کد خبر: ۶۵۸۸۵۵
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
سخنگوی شورای نگهبان ادعای دیدار احمدی‌نژاد با این نهاد را تکذیب کرد

احمدی‌نژاد می‌تواند دوباره رئیس‌جمهور شود؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس ادعا کرده که احتمال تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک رسانه عرب زبان به تازگی مدعی شده که محمود احمدی‌نژاد رایزنی‌های خود با شورای نگهبان را جهت حضور در انتخابات سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

یک منبع نزدیک به احمدی‌نژاد در گفتگو با «عربی‌پست»، تاکید کرده که «مذاکره با شورای نگهبان به صورت مستقیم انجام شده و احمدی‌نژاد که شخصا با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.» بنابر گزارشی که «انتخاب» به نقل از این سایت عربی‌زبان منتشر کرده، این منبع نزدیک به رییس دولت نهم و دهم همچنین گفته است: «احمدی‌نژاد از طریق راه‌های مختلف تلاش می‌کند از مانع شورای نگهبان عبور کند.»

احمدی‌نژاد می‌تواند دوباره رئیس‌جمهور شود؟

گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات به پیش از برگزاری انتخابات مجلس دوره یازدهم بازمی‌گردد. چندماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم برخی رسانه‌ها از شدت گرفتن سفر‌های استانی احمدی‌نژاد خبر داده و مدعی شدند که او قصد دارد برای انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ اعلام کاندیداتوری کند. با این حال نزدیکان او و رسانه‌های منتسب به این جریان این تحلیل را به سخره گرفته و تاکید کردند انتخابات مجلس همچون ریاست‌جمهوری نیست که نیاز به سفر‌های استانی داشته‌باشد، بلکه هر فرد از یک حوزه انتخابیه مشخص اعلام کاندیداتوری کرده و در همان حوزه تبلیغات می‌کند. در این حال برخی نیز بر این باور بودند که احمدی‌نژاد قصد دارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کند و سفر‌های استانی‌اش هم از این روی بوده است.

جالب آنکه در جریان نام‌نویسی برای انتخابات مجلس یازدهم که درنهایت اسفندماه ۹۸ با مشارکتی نازل برگزار و با پیروزی اصولگرایان در غیاب اصلاح‌طلبان همراه شد، تعداد قابل‌توجهی از مدیران دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد برای حضور در پارلمان اعلام‌آمادگی کردند و ازقضا توانستند جای و جایگاه مناسبی در لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان پیدا کنند. آن‌ها با برچسب «مدیر احمدی‌نژادی» به میدان آمدند، اما سعی کردند در اظهارنظر‌ها فاصله معناداری میان خود و احمدی‌نژاد ۲ سال پایانی ریاست‌جمهوری نشان دهند تا هم سبد رای‌شان خالی نماند، هم خللی در احراز صلاحیت‌شان ایجاد نشود. در نهایت هم حدود ۵۰ نفرشان موفق شدند به ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان راه پیدا کنند؛ اتفاقی که گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت دوباره احمدی‌نژاد به عرصه سیاست را تقویت می‌کرد.

در یکی، دو ماه گذشته، اما بار دیگر احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مطرح شد. گفت‌وگوی رییس دولت نهم و دهم با یک رسانه کانادایی هم این گمانه را به قطعیت نزدیک کرد. آن‌جا که احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ آماده است، گفت که از «فداکاری برای ملت ایران» دریغ نمی‌کند. جالب آنکه مرتضی طلایی ازجمله کنشگران سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف، پیش از خبر اخیر «عرب‌پست»، گفته‌بود که «در هفته‌های اخیر، دوستان احمدی‌نژاد شروع به مذاکره با شورای نگهبان کرده‌اند تا موافقت آن با پذیرش صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات آینده را تضمین کنند» و حالا در شرایطی که ابتدا این ادعای طلایی ازسوی بعضی نزدیکان احمدی‌نژاد تکذیب شد، یک رسانه عرب‌زبان به نقل منبعی نزدیک به رییس دولت نهم و دهم گفته احمدی‌نژاد شخصا وارد رایزنی مستقیم با شورای نگهبان شده است.

جالب آنکه پیش از این، وقتی هنوز صحبت از بازگشت احمدی‌نژاد و رایزنی با شورای نگهبان مطرح نبود، برخی ناظران معتقد بودند که به احمدی‌نژاد گفته شده باید دورِ نام ۲ رفیقِ شفیق سیاسی‌اش را خط بکشد؛ اسفندیار رحیم‌مشایی که گفته می‌شود در زندان به سر می‌برد و حمید بقایی که دوران محکومیت خود را می‌گذراند و حالا ظاهرا مدتی است برای درمان به مرخصی آمده است. حال مشخص نیست احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت، حاضر خواهد شد نزدیکانش را تغییر دهد و «بهار ۱۴۰۰» برای این مردِ بهاری، در «خزان رفاقت» رقم خواهد خورد یا همان کاری را که در حق محمدرضا رحیمی انجام داد، در حق مشایی و بقایی نیز انجام خواهد داد.

تکذیب سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان البته ساعاتی پس از بازنشر این خبر در رسانه‌های فارسی‌زبان نسبت به این خبر واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «برخی انتخابات ریاست‌جمهوری را خیلی زود شروع کرده‌اند و هر از گاهی با اخبار خودساخته، ملاقات‌های فرضی افراد را با شورای نگهبان مطرح می‌کنند! شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیررسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.»

با این حال همزمان با انتشار این گزارش در عرب‌پست، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس نیز در گفت‌وگویی که با «خبرآنلاین» داشته ادعا کرده که احتمال تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد.

این چهره سیاسی درخصوص اوج گرفتن تحرکات احمدی‌نژاد و اطرافیانش و هدف‌دار بودن آن‌ها به منظور شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «عملکرد آقای احمدی‌نژاد در زمان تصدی دولت دارای ضعف‌هایی بود که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد، اما باید بپذیریم که دولت ایشان در برخی از شاخصه‌ها خوب عمل می‌کرد. برای مثال سفر‌های استانی رییس‌جمهور سابق از جمله نقاط قوتی بود که در دولت کنونی وجود ندارد. البته اینگونه نیست که بگوییم دولت آقای روحانی نقاط قوت ندارد، بلکه دولت کنونی نیز در بخش‌هایی از کار خود قوی عمل کرده است.» این چهره سیاسی که سابقه چند دوره حضور در پارلمان را دارد درباره احتمالات مطرح شده در مورد تایید صلاحیت احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان، نیز مدعی شد: «بنده نمی‌توانم در خصوص نوع تصمیم‌گیری اعضای شورای نگهبان نظر قطعی ارایه بدهم زیرا روند «تأیید» یا «رد صلاحیت» در آن نهاد سازوکار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم افرادی را پیدا خواهیم کرد که گاهی در یک دوره رد و در مرحله‌ای دیگر توانسته‌اند از شورای نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را اخذ کنند. با این تفسیر می‌توان گفت شاید آقای احمدی‌نژاد نیز بتواند به عنوان یک کاندیدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور داشته باشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۲
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
21
19
این ...رو باید محاکمه کنند تمام این مشکلات و معضلات ما امروز به گردن این آقاست یا .....یا یک ..به تمام عیار مثل ترامپ . این.. .چه به ریاست جمهوری آخه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
15
17
واقعا شاید
بشه چون آدمهای بدرد بخور یا نمیایند(برای اینکه معتقدندکاری نمیشه انجام بدهند) یا رد صلاحیت میشوند
میماند امثال ایشان که یکبار ۱۰۰۰ میلیارد دلار ملت را نابود کرد
حالا دیگه فرقی نخواهد کرد ایشون ویا مثل ایشون
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
9
12
دوبار؟
جان مادرتان مملکت را بدهید به ... . حداقل می دونند چکار می کنند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
15
13
همین رو کم داشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
11
12
اینهم یک بازی جدید دیگه
مهرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
12
25
احمدی نژاد هر چی باشه از 100 تا اصلاح طلب بهتر است . یعنی اسم اصلاح طلب می آید نمی دانم چکار کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
21
22
راي فقط احمدي نژاد
ناشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
12
15
آقای عشق دوربین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
20
باز به تو که در برابر گرانی اندکی عکس العمل نشان میداد ی ، ایشون بی خیال بی خیال هستند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
1
4
حداقل 20 میلیون رای داره....منم رای میدم بهش...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
3
انشاالله که رئیس جمهور بعدی ایشان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
1
به عشقه هر چی مرده، احمدی بر میگرده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین