور روسیه پیشرفت كریدور شمال ـ جنوب را ابتكار خوبی توصیف كرد كه باید گسترش یابد چراكه به افزایش قدرت بالقوه‌ كشورها و دادن دورنمای خوب از آینده‌ تجارت بین آن‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: خزر می‌تواند به شكل یكی از مراكز مهم صادرات نفت و گاز تبدیل شود كه در این میان باید كاهش رشد ماهی‌های استروژن را مدنظر قرار دهیم كه نشان‌دهنده یك موقعیت حساس در این دریاست.

پوتین ابراز عقیده كرد: باید تحكیم روابط بین نفت و گاز و اكولوژی در این دریا مدنظر قرار گیرد و در بحث اجرای پروژه‌ها خسارت‌های اكولوژیك مدنظر قرار گیرد و بر این اساس تصمیم‌گیری شود.

به گفته‌ وی از زمان برگزاری اجلاس عشق‌آباد كه اجلاس اول سران كشورهای حاشیه‌ خزر بوده مشورت‌های زیادی بین كشورها صورت گرفته كه امروز نیز باید ادامه یابد و بحث رژیم حقوقی، كشتیرانی، ماهی‌گیری و حفظ محیط زیست مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد و حق همه در این دریا احقاق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین